• Amorella

Ersättning vid akut kejsarsnitt????

Jag har hört om dem som har fått ersättning från olycksfallsförsäkringen för en fjärde gradens bristning, vilket väl är delvis jämförbart. Om man har en "väntaBarn"-försäkring räknas bristningar och större blodförlust som förlossningskomplikation, men jag vet inte vad som gäller för snitt.

• Amorella

Jag kollade - Trygg-Hansa ersätter det inte: "Eftersom kejsarsnitt inte räknas som olycksfall, ersätts inte heller vanprydande ärr på mamman till följd av kejsarsnitt, varken planerat eller akut."

• Amorella
    Neko skrev 2006-09-25 16:36:29 följande:
    Räknas bristningar som förlossningskomplikation? Då rör det väl sig bara om större bristningar? För nästan alla får väl sy ett par stygn?
    Grad 3 och 4 räknas som förlossningskomplikation (alltså en partiell eller total sfinkter ruptur) liksom en blodförlust på över 2 liter.
  • Amorella
    Amorella skrev 2006-09-25 16:38:37 följande:
    Grad 3 och 4 räknas som förlossningskomplikation (alltså en partiell eller total sfinkter ruptur) liksom en blodförlust på över 2 liter.
    Och den försäkringen jag menar är alltså Trygg-Hansas VäntaBarn-försäkring... Kan ju vara bra att veta! Man får 1.000 kr i ersättning för detta. En del verkar också kunna få ut det på en vanlig olycksfallsförsäkring.
Svar på tråden Ersättning vid akut kejsarsnitt????