• blomknoppen

Vad är det med tungan? bild

Jag har fått något konstigt på min tunga? Vad är det? Vitamin brist? Jag har en bild på tungan i mitt bildgalleri.

Jag kan inte äta stark mat och undviker en hel del mat. Tungan ömmar inte, bara om man äter något starkt. Jag skall uppsöka läkare, men tänkte jag skulle kolla här först. Vad tror ni det kan vara?

• Svar på tråden Vad är det med tungan? bild
  • Elina87

blä, det där såg ju inte allt för skönt ut, är nog bara läkaren som kan svara på vad det där är.

• Psyko Bitchen Bea

Hur går det?

*~* Testade plus den 27/7 efter över 4 års kämpan - Är i vecka 16 *~*
  • afortunado

Det låter lite som karttunga. Fast det såg inte riktigt ut som det så jag har ingen aning om det är det eller inte.

Jag har sån karttunga och då blir det som avskalningar eller bubblor och konstigheter om man äter sura godisar, citroner, stark mat, tomater osv.

Här står det lite grann.. Och om du googlar så finns det bilder också.

debatt.passagen.se/show.fcgi&conference=10500000000000244&posting=19500000001372709

• afortunado

Sök på "Lingua Geografica" så kommer det upp bilder.

• Isis

Min gissning är också herpes. Hoppas du fått hjälp, för det där är något du bör visa upp för läkare. Känner en som har just herpes på tungan och som ej kan äta stark mat, citron osv pga att herpesen då blommar upp...

• blomknoppen

Jag har inte varit och visat upp min tungan än. Tack för alla svar!

afortunado Kanske det är karttunga, jag skall kolla på det.

Herpes? Hur får man det? Måste man inte vara i beröring med någon som har det då?

• Psyko Bitchen Bea
    blomknoppen skrev 2006-10-02 10:49:39 följande:
    Jag har inte varit och visat upp min tungan än. Tack för alla svar! afortunado Kanske det är karttunga, jag skall kolla på det. Herpes? Hur får man det? Måste man inte vara i beröring med någon som har det då?
    Varför söker du inte hjälp??? FATTAR INTE!
    *~* Testade plus den 27/7 efter över 4 års kämpan - Är i vecka 17 *~*
  • Danbala
    Psyko Bitchen Bea skrev 2006-10-02 11:56:52 följande:
    Varför söker du inte hjälp??? FATTAR INTE!
    Heh... Min tunga är också helt bedrövlig, har varit hela mitt liv med mer eller mindre allvarliga skov.

Jag gick med den till läkare på gymnasiet, de sa "jaja, det är väl torsk eller afte, du kan ju skölja med ramlösa, mer går inte att göra", så jag har tänkt att det här väl är något man får leva med.

Så... Att en gång ha fått höra "lev med det" gör en mindre benägen att söka hjälp. (Om jag talar ur min erfarenhet, iaf.)

(Såpass ont att jag har svårt att somna har jag ju bara någpn kväll i veckan, så ... Det är klart det går att leva med!)

Men nu när jag sett "lingua geografica"-bilderna har jag ju en helt annan grej att gå på, så det får nog bli ett tandläkarbesök snart! (Förutom att jag är pank förstås.)
    [...fnord...]
  • blomknoppen

Min tunga är: (Ljus) blek, med röda prickar på tungspetsen, en fåra mitten av tungan och en massa sprickor i tungan.

Just nu har jag inte några större problem. Jag vet vad jag kan äta och inte äta för att det inte ska ta sjukt på tungan.

Jag har inte besökt någon läkare. Jag klarar mig bra än. Klart att det skulle vara bra att visa upp den åt någon som KAN. Men det kostar och tar tid och ork.

• Ancha

Om din tunga ser likandan ut idag som den gör på din bild så skulle jag ha gått till en läkare.. Vet inte vad det är men de ser ut som herpes blåsor.

Hoppas det är/blir bättre

Svar på tråden Vad är det med tungan? bild