• kitt

Blivande Mamma söker blöjtips från proffsen!!!

Har BF 3/1 och går i butiker och kollar blöjor och sånt... Några frågor:
    Är pampers, natusan o dyl. de bästa blöjorna/tvättlappar/våtservetter/babyoljor, dvs sådant som finns på ICA. ELLER finns det någon med erfarenheter från billigare alternativ (Willys, LIDL)???
    TILL SIST: Vilken är den bästa mjölkpumpen??
    Kram

• Svar på tråden Blivande Mamma söker blöjtips från proffsen!!!
  • Stora

Min erfarenhet medn en snart 5 månaders bebis:
    1) Libero blöjor tycker jag är bäst - nu verkar Ella bli röd i rumpan av Pampers.
    Har prövat typ ICA o Änglamark och är inte nöjd med dem- de käns stela o håller inte torrt. Vi navände pampers Newborn i början och de var bra. Man måste nog pröva sig fram.
    2) Våtservetter har vi när vi är ute. Jag har testat ICA de ä rbra men luktar inte gott... Vi har använt Natusan.
    Till vardags köper jag billiga papperservetter via pappersbruket här...
    3) Använder Apotektets milda tvål 1 liters pumpflaska.
    Aco barnolja Bästa salvan för röd rumpa är Inotyol på apotektet
    Det är vad jag tycker men vi är alla olika. Pröva dig fram och så får du säkert favoriter.
    4) Jag har apotektets bröstpump. Den funkar för mig. Jag pumpar bara när Ella drar ut på tiden mellan målen. den ksotade runt 100kr. Men många gilla r den inte..

• Helene OSV

Använder bara Liberos blöjor. Testade Willys men de var helt kassa.
    Våtservetter använder vi aldrig utan har istället IKEAs frottétvättlappar och vatten. (ibland badolja från apoteket)
    Bästa mjölkpumpen är förståss bäbisen Annars funkar handmjölkning jättebra när man lärt sig, (kolla på www.amningshjalpen.se) så mitt råd är att inte köpa nån pump för dyra pengar förrän du vet att du verkligen behöver en. (jag har ammat i ett år nu och aldrig behövt nån)

• Tingen

Hej!
    Jag tror att det är mycket individuellt hur blöjor fungerar på barn. För oss har pampers newborn fungerat mycket bra. För andra fungerar den inte alls.
    När det gäller tvättservetter så rekommenderar jag iallafall att köpa de som är lite tjockare. Tycker att de som finns på "burk" är så tunna och hjälper inte att torka rent i baken på babyn. Dock är de tunna /små bra att torka rent i ansiktet, händerna.

När det gäller bröstpump så köpte jag apotekets. Den fungerar bra men är jobbig eftersom man får handpumpa som en tok. Hyr nu en elektrisk från BVC. Rena drömmen eftersom jag kan ha junior i famnen och pumpa med den andra handen.

Lycka till!

• Bebistokig

I början växlade vi hela tiden mellan pampers och libero. Tyckte om båda. Nu när vår dotter är 3 och fortfarande vill ha nattblöja är pampers byxblöjor bäst tycker vi. Sen tror jag att det är olika om man har en pojk eller flicka. De kissar ju liksom på¨olika ställen i blöjan.

• Alveline

Jag är mamma till två barn som passerat blöjåldern.. men kommer i håg hur det var. .. det var ju inte såå länge sedan Enligt min mening är det inte så stor skillnad mellan märken. Det beror på vad man är villig att lägga ut. Jag köper hellre Willys egna blöjor eller Icas än ett jättepack pampers som kostar bra mycket mer. Det är ju kul om man får lite pengar över... Icas tvättservetter funkade jättebra för oss liksom för de gamlingar jag byter blöja på i jobbet Har köpt pampers vid något tillfälle med.. Som sagt.. mina barn var lika glada oavsett blöjmärke.. De har aldrig haft problem med röda rumpor annat än vid magsjuka..

Väntar nu nummer tre.. kommer att fortsätta på den billiga linjen med blöjor och sådant.

• tvilling

Libero har passat oss bäst.
    Använder Natusan & ICA´s våtservetter.

När det gäller bröstpump har jag haft svårt att hitta någon som fungerat bra.. tills jag provade AVENT. Med den kan man hyfsat enkelt pumpa med en hand på det ena bröstet medan bebisen äter på det andra. Jag fick inte mjölken att rinna till förrän Adrian åt på det ena.

• starless

Jag listar de jag tycker är bäst.

Blöjor: Pampers. (Vill du spara pengar på blöjor så köp tygblöjor.)
    Våtservetter: Pampers sensitive. Eller vanliga flanelltvättlappar och vatten (ev olja)
    Bröstpump: Dyr men underbar. Avent Isis.

• Challe N

Jag tyckte Libero var bäst i början, på de små storlekarna men nu när Moa är lite större tycker vi att Pampers funkar lika bra så vi växlar mellan Libero och pampers. Mina föräldrar brukar alltid ha extra blöjor hos sig när vi kommer och de har köpt Willys blöjor.. helt okej dem också men kanske inte rikitgt så bra passform som de andra...

• Annki

Hade Libero i början, de kändes mjukare på nåt sätt. Nu passar Pampers bättre, kanske för att min kille är så lång. Vi använder Natusan tvättlappar utan parfym. Testade Icas men usch vad de luktar illa.
    Hade Avent Isis bröstpump, den funkade för mej. Har dock inget att jämföra med så jag vet inte om den är bäst.

• mira

Från början hade vi Pampers newborn, sedan pampers Mini. Just nu kör vi Libero Discovery Midi. Just för att vi fått så många rabattkuponger via liberoklubben, medans pampers lyser med sin frånvaro. Har testat änglamark men inte varit riktigt nöjd.
    Tvättserver Liberos oparfymerade - för det var de enda som inte var på "sämst-listan" utan bara på "sämre" i naturskyddsföreningens undersökning. Natusan var otäcka enligt dem - 7 dåliga ämnen + 1 misstänkt hormonstörande.
    Har testat elektrisk hyrpump från apoteket, apotekets enkla och Avent Isis och föredrar helt klart Avent Isis, dock många delar att rengöra, men den fungerar bra och känns bäst tycker jag.

• mira

Förresten köper jag Liberoblöjorna på Willys för de är billigare där än på ICA så det lönar sig att jämföra på de olika affärer man har.

Barnolja kör jag med Balneum Hermal från apoteket för det tipsade en BVC-sköterska om - blir inte så oljig och hal och jag tycker den luktar rätt gott.

• mymmlan

har tygblöjor på dagarna, när han ska sova använder vi vanliga plastblöjor av lite olika märken, inte willys dock de var hemska.
    Tvättservetter är tyglappar, funkar jätte bra, använder våtservetter när vi är ute, inte så kul att stå ute med tyglappar och inget vatten om han bajsat.
    Tyckte nog att lättast var att mjölka för hand utan pump......men apotekets var helt ok

• Dinturiel

Vi har alltid anvænt Libro, har upplevt samma som Stora nær det gæller pampers. Men Håller med att det bæsta nog ær att prova sig fram. Hemma anvænder vi skumservetter. Man kan køpa 4 fpk før 100 kr på Barnens Hus, ialla fall i Sundsvall. I skøtvæskan har vi våtservetter, blir mest att vi anvænder Natusan. Till Den røda rumpan anvænds antingen Idomin eller Natusan Zinksalva. Som tvål anvænder vi den dær Natusan Babywash eller vad den heter. Nær grabben var liten så anvænde vi lite natusan baby bathoil i badvattnet. Han blev både mjuk och luktade gott.

Tror nyckel ær att testa sig fram. Det som passar ett barn kan vara helt fel før det andra. Hoppas ni hittar nått ni ær nøjda med och som funkar på ert barn.

• Marlene

vi använder ica och willys blöjor, dom funkar jättebra för oss.

• Rödöga

Vi använder libero blöjor, billigare än pampers! Vi använder aldrig våtsavetter då det är mkt kemikalier och dumt i dem och vår son reagerar kraftigt på dem. Vi köper vanliga Euroshoppers tvättlappar och frottétvättlappar från IKEA - de är bäst!

• CeeJay

Instämmer exakt med det som Rödöga skrivit Precis så gör vi med...

• nelly 1

har inte läst ovanstående men ett tips är ju att anmäla sig på Libero och pampers hemsida och på så sätt få hemskickat gratis newborn blöjor av båda sorterna och prova för att sen bestämma vad man tycker...

Svar på tråden Blivande Mamma söker blöjtips från proffsen!!!