• Qliana

Annorlunda barnrum

Jag skulle vilja ha massor av idéer till min dotters blivande rum. Det kommer vara ca 12 kvm.

Har du bilder så skulle jag uppskatta det enormt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-21 21:57:59:
    Kanske ska dryfta mina egna tankar så långt...

Figurer på väggarna som man kan ta bort och sätta dit lätt.
    Bollhav (längre fram, hon är ju bara 4,5 månad)
    Speglar så hon kan se sig själv.
    Duxmadrass på golvet utan ben med massor av kuddar och gosedjur för bokläsning och mys.
    Laksakslådor så alla småprytlar lätt kan plockas bort.
    En gunga i taket.
    Nattlampa.
    Saker som flyger i luften (vad man nu kan hitta)

• Svar på tråden Annorlunda barnrum
  • Beatrize74

Du vet väl att barnsliga rum till barnen inte är "inne"

Det ska vara prydliga prinsessrum som ser ut så här:

- rosa eller vit tapet
    - en vit säng med krusiduller och rosa överkast
    - prydnadskuddar, vita med stickiga spetsar
    - en rund matta på golvet, ljust beige, vit eller rosa
    - panelgardiner med prinsesskronor på
    - en eller två vita krukor med stryktåliga suckulenter i fönstret
    - två stycken tavlor målade med stiliserade prinsessor på väggen
    - en liten schänk där det står en liten lykta, en nallebjörn, ett prydnadsföremål från SIA och en tavelram med ett svartvitt motiv av flickebarnet själv
    - en liten vit fåtölj av något slag med kudde
    - ett litet vitt bord med två stolar
    - en garderob (vit förstås)

Och så inget mer...leksaker? De får man väl stuva in i schänken och i lådorna, garderoben och i de flätade korgarna som står under sängen.

Själv ska jag göra sagorum till barnen!

• åskmamma

vad kul med sagorum! en liten läshörna också kanske? vad myyysigt! vi har satsat på grundfärger (har hört att de stimulerar leklusten), riktigt anpassade möbler och ordning och reda.
    Och detta på 7 kvm!!jättesvårt att få till en myshörna eller nåt sånt. drömmarna får vänta tills vi köper hus!

• Beatrize74

Billybokhyllorna med leksakerna i kommer kamoufleras med draperier av "lianer" med grönt sammetstyg med påklistrade blad och blommor i filt.

I taket kommer det hänga en drake som håller upp de trettiotalet kuddar som utgör myshörnan. Den är gjord av den gröna fleecefilten i form av drake och upphängd med öljetter och snören så den går att hissa upp med kuddarna uppepå sig när man vill ha springutrymme.

En skattkista från IKEA att ha leksakerna och SKATTERNA i. En guldspegel från Överskottet i stort format att ha som önskespegel i sagorna eller att se sig i helfigur i när man klär ut sig.

Omklädeskläder finns på en dubbel, rullande klädstång. Mycket köpt på Second Hand butiker och ärvt och kommer kompletteras av barnen själva när de blir äldre.

Ett stort träd utsågat i plywood och målat i guld finns på väggen. Vi har sågat ut hål för belysning att sticka fram på framsidan. På trädets grenar hänger böcker upphängde i sidengarnstofsar. "Mästerkatten i stövlar", "Snövit", "Askungen", "Kejsarens nya kläder", "Rödluvan och vargen" etc.

I taket finns lysdiodrar som utgör stjärnor på natten, IKEAS sollampa lyser på dagen, månlampan på väggen om kvällen.

EN utvikbar borg finns uppsatt på ena väggen. Vi har gjort den i plywood och barnen kan fälla ut den när det är dags för lek. En nedhissbar vindbrygga har den och fönster med röda sammetsgardiner på insidan så man kan stå där och spela Kasperteater mot utsidan som publik.

Panelgardiner upphängda i vanligt rött bomullstyg köpt för en billig penning. Påsytt plastfickor och stoppat i diverse "skatter" i de här fickorna, saker som kan inspirera till lek.

EN målad drake på väggen och ett vackert slott.

Golvet kan helt frigöras så att det blir ett dansgolv där högtalarna i vardera hörn kan spela upp den senaste popmusiken som de kan mima till. En discokula ska sättas upp och en liten halvhög "scen" ska byggas till. Ett draperi som dels kan användas som "ridå" och dels som omklädesområde samt avgräsning till borgen när den är utfälld ska sättas upp.

Det är bara halvklart...resten ska utformas tillsammans med barnen, de är så små ännu. Nu är det bara jag och maken som givit fritt spelrum för vår fantasi.

• Skrinda

Ikea har en bokhylla som man kan ha liggandes på golvet, då blir den "två hyllor hög". Den är perfekt för förvaring av leksaker och böcker! Barnet når alla grejer själv och hyllfacken är djupa och lätta att stuva in allt i när den är tömd. De har även plastbackar med exakt samma mått som facken. Expedit har jag för mig att den heter... Kostar runt 400:-

Vi har även en stor "sittpuff" i jeanstyg från Ikea. Den är fylld med fyra luftelement som man blåser upp med hårtork. Jättemysig att sitta på när man läser saga och rolig att studsa mot och skjuta omkring på golvet.

Själv behöver jag tips på en stor fin matta till ett barnrum. Den ska vara lätt att hålla ren och ligga bra på golvet, någon som har någon bra?

• Beatrize74
    Skrinda skrev 2006-09-21 22:30:20 följande:
    Ikea har en bokhylla som man kan ha liggandes på golvet, då blir den "två hyllor hög". Den är perfekt för förvaring av leksaker och böcker! Barnet når alla grejer själv och hyllfacken är djupa och lätta att stuva in allt i när den är tömd. De har även plastbackar med exakt samma mått som facken. Expedit har jag för mig att den heter... Kostar runt 400:-Vi har även en stor "sittpuff" i jeanstyg från Ikea. Den är fylld med fyra luftelement som man blåser upp med hårtork. Jättemysig att sitta på när man läser saga och rolig att studsa mot och skjuta omkring på golvet.Själv behöver jag tips på en stor fin matta till ett barnrum. Den ska vara lätt att hålla ren och ligga bra på golvet, någon som har någon bra?
    Barnens "bilmatta" fungerar toppentoppen och används flitigt av två-åringen.
  • Skrinda

Mmmmm... Har kikat på bilmattor men inte hittat någon som är stor nog... Vi hade faktiskt en som hallmatta i vår första lägenhet (utan barn)

• c1ssi

Jag har ganska precis gjort klart min dotters rum..har bilder så gå gärna in och kika..hoppas du får lite inspiration.

• Beatrize74
    c1ssi skrev 2006-09-21 22:42:29 följande:
    Jag har ganska precis gjort klart min dotters rum..har bilder så gå gärna in och kika..hoppas du får lite inspiration.
    Kan inte låta bli att le lite...ditt flickrum passar in på minst sju punkter på den "ironiska" lilla flickrumspastisch jag målade upp i början av tråden.

Missförstå mig rätt, ditt rum är jättefint. Du vågar till och med bryta av och ta rött bord och röda stolar i stället för vita.

"Juni" på väggen var lite nytänkande.

Och så påminde du mig om att jag glömde att skriva upp den fejkade "kristallampan" som något som tillhör "den lilla prinsessans" rum.

Din flicka kommer säkert supertrivas i rummet.
  • Kyllan

c1issi: Tyckte ditt rum var jättefint. Mycket plats att leka på och leksakerna brukar alltid ta över förr eller senare. Härligt med den stora blomman på väggen!

• Qliana

Vilka härliga ideér ni har!! UNDERBARA!!!

Och sagorummet - waowww! Vilken grej! Hur stort är det rummet?

Än så länge bor vi i en två - men vi ska flytta inom några månader och därav vill jag göra ett kanonrum till min lilla tjej som man kan leka i.

• Vargtass

Att ha ett tema tycker jag är fräckt. Hon har kanske något intresse eller något som hon tycker om? Har du någon som är duktig på att måla i bekantskapskretsen så kan man ju göra enormt fräcka väggar.

Våra barn hade vars två garderober i sina rum. Ganska trista standard garderober. Vi köpte tavelkritsfärg till den ena garderoben och där kan de rita och skriva hur mycket de vill. Uppskattat! Till den andra garderoben köpte vi magnetfärg! Den kan man måla över i en annan färg om man vill. Det var också uppskattat. Kruxet med magnetfärg är väl att man får be färgaffären blanda det innan man tar hem det för metallerna i den sjunker ganska fort ner på botten.

• Farth Vader

Beatrize74: haha..hur jag skrattade när jag läste din lista . Vi ska renovera vår dotters rum och om hon fick bestämma skulle rummet se ut precis som du beskrev .

Hon vill ha rosa/lila tapeter, rosa "snuttigt" överkast, rosa soffa, rosa bokhylla, prinsesstavlor, rosa gardiner..osv..

Jag frågade henne hur alla leksaker skulle "passa in" och hon vill faktiskt gömma dom i garderoben och ta fram vid behov..

"-Rummet ska vara vaaaaackert mamma"..

Svar på tråden Annorlunda barnrum