Inlägg från: lishe |Visa alla inlägg
  • lishe

Barnfria zoner?

men va f*an man kan väl inte förbjuda barn att vistas på allmän plats!
    Föräldrarna får väl försöka göra en korrekt bedömning av vad barnen klarar av när det gäller teater/restaurang besök.
    Jag kan berätta att vi gjorde en rejäl felbedömning när vi tog med oss barnen på restaurang i början av året. Tre st trötta, rastlösa 2-3 åringar rusade runt bordet och tjoade. Vi lyckades muta in dem i ett hörn där de lekte ganska högljutt medans vi vuxna snabbt fick i oss maten. Jag tyckte synd om de andra gästerna men sånt händer! Vi gör inte om misstaget utan väntar tills de blir äldre med att ta med dem på "finare" restaurang.
    Hur ofta tar man med barnen på teater förresten?....om det inte är barnteater och då är det ju meningen att de ska vara där
    Jag har åkt tåg längre sträckor med sonen och inte sjutton sitter han stilla i sin stol. Det kan man heller inte begära av ett barn. Han vill helst kolla in alla vagnar och prata lite med folk. Jag tänker inte tala om för honom att det är fel att vara nyfiken på andra människor men om de inte ger någon respons så brukar jag ta hans hand och gå vidare.

Jag har varit med om föräldrar som inte ingriper alls som t ex på en av våra tågresor då vi vistades i familjevagnen. En pojke (ca 4 år) viftade våldsamt runt med någon typ av drake på en pinne på lekplatsen. Han tog ingen hänsyn till de andra barnen, hans mamma satt precis bredvid och sa ingenting! Så min son (2,5) tog tag i "pinnen" och ryckte den ilsket ur handen på den andra pojken. Då blir hon sur på mig
    Ja vissa föräldrar kanske inte borde vara tillåtna på allmän plats.
    Eller som en annan gång då en pojke i 13-14 årsåldern satt och testade olika ringsignaler på sin mobil hela resan (bara 45 min men ändå)! Hans mamma satt bredvid och försökte sova......och jag bara kokade av irritation
    ja ja.....men inte sjutton kan man införa något förbud mot barn....eller andra människor heller för den delen.
  • lishe
    SkrikandesSkrikandesSkrikandes
    Jag kan göra några åt dig Malin ulrika
  • lishe

Jag tycker det är skönt när andra människor visar min son var deras gräns går. För då lär han sig att ta hänsyn och att det inte är farligt att hamna i en "konflikt situation" med andra människor. Men att jag skulle markera för andra barn att jag tycker gränsen är nådd......hmmm.......det är lite svårare. Inte alla föräldrar som tycker det är ok (minst sagt).

• lishe
    Turran skrev 2006-09-22 00:09:13 följande:
    lishe skrev 2006-09-21 23:54:13 följande: Jag tycker det är skönt när andra människor visar min son var deras gräns går. För då lär han sig att ta hänsyn och att det inte är farligt att hamna i en "konflikt situation" med andra människor. Men att jag skulle markera för andra barn att jag tycker gränsen är nådd......hmmm.......det är lite svårare. Inte alla föräldrar som tycker det är ok (minst sagt).Men det dar kan ju vara valdigt kansligt och knepigt for barnet... Jag sager till andra barn om det handlar om allmant oacceptabelt beteende (t ex om de slass) men handlar det om t ex bordsskick sa sager jag bara till barn jag kanner val (och jag vet om foraldrarnas standpunkter). Alla foraldrar har ju olika toleransnivaer och punkter vi tycker ar viktiga och det kanske inte ar sa bra att barnet far konflikterande tillrattavisningar?
    mmm.....jo jag skulle inte kritisera ett barn för dess bordskick. Fundersam
    Men vi kanske ser det på olika sätt. Jag skulle nog lägga fokus på mig själv och vad jag önskade istället för att "säga till" barnet.
    Iofs har jag ganska hög toleransnivå när det gäller barn och störs inte så mycket av barn som låter mycket och rusar runt tex.
    För att ta några ex........
    Min son använder "sirenen" ibland. Alltså tjuter riktigt högt så det ringer i öronen.
    Min syster tyckte det var jättejobbigt och sa helt enkelt " nej.....jag vill inte att du skriker sådär för det gör jätteont i mina öron".
    Hon markerade sin gräns.
    Jag kan ju inte markera andra människors gränser (även om min gräns gick ungefär där den också ).
    En annan syster blev förbannad för att min son jagade livet ur hennes katter och sa med hög röst " Katterna vill inte att du springer efter dem....låt dem vara!"

Jag menar ...jag skulle ju ha kunnat tycka det var ok att han "satte på sirenen" men jag måste ju ändå acceptera att min systers drog gränsen runt sig själv just där?
    Samma sak med den andra systern....jag kunde ju ha tyckt att katterna fick tåla lite bus och inte satt gränsen just där men jag kan ju inte säga att min syster inte får lov att bestämma vad som är acceptabelt för henne (och hennes katter)?
    Jag kanske uttrycker mig rörigt men jag ser det inte som att man tillrättavisar barnet i den bemärkelsen och därför blir det ingen konflikt.
  • lishe
    Vasen skrev 2006-09-22 00:43:00 följande:
    Jag skulle gärna se parfymfria zoner, gubbfria zoner, gnällkärringfria zoner bl.a. Har aldrig upplevt ett behov av just barnfria zoner dock.
    hahahaha
  • lishe

Instämmer med Santos!
    Om man absolut måste ha tyst om sig på tåget så kan man ju köpa en biljett till första klass. Där sitter sällan barnfamiljer. Man kan också stoppa in ett par öronproppar.

• lishe

Undrar hur mycket en restaurang skulle förlora på att förbjuda barnfamiljer?

Jag har ingen aning om vad lagen säger men jag tror inte att en sådan restaurang skulle bli särskilt populär.

• lishe

Själv får jag en allergisk reaktion av vissa vuxna och deras gnäll. Barn är dock inga problemFundersam

• lishe
    "Sverige är ett land som är extremt barnvänligt och föräldrar har ju vant sig vid att kånka med ungarna precis överallt, ty det märks in hur vissa reagerar här i denna tråd. Man bör inte ta det så personligt om andra vill slippa utsätta sig för barn. "

Ge exempel på länder där det inte är ok att ta med sig barnen och gamla farmor för den delen, på restaurang?
  • lishe
    Chutzpah skrev 2006-09-22 18:53:28 följande:
    Varför är ni så arga? Det finns många här som skulle förhoppningsvis vinna på att rannsaka sig själva och varför de har reagerat som de har angående denna tråd.
    Jag blir arg när man ser på barn som irriterande, i vägen, störande, icke önskvärda. De har lika stor rätt som alla andra människor att ta plats på den här planeten.
    Jag var för övrigt av den åsikten innan jag fick barn också så det har ingenting att göra med att ta det personligt.
    Jag tycker jämförelsen med "gnällkärringar" är giltig för det är lika omöjligt att önska bort en "gnällkärring" som ett barn från allmän plats.
    Acceptera att andra människor delar den här platsen på jorden med dig eller stanna hemma.
  • lishe

Dessutom får barn inte komma till tals för det mesta men en gnällkärring hörs högt och tydligt.
    Därför blr man kanske lite extra engagerad när det gäller att försvara ett barns rätt att ta plats.

• lishe

Som sagt om du köper en första klass biljett på tåget så slipper du garanterat barnfamiljerna. Sen är det väl ändå upp till förräldrarna att göra bedömningen om just deras barn klarar av att gå på "fin" restaurang utan att bli alldeles uttråkade och nippriga av rastlöshet

• lishe

De kanske skulle börja sälja öronmuffar igen?Fundersam

• lishe

men du kan väl inte mena att man ska förvisas till en viss del av bussen när man har barn med sig?! Fundersam
    Vuxna människor som pratar högt då? Ska de också sätta sig längst bak i bussen?
    (För övrigt så är min son oftast helt tyst just när vi åker buss för att det är så himla spännande )
    Motorn på bussen låter ju för sjutton högre än barnaröster!
    Jag beklagar ditt funktionshinder men det kanske finns andra medel att tillgå? Tex sådana där öronproppar som släpper igenom ljud men tar udden av ljudet?
    Världen är inte ljudlös.

• lishe
    cutthroat skrev 2006-09-23 15:26:08 följande:
    Äh, jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda för. det finns ju redan platser där människor under viss ålder inte är välkomna. fast ni kanske tycker att alla ska ha rätt att komma in på krogen också?
    Vi får ju inte lov att dricka alkohol innan vi fyllt 18 så då kanske inte krogen är så intressant. Dessutom händer väl inte så mycket på krogen innan 22 (?) och då brukar de flesta barn ligga så snällt i sina sängar och sussa
    Men allvarligt talat så tycker jag faktiskt att det är diskriminering när man har hon 20 han 23 gränser på krogen. Det borde vara från 18 överallt för det borde vara andra saker än ålder som förenar människor, t ex musiksmak.
    Jag vet ett ställe där det var väldig stor åldersvidd. 40-50 åringar gick dit med sina 20 åriga barn. Jättetrevligt om man stod ut med musiken som var dansband för hela slanten
    Jag fattar inte varför vi ska vara så åldersfixerade i det här landet.
    Jag tror att det endast är av ondo när man utesluter hela grupper (som barn) från vissa situationer och ställen.
  • lishe

Jag och mina systrar var alltid med på vuxen fester som barn och följde med mamma och mostrar ut på krogen ett par gånger. Det var hög musik, rökigt och vuxna som dansade
    Kanske inte den bästa miljön för barn om man tänker på röken men det var ju på sjuttiotalet
    Det är i alla fall roliga minnen

• lishe
    Danbala skrev 2006-09-26 09:47:14 följande:
    lishe skrev 2006-09-23 18:04:59 följande: Men allvarligt talat så tycker jag faktiskt att det är diskriminering när man har hon 20 han 23 gränser på krogen. Sedan förra sommaren är det faktiskt olagligt, så vårt rättsväsende håller med dig! (Jag med, för den delen. ) [...fnord...]
    Aha, det visste jag inte! Va bra!
Svar på tråden Barnfria zoner?