• Dino78

Kan nån reda ut begreppen ang mobil?

Min morbror fyller 60 år och vi ska köpa en mobiltelefon åt honom eftersom han är ute och åker ofta med min krassliga mormor så man känner sig lite säkrare.
    Han är totalt oteknisk och kommer alltså bara använda den för att svara och för att ringa.
    Fick idag reklamblad från Netto och de ska sälja en Nokia 1110i som är precis lagom för honom. Det står att den ej är operatörslåst.
    Mina frågor är nu:
    Vi ska köpa honom en KONTANTKORTStelefon. Betyder detta att man kan köpa ett startpaket och sen är det klart?
    Finns det ett mobilnummer med när man köper telefonen eller kommer det med startpaketet?
    Kan Ej operatörslåst betyda att det iaf är en abonemmangstelefon?
    Vad kostar ett startpaket från Comviq och vart köper man det?

Någon som har en aning om nåt av detta?

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Kan nån reda ut begreppen ang mobil?
  • marina81

Ej operatörslåst = man kan ha ett kort från vilket företag man vill

Köp telefonen och ett startpaket från t.ex. Comviq..sånna går t.o.m. att få gratis. Numret följer med startpaketet.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • gravid34

I startpaketet finns nummer o oftast 50 eller 100 kroner att fylla på mobilen med...
    Comviq kostar 150 kr o de finns nästan i alla vanliga butiker...

• Smurfan JM

Köpa en telefon, köpa ett startpaket = klart, ja.
    Numret kommer med startpaktet, inte telefonen.
    Ej operatörslåst betyder att du kan peta i vilket kort som helst, och nej, det finns inte ett abb. med om det inte står så.
    Startpaket brukar väl vara gratis via en massa olika reklamdriver, kolla på comviq.se.

• Axels och Annies mamma

är den ej operatörslåst betyder det att du kan sätta i vilket kort du vill från vilken operatör du vill, tex ett kontantkort från Comviq, Telia etc. Då köper du ett startpaket med kontantkort från den opratör du vill använda, det kan du göra i en affär som säljer telefoner eller på pressbyrån eller någon annanstans som de säljer kontantkort.

• Lalalong

dino78
    En telefon som inte är operatörslåst och utan abbonemang kan man köpa ett kontantkortsstartpaket så har man en telefon med kontantkort.
    Telefonnumret kommer med kortet, inte med telefonen.

Om telefonen varit med abbonemang hade den kostat väldigt lite, och det borde i så fall stå att priset gäller vid tecknande av abbonemang.

Tyvärr vet jag inte vad ett startpaket från Comviq kostar, men det går att köpa lite här och där, pressbyrån, ICA på mackar o.s.v.  Skulle väl kunna tänka mig att det kostar kring 300 kr eller så... har för mig att man då brukar få typ 50 eller 100 kronor eller så att fylla på sitt kort för då också.

Lycka till med köpet

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Dino78

TACK! Då ska jag in på comviqs hemsida och se om dom har några driver!
    Tack igen, perfekt present blir detta

DIF i själ och hjärta
  • marina81

TIPS: Betala inget för startpaketet, för det finns att få gratis, med 150 i ringpott!

• Norrbotten

köper man en mobil som ej är operatörslåst så kan man använda vike bolag/abonemang som helst...

Och står de inget om att abonemang följer me så gör de det inte och då måste man köpa ett kontantkort (eller binda sig på ett abonemang) kontantkort är ju att föredra...

Vet ej va Comviq kostar men ett telia kontantkort kostar kring 100 lappen (eller om de va 150 kr) men de är ju bara och fråga där du/ni köper mobilen...

och ja har jan bara mobilen och startpaketet så är de lätt startat sen..

Korten går och köpa på spelbutiker  och där man köper mobiler (vet inte om alla butiker har men som sagt är ju bara och fråga)

*** Stolt mamma till Alva ***
  • Dino78
    marina81 skrev 2006-09-22 10:20:59 följande:
    TIPS: Betala inget för startpaketet, för det finns att få gratis, med 150 i ringpott! it's a great big white world and we are drained of our colours
    Vart då??
    DIF i själ och hjärta
  • marina81

Min länk ovan ..funkar jättebra, har själv ett sånt kort

• Dino78

Haha, ja den länken kunde jag ju ha testat, såg den inte
    Tack!

DIF i själ och hjärta
  • Lalalong

marina81 och Dino78
    Fast jag tolkar det som att de 150 i ringpott får man om man byter operatör. Och det ska ni ju inte. Men gratis verkar det vara i vilket fall så det är ju skit bra ändå!

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • marina81

Jo, men de vet ju inte om man byter eller inte..jag har både telia och comviq! Det handlar ju mer om att "kom till oss istället" men sen kollar de inte om du använder kortet eller inte..

• Dino78

Men man får väl ett nytt nummer med startpaketet? Och då som Marina säger så kan dom ju intve veta om man byter eller inte?

DIF i själ och hjärta
  • marina81
    Dino78 skrev 2006-09-22 17:13:56 följande:
    Men man får väl ett nytt nummer med startpaketet? Och då som Marina säger så kan dom ju intve veta om man byter eller inte? DIF i själ och hjärta
    Exakt. Ingen som kollar det..jag har kvar mitt telia plus att jag också har comviq emellanåt..för att ringa kompisar som bara har mobil med ComviqKompis (det är ju gratis att prata då)..min telefon är däremot operatörlåst till Telia men sånt går ju också att fixa gratis
Svar på tråden Kan nån reda ut begreppen ang mobil?