• stockholmslotta

Vilken ögonfärg KAN barnet få?

Hej hopp alla glada blivande mammor!!
    Jag borde kanske börja med en liten presentation av mig själv...då jag endast tjuvläst här på forumen...
    Jag heter alltså Lotta, jag är 38 år och väntar mitt 3:e barn!
    Jag , min sambo och våra busiga små killar (2 år och 4 1/2 år) bor i ett hus strax söder om huvudstaden.
    Jag är just nu i vecka 33 och med Bf den 14 november!
    Nu till min fråga..jag blir inte klok på det här med ärftlighet av ögonfärg..Visserligen inget viktigt, men väldigt kul tycker jag!
    Så här ser det ut hos oss:
    Jag har blå ögon. Min mor gröna och min far blå.
    Sambon har blå-gröna. Hans syster mörkbruna. Deras mor blå. Deras far mörkbruna.
    Finns sannolikheten att vårt tredje barn kan få bruna eller gröna ögon? (våra två killar har blå).
    Hoppas det finns någon som har koll på det här med gener!!
    Lotta

• Svar på tråden Vilken ögonfärg KAN barnet få?
  • Longwayhome

Alltså vår son har mörkblå ögon, jag har gröna och pappan bruna. Får JÄMT kommentarer om brevbäraren etc. "hur kan han ha blå ögon det har ju inte ni blablabla" Han har mina färger i övrigt med ljusblond hårfärg. Pappan är brunhårig.

Mina föräldrar har blå+grön, mina systrar har blå. Min mans föräldrar har grön+brun, inga syskon.

När jag räknade på länken ovan så var det 13.7% för blå ögon och det fick han! Intressant att det inte bara är föräldrarnas ögonfärg som ärvs utan släktens.

Mamma till världens sötaste skåne-upplandsmix
  • corax

Nej! Det finns inte en chans till bruna ögon för TS barn!

Brunt ögonfärg är dominant, dvs om någon av föräldrarna bär på anlaget så har de bruna ögon. Alltså ha varken du eller din man anlag för brunögdhet, och era barn kan inte få det.
    Detta såklart lite förenklat med tanke på att det finna olika nyanser, och jag vet inte vad som gäller för grönögdhet men vad gäller blått/brunt är det så här:

I bubblis fall var det 50% chans att barnet skulle få blå ögon. Man har två anlag, mamman har två anlag för blått (bb) och pappan antingen ett anlag för blått och ett för brunt (Bb) eller två anlag för brunt (BB). Eftersom dottern fick blå ögon måste pappan ha haft kombinationen Bb (stor bokstav dominant, liten bokstav recessiv). Barnet ärver ett anlag från vardera föräldern. För att hon skulle få blå ögon måste hon ha ärvt ett b från mamman och ett b från pappan . Eftersom pappan har kombinationen Bb är chansen 50/50 för barnen att få blåa eller bruna ögon. De ärver ju alltid b från mamman.

Gick detta att förstå?

• isa275

Ögonfärg styrs av flera gener, så det går inte att göra ett vanligt "dominant anlag/recessivt anlag"-korsningsschema vad jag förstår.

• isa275

ja just som länken ovan beskriver!

2 brunögda föräldrar kan visst få ett blåögt barn.

• corax

Ja, två brunögda föräldrar kan få ett blåögt barn, men två blåögda kan inte få ett brunögt

• Calici

Detta med ögonfärg är alltid ett exempel i alla gentik böcker på något som ärvs efter ganska tydliga lagar. Dock så har man på senare år fått gå tillbaka och inse att det inte ärvs riktigt som man trott utan att det är flera gener som spelar roll och som kommer påverka barnets ögonfärg. Alltså så kan man inte utifrån föräldrarnas ögonfärg förutse barnets. Inte ens om föräldrarna är brunögda kan man säga att barnet inte kan få blåa ögon, lite mindre vanligt är det ju men inte omöjligt enligt genetiken.
    Det blir den ögonfärg det blir och många barn föds med en ögonfärg som sedan förändras.

• dallring

den där länken är intressant för enligt den är min man 'postgubbens' unge, likaså är hans mamma...

• Tigger is a she

corax:

Det är inte så enkelt att två blåögda BARA kan få blåögt barn eftersom det är fler gener som styr. BB, Bb och bb stämmer alltså inte.

Svar på tråden Vilken ögonfärg KAN barnet få?