• Cissela

Hur mycket får din tonåring i månadspeng?

OBS! Gäller tonåringar på högstadiet! På gymnasiet så är oftast förutsättningarna annolunda. Motivera gärna varför ni ger en viss summa.

Mina barn tycker att de får får lite, de får 400 kr/månad och det ska räcka till telefonkort, tidningar, godis och liknande. Kläder, träningar, idrottsaktiviteter står vi för.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket får din tonåring i månadspeng?
  • Mi Amore

När jag gick på höstadiet. 4år sen.
    fick jag 1000kr i månaden, detta var inte till mat och hygoen eller så utan bara till det extra jag ville ha, typ godis, en väska och sånt.

• Majsan70

350 spänn i månaden får min son. Det skall räcka till tidningar godis o ev. fotbollsmatcher. Allt annat står vi för och även för fick pengar vid våra gemensamma aktiviteter.

• Madde30

360 kr får min grabbar. Det är en rekommendation från fsb och det ska räcka till godis, bio och dyl, kläder står jag för!

Åhh vad jag älskar mina underbara ungar!!
  • Veni vidi vici

I min kommun när jag växte upp så rekommenderade Hem- och skolaföreningen ett visst belopp. Existerar några rekommendationer idag? Tur att min flicka är 20 månader, för jag har fn inte råd att lämna månadspeng.

• Majsan70

Veni vidi vici

De flesta banker har rekomendationer på hur stor vecko eller månadspeng de skall vara till de olika åldrarna.

• Veni vidi vici
    Det är ju jättebra, för sånt där kan vara knepigt.

Jag fick 100:- eller 150:- tror jag, sista månadspengen när jag var 15 (på gymnasiet fick jag studiebidraget som kom direkt in på mitt konto, till mammas stora förtret)...
  • Veni vidi vici

Obs att detta var 1985.

• Linda1976

Jag har ingen tonåring, men om Alice hade varit det idag, så had ehon fått 1000:- och det skulle då räckt till bio, godis, tidningar, billigare nöjen, impulsshopping....  Resten skulle jag betalat.

Skulle det vara nåt dyrare nöje (typ teaterbiljett, konsert mm) så skulle jag sponsrat det också.

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • imperia72

Min älsta som är 14 får 200 kr, sen får hon jobba ihop mer om hon vill ha det

Svar på tråden Hur mycket får din tonåring i månadspeng?