• Evalina

ont i händerna! vanligt?

hej, inatt vaknade jag av att jag hade jätte ont i fingrarna. kändes som jag behövde knaka dom, men det kan jag inte..tycker det är jätte obehagligt.

jag är inte svullen alls så det är inte vatten. vad kan det bero på?? fingrarna låste sig flera gånger o det var INTE skönt!

nån som kännt samma?

7dagar kvar till BF

• Svar på tråden ont i händerna! vanligt?
  • tezzi

jag har samma symtom...barnmoskan sa att vissa kan få detta, kallades nåt specillt men kommer i håg namnet.

• planerar

Kallas för Carpal Tunnel syndrom.... är vanligt att gravida kan få det... går ofta över efter förlossningen..

• Qui

Ta av ringar på fingrar om du har några på dig. Barnmorskan berättade att de snabbt kan svullna upp och då får ringarna klippas bort.
    Det kan antingen vara vätska eller karpateltunnelsyndrom, tror att det hette så iaf. Det var vad BM sa till mig och jag hade samma symptom.

• Qui

Det går oftast över precis som "Planerar" skrev efter förlossningen. Annars får man opereras i handleden.

• Texas 73

Jag hade Carpal tunnel syndrom när jag var gravid. Började redan i v 16. De sa att det var tidigt. Hade så ont att det värkte ända upp i axlarna. Sen domnade händerna helt. Var uppe många nätter och grät för att det gjorde så ont. Fick sedan skenor att ha på nätterna. Det blev bättre då. Efter förlossningen försvann det helt.

• Lillen06

Hej!
    Jag har det med.. men båda mina händer är bortdomnade hela tiden..
    Sover med skenor för att handlederna inte ska böjas och täppas till..
    I början innan jag fick skenorna så hade jag ont ända upp i armbågen.. åt alvedon... sen fick jag skenorna och värken har försvunnit men det är fortfarande bortdomnade och har problem att böja höger långfinger när jag vaknar men sen efter ett tag så går det bra,,
    Ett annat alternativ som finns är akupunktur.. men man får nog skena först.

Min Bm sa att dte handlar om vätska i kroppen som gör att det blir så.. brukar gå över efter graviditeten, om inte så finns det opertion att göra.

Men du har ju inte långt kvar så du kan nog stå ut..

Lycka till!!

Lillen06 BF: 2/11...
  • Evalina

jag har bara ont i fingrarna (ja inte nu längre) kändes som det behövdes knakas! men jag är inte svullen eller så nånstans.

det gick tack o lov över, hoppas det inte kommer igen.

sambon känner så här hela tiden o har haft det så här i många år!!
    han visste inte att det gick o göra något åt det, men han lider inte mycket av det mer än att han knakar lederna sen är det över..
    får nog skicka han till doktorn för JAG lider av hans knakande!!

• Laddad

Jag har också ont i fingrarna, men jag har i och för sig inte pratat med barnmorksan om det så jag kan itne uttala mig om hur vanligt det är. Däremot hoppas jag på att det ska försvinna efter förlossningen. Speciellt har jag märkt att smärtan tilltar på nätterna, men nu även håller i sig något under dagen.

• Pluttan3

Jag har också ont i fingrarna.
    Har inte haft det under mina två första graviditeter.
    Trodde först att fingrarna var svullna, så jag tog av mig ringarna. Men det blev inte bättre med värken.
    De känns stela, tycker jag!

• Evalina

precis pluttan3! stela är vad dom känns! jag har iofs. inte kännt mera efter den natten men det kan ju komma igen..

Svar på tråden ont i händerna! vanligt?