• Amandamamman

Är Natascha Kampusch en bluff?

Ända sedan soryn om Natascha Kampuschs rymning från sin kidnappare kom ut har jag tvivla på att det är sant. När jag sedan såg intervjun med henne så blev jag ännu mer fundersam på om storyn kändes trovärdig. Blev nästan idiotförklarad av min svärfar när vi diskuterade och jag berättade att jag trodde det var "humbug".
    Snacka om att jag snabbt köpte Expresssen idag när jag såg rubriken om att det hela kunde vara fejk. Polisen utreder nu om det är lurendrejeri eller inte. Trots att inget är bevisat så ska det bli kul att visa svärfar tidningen...

Vad tror ni? Är hela storyn sann eller är det ett sätt att tjäna pengar?

• Svar på tråden Är Natascha Kampusch en bluff?
  • Nyfiken gul

jag själv är inte så säker på att det faktiskt ÄR samma tjej som en gång försvann....

Själva historien med hennes försvinnande är ju väl dokumenterat och sann...

Men är det samma tjej som rymde?

• Snowgirl

De har sähert tagit DNA prov, och då finns det ju inga som helst tvivel.

• MissWhiskey

Det känns som att det är nått som inte stämmer riktigt....men vad....

Mamma till Casper
  • Bispan

Ähm, hur tror du det hela gått till? Har hon hållit sig gömd frivilligt för att tjäna pengar? Eller har hennes föräldrar gömt henne för att tjäna pengar? Varför kastade sig hennes kidnappare framför tåget när hon rymde? (Eller tillhör det också storyn?)

Du har väl någon form av idé om hur det hela gick till eftersom du tror det hela är "humbug"...

• Zaria

ockspå funderat på om det verkligen är samma tjej...

Något är iaf väldigt skumt med hela grejen.

• Jossanundercover

Hm..Visst kan det vara en bluff men..Varför skulle hon ljuga? Vart har hon varit alla dess år? Varför tog han då livet av sig?
    Menar ni att hon följde med självmant och nu har framträtt för att tjäna pengar?

• MissWhiskey

aftonbladet idag....

Skidresan – och turerna med bilen.
      Förra veckan avslöjade Stern att Natascha Kampusch åkt på skidsemester med sin kidnappare– utan att försöka fly.
      Först förnekade hon uppgifterna och hotade via sina advokater att stämma tidningen. Sedan bekräftade hon plötsligt att de besökt skidorten Hochkar. Samtidigt vittnar allt fler av Wolfgang Priklopils grannar om att de sett Natascha ute i trädgården eller vid hans sida i bilen.
      –Varje gång vinkade hon glatt, säger grannen Josef Jantschek till Daily Telegraph.

Mamma till Casper
  • Jossanundercover

JO men man lär ju ha ett motiv..
    Om det INTE är samma tjej (Dom måste ju ha gjort ett DNA-test) så måste hon ju vara ute efter pengar..Men vem är hon isåfall? Någon måste ju känna igen henne isåfall..

OM det är samma tjej så har jag en PERFEKT teori:
    Det skrevs ju tidigare att det fanns fler inblandade..Kan det ha varit så att hon blivit kär i en kidnappare, och dom har konspirerat mot denna man som sen tog sitt liv (eller kanske blev knuffad av den andre)..Nu vill dom ha pengar för att kunna fortsätta sitt liv tillsammans, gifta sig och bilda familj..??

• Jossanundercover

Men oavsett om hon blivit kär i sin kidnappare och stannat självmant kvar hos honom så är det ju ett psykiskt fenomen, så kallat Stockholmsyndromet..Det kanske inte är så lätt att bara få träffa samma man i 8 års tid utan att få känslor för honom..

• MissWhiskey

men jag fattar inte sitter och läser aftonbladet och expressen, en säger att hon flydde när han prata i telefon en annan att hon hoppa ur bilen på vägen...nån som vet....

Mamma till Casper
  • nerina

Jag blev förundrad över vilket ordförråd hon hade när jag såg intervjun. Det är ju stor skillnad på hur man pratar när man är 10 år och när man är 18 år. Hur har hon kunnat utveckla sitt språk så bra om den enda hon träffat under 8 år är kidnapparen?

Jag har inga åsikter om det är bluff eller inte. Det var bara den tanken som slog mig när jag hörde henne prata.

Märklig historia i vilket fall...

• Snowgirl

Usch, jag tycker att det är fruktansvärt att så många misstror henne nu, verkar som om att alla tyckte att det var så hemskt i början, men nu när hon har fått 12 mille så kommer avudsjukan och all misstro....
    Såklart det är sant, hon har blivit totalt hjärntvättat av en kallsinnig typ, växt upp med honom, och bara haft honom. Inte så konstigt att hon fattat tycke för honom och börjat tro på att det bara är han som vill ha henne och att han skulle döda henne om hon försökte fly. Krävdes nog ett otroligt mod och styrka av henne för att klara av att fly, och att hon var i precis rätt tillstånd de få gångerna hon har haft chansen att kunna fly.

• Amandamamman

Nerina - jag blev oxå fascinerad av att hon hade sånt otroligt välutvecklat språk.

11 mille för en intervju, 12 om hon skriver en bok om sitt liv som kidnappad. Föräldrarna tog bra betalt för att ställa upp på intervju när hon blivit kidnappad. Hmmm, kan det vara ett sätt att tjäna pengar?
    Hon kan mycket väl ha levt ett bra liv med den här mannen. Skidresor och utlandsresor låter inte så tokigt om man är kidnappad.

Att tidningarna skriver olika angående hennes flykt känns lite som ett teckan på att saker och ting är luddigt. Fast det är väl egentligen allt som skrivs i tidningarna... Hur kan det komma sig att de har olika uppgifter? Vilka är pålitliga och opålitliga källor?

Oj oj, snacka om att de har hjärntvättat mig under högskoletiden. "Man ska alltid granska sina källor kritiskt"

• MissWhiskey

1. Natascha uppges ha haft ett lyckligt familjeförhållande. I själva verket vittnar grannar och vänner nu om att mamma Brigitte Sirny, 55, misshandlade flickan. Brigitte Weber, exflickvän till Nataschas pappa Ludwig Koch, berättar i Times att Natascha blev inlåst i pappans lägenhet och att grannar tvingades trösta flickan genom brevlådan. Kampusch var sängvätare och Weber uppmanade Koch att ge dottern psykologhjälp.
    Vad menade hon?

2. Det första Natascha uppges ha sagt till sin mamma efter flykten var: "Jag vet mamma, det här var inte vad du ville". Vad menade hon?

3. Natascha hade flera chanser att rymma, men varför valde hon att göra det först några månader efter att hon fyllt 18 år och blivit myndig.

4. Vittnen vet inte bestämt om Natascha tvingades in eller gick in i en vit skåpbil.
    Brigitte Weber är övertygad om att de skulle ha märkts om flickan blev kidnappad av någon hon inte kände sedan tidigare.
    - Hon skulle ha ställt till med ett helvete, säger Weber i Times.

5. Wolfgang Priklopil vän Ernst Holzapfel höll en presskonferens arrangerad av sin vän Margit Weindelberger. Där förnekade han sin inblandning i brottet. Han var en av få som träffade Wolfgang Priklopil med sitt offer. Weindelberger beskrev sig själv som en affärskollega. Hon är i själva verket Holzapfels syster. Hon sa att hon själv bara träffat Wolfgang Priklopil en gång. Men hon var den enda som närvarade på kidnapparens begravning, enligt Times.

Expressen 22/9-06

Mamma till Casper
  • Envis som en mulåsna
    nerina skrev 2006-09-22 16:30:29 följande:
    Jag blev förundrad över vilket ordförråd hon hade när jag såg intervjun. Det är ju stor skillnad på hur man pratar när man är 10 år och när man är 18 år. Hur har hon kunnat utveckla sitt språk så bra om den enda hon träffat under 8 år är kidnapparen?Jag har inga åsikter om det är bluff eller inte. Det var bara den tanken som slog mig när jag hörde henne prata. Märklig historia i vilket fall...
    men hon hade ju varit med honom ute vad jag förstod det som. o sedan så spelar det ju inte så stor roll om hon bara hade honom o prata med hon prata med honom, läste böcker, titta på tv osv.
    Mamma till stålpojken 4 månader och 0 veckor
  • nerina

Envis som en mulåsna: Aha...Ja,men då har jag fått en förklaring.

• Leeloo

Jag måste erkänna att jag undrade varför hon ställde upp på intervjuer så himla snabbt efter sin flykt. Men det ska bli intressant att följa storyn och se om det är sant eller inte.

• cattis

Nataschas pappa har ju tidigare varit övertygad om att mamman har haft med kidnappningen att göra och jag tror t.o.m han polisanmälde henne eller om han hyrde en privatdeckare strax efter kidnappningen. Kanske är det så att mamman var i maskopi med kidnapparen och därför fanns det ingen hjälp för Natascha att få om hon rymde innan hon blev 18? För om hon inte var myndig så skulle hon ju hamna hos sin mamma istället. Eller kanske var mamman så grym att det var bättre att stanna hos en något så när snäll kidnappare tills hon kunde ta sig till ett nytt bättre liv på egen hand d.v.s när hon var 18 och slapp komma tillbaka till sin mamma.

Svar på tråden Är Natascha Kampusch en bluff?