• Anonym (Hjälp)

Avliva hund pga dålig ekonomi/hälsa

Hej

En god vän till mig (obs! gäller alltså en vän ,inte mig)
    har en hund som är ca 3 år.
    Hunden blev påkörd av bil några veckor sen och bröt benet.Hunden är självklart försäkrad (upp till 60000 .

Hunden har blivit opererad, fått antibiotika x flera, haft multiresistenta baterier ,bytt mediciner flera gånger pga detta. Nu har försäkringsbolaget ringt och sagt att hundens försäkringspengar är slut (dvs 60000 och att bolaget inte betalar mer. Min vän har redan lagt ut ca 22 000:- själv och än är det inte slut .Spikarna ska tas ut ur benet, fler röntgenundersökningar i narkos väntar osv osv....Han har verkligen inte råd med en enda räkning till. Han vet inte vad han ska göra. -....

Är det nån som vet??Kan man söka pengar nånstans ifrån? Kan man få en avbetalningsplan?...Måste han sälja eller avliva hunden för att han inte har råd att hämta ut hunden från sjukhuset...Vem vill köpa en sjuk hund??

.Snälla hjälp honom.....Ge råd...hur gör man....
    Tack på förhand...

Han vill självklart inte avliva hunden, men han kan ju snart inte fullfölja behandlingen så han har väl inget val...Han har alltså lagt ut 22 000 :- på mindre än en månad för denna hund....

• Svar på tråden Avliva hund pga dålig ekonomi/hälsa
  • Anonym

Finns det ingen hjälporganisation som kan ta över hunden då?
    Men då förlorar han den ju.
    Tänker på de man ser på Animal Planet...

• clementine81

Det finns nog tyvärr inga kliniker eller sjukhus som godtar en avbetalning. Det han istället kan göra är att ta ett banklån.

• Morrisen

Strömsholms djursjukhus tror jag har någon slags hjälpfond i sådana här fall. Måste nog be din vän fråga på djursjukhuset där hunden behandlas, det kan ju finnas hjälp.

• Mirris

Själv hade jag nog sökt ett banklån! Det kan inte hjälpas.. hunden är min bästa vän, och har man lagt ut 22 000 redan så kan man ju inte kasta dom pengarna i sjön heller!

Är man medlemm i facket så finns det Medlemmslån som dom kan fixa ganska snabbt!

Kanske kan han låna av nån annan, föräldrar eller andra släktingar!

Stackars din vän, vilken mardröm!!!! Finns det ingen chans att kunna få resten av veterinärvården på nån slags avbetalning? (vet att dom flesta vägrar, men en trogen kund kanske kan få)

Hoppas det löser sig och att vovven kryar på sig o kan leva gott i 10 år till!

• menu

hundens försäkringsbolag kan ge lån å avbetalningsplan, har jag läst!
    eller som sagt banklån om han inte har råd med mera...

• sheeba

Vet ju inte vilka han har i försäkring men agria har väl där man kan låna? Tycker de har det som "reklam" när man får hem räkningan.

Hoppas det löser sig.

• Anonym

Ta ett lån eller gå till pantbaken eller något!!
    Jag har en själv en vän som lät avliva sin hund för snart 2 år sedan och hon har inte kommit över det än... Känner sådana skuldkänslor och sorg för att hon inte gjorde ALLT hon kunde.
    Det är inte kul.

Och hunden är värde det... Vad skulle man göra om det gällde en människa? Då skulle man aldrig tänka tanken att blanda in ekonomi..

• Jasusu

Får man tipsa om en organisation som ev ger pengar?

• Jasusu

åh..såg nu att den fonden var nerlagd tyvärr

• morriis

Testa att ta ett lån. Vår hund fick blodöra och cystor i bakre ljuvrena - och poff där försvann mammas mans nya glasögon som han behövde

• MIKS

Har jobbat på djursjukhus & vi kunde hjälpa till med avbet.

• Millenium

Kan han inte förklara för djursjukhuset den situation han befinner sig i och säja att han inte vill avliva hunden pågrund av att försäkringen inte täcker längre så kanske dom kan komma överens om nått. Han ska inte behöva avliva en hund som inte är äldre när han redan lagt ut så mycket på den.

• Heydatsme84

Förut fanns det en fond man kunde söka i Miltons fond men jag tror den e stängd nu kolla sidan

• Anonym

hm...kontakta förbundet djurens rätt. har för mej att det ska finnas en fond som heter chickas minnesfond som pengarna ur den ska gå till att hjälpa sjuka och/eller skadade djur. ring och fråga iaf. kolla nummer på nätet www.djurensratt.se

• Anonym (Hjälp)

Tack snälla , snälla för era svar. Ska skriva ut denna tråd och ge till min vän...Än en gång...TACK

• Lörpa

Vår hund bröt benet i somras och vi hade INGEN försäkring på henne...dum som man är. Hur som helst vi kunde ju välja med att betala eller avlivning och vi valde betala men hur fasiken skulle vi få tag i pengar som redan har en kass ekonomi. Vi fick gm veterinären ta en avbetalning, visserligen med GE moneybank så det är ju en del ränta men nu 12 veckor senare och 13000 fattigare så är iaf hunden så gott som frisk.

Hoppas verkligen det löser sig för din vän och hans vovve

• Anonym

berätta gärna hur det går för hunden...

Svar på tråden Avliva hund pga dålig ekonomi/hälsa