• orzia1

Hur ofta byta ALL sand i kattlådan?

Hur ofta ska eller bör man byta all sand i kattlådan?

Hur ofta gör ni det?

• Svar på tråden Hur ofta byta ALL sand i kattlådan?
  • missteddy

vi byter all sand var 6e vecka kanske

• Miafia33

jag byter all sand en gång i veckan och rengör lådan
    har sand som klumpar sig och 2 katter

• BigRed

rensar och plockar upp flera ggr om dagen.
    Byter sand och skurar ut lådan 1 gång i veckan

(fast nu har jag ju inte katter längre, men det var så jag gjorde)

• Miafia33

Även jag plockar såklart fler ggr om dagen och för att inte tala om den oändliga sopningen utanför lådan det tar aldrig slut

• orzia1

Ok anledningen till att jag undrar är för att jag o mina kompisar har hamnat i lite meningskiljaktigheter ang det här med att byta sand.

Hon byter all sand varanna vecka medans jag typ byter all sand o tvättar av lådan ca var 6 vecka, tömmer den sen 2-3 gånger om dagen på kiss och bajs o fyller på lite sand typ varje/varannan dag

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Heisan

Jag avskyr klumbildande sand, så jag plockar bajs o byter sanden ung var fjärde dag. Har en katt. Jag fyller bara på ca 1/3 av påsen.

Att en ynglings leende kan smälta mitt hjärta......
  • Vofflis

Jag använder pussi kompakt till mina två katter. Jag plockar bort bajs och kissklumpar varannan dag. Hela lådan skurar jag varannan månad. Brukar aldrig bli så skitigt.

• Leone i Västerås

Vi har två katter och byter ut all sand ca 1 gång/ veckan.
    Däremellan så tar vi givetvis bort kiss och bajs varje dag.
    Vi använder Pussi Kompakt (10 kilo/ 89 , och en påse räcker till ca 2 byten.

• lilla mej

VAAA!!! jag byter all sand varje dag och skrubbar hela lådan och torkar ur. Även om man har klumande sand finns det inte kvar massa bakterier i lådan om man inte byter ofta. Jag häller inte i så mycket varje gång men byter varje dag. använder en mellan billig sand kostar kanske 60kr i veckan inte så farligt tycker jag och det tar ca 2 minuter att skura ut så varför inte.

• ming
    lilla mej skrev 2006-09-23 22:24:29 följande:
    VAAA!!! jag byter all sand varje dag och skrubbar hela lådan och torkar ur. Även om man har klumande sand finns det inte kvar massa bakterier i lådan om man inte byter ofta. Jag häller inte i så mycket varje gång men byter varje dag. använder en mellan billig sand kostar kanske 60kr i veckan inte så farligt tycker jag och det tar ca 2 minuter att skura ut så varför inte.
    Med Everclean ska man ha ett ganska tjockt lager med sand, och har man det så når kisset aldrig botten (om man inte har en katt som gräver väldigt mycket).
    Lady Ming of Effell
  • Legewiel

Det är faktiskt bättre (om man har klumpsand) att hälla på ett tjockt lager och byta all sand mera sällan än att ha ett tunt lager och skura varje dag. Mera ekonomiskt, miljövänligt och enklare.

Vår katt går inte så ofta på lådan, så jag byter sand väldigt sällan. Klumpar tar jag bort varje dag.

• Majsan70

Vi har klumpbildande sand och det i ett tjockt lager. Då når inte kisset ner till botten av lådan o det blir inte lika smutsigt. Kanterna på lådan tvättar jag av när jag tar bort klumparna varje dag och sen byter vi helt i lådan när det behövs.

• anime

Jag byter en ggn i veckan och plockar bort bajs varje dag. Har kristallsand och två missar.

Kan inte ha klumpbildande sand. Min hane gräver jättemycket i sanden och den klumbildande hamnar i hela lägenheten!!! Har testat en med typ sågspån...och bytte allt var tredje dag ung. Det funkade också!

• Nattviolen

Har träpellets, byter när det är mest sågspån och inga pelletsar kvar. Eller om det luktar. Plockar bajs direkt dom har bajat.
    Fast dom går mest utomhus nu tills det blir för kallt om rumpan för dom.

• Susiepie

Jag använder Ever Cleans Active Block, jag rensar lådan så fort jag ser att det är något sedan så skuurar jag hela lådan kanske nån gång i månader, jag har så mkt sant i lådan att det inte nåt botten! Billig och bra sand!

Jag har 5 katter och det går ungefär 1-2 lådor i månaden!

• lilla mej

hmmm min kisse är nog väldigt känslig, för jag brukade ha hela lådan full med sand, men om hon hade kissat där i mer än 2 dagar så hittade hon andra ställen att kissa på om vi inte bytte ut och skurade lådan.Tog hon tex badkaret eller sopskyffel, handuken (om vi slängt den på golvet) mina gympaskor om de stod i badrummet på golvet, eller annat som kunde se ut som en kisslåda i hennes ögon. Så vi blev så trötta på det att vi sa nä vi byter varje dag och det har funkat. Fast nu har hon 2 lådor en kiss och en bajs låda hmmmm lite omständigt men, bajs lådan behöver vi ju inte byta sand i så ofta.

Svar på tråden Hur ofta byta ALL sand i kattlådan?