• Monalisan

tårta på rulltårta?

kan man göra en stor tårta på rulltårte botten??? alltså man gör två sådana rullbottnar o lägger ihop???

• Svar på tråden tårta på rulltårta?
  • Monalisan

men jag gör ju så det blir tre lager? då borde det bli ok va?

• LAA

Jag gjorde karuselltårta till sonens ettårsdag, det är som en gigantisk rulltårtebotten, snurrad till en enda stor rulle med sylt (eller chokladpudding, mums!) om du förstår vad jag menar. Det blir fina och lite annorlunda tårtbitar.

• kimigrubisic

om jag hade haft 2 tomma rulltårts bottnar hade jag skurit dom i 15cm breda remsor strykid valfri fyllning på och rullat vet ej hur jag ska skriva så ni förstår hur jag menar men man börjar att rulla en längd och när den är upprullad bygger ni på så den blir större och större så den blir 15cm hög rullad men på fel håll om någon fattar vad jag menar det ser häftigt ut när man delar och äter den har tyvärr inte tid att skriva mer bebisen vill ha mat lycka till

• linniewer

ja åh va gott! en riktig goding är "pinocciotårta",

men gör 2 långpannor och lägg på varandra istället för att dela den! fyll med grädde och konserverade mandarinklyftor, hallon, eller färska jordgubbar! garanterad succé!

PINOCCIOTÅRTA

Ingredienser:
    1 1/4 dl strösocker
    100 g smör
    3 st äggulor
    1 3/4 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    4 msk mjölk
    1/2 tsk vaniljsocker
    3 äggvitor
    1 1/2 dl strösocker
    1/2 tsk vanilj

Gör så här:
    Rör strösocker och smör vitt, sedan blandas äggulorna i en i taget. Blanda övriga ingredienser med äggblandningen.

Bred ut smeten på väl smord plåt eller bakplåtspapper.

Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sockret lite i taget, smaksätt med vanilj.

Hacka 50-75 g nötter och strö över marängen när den är utbredd över äggsockersmeten.

Grädda i 150° ca 30 min på fals 1.

Dela kakan på mitten när den kallnat. Vispa grädde och bred på den ena delen, lägg sedan den andra delen uppe på.

Svar på tråden tårta på rulltårta?