• Sille

Akta Graco Cosmic xtp - sämst i test?

Stämmer detta eller är det en bra stol?

Vad säger ni som har den? Är ni nöjda? Använder man sig av att man kan vinkla stolen med barnet i eller är det en onödig grej?

För- och nackdelar tack!

• Svar på tråden Akta Graco Cosmic xtp - sämst i test?
  • Lupinen69

Alla är väl nöjda med sina stolar så länge det inte händer olyckor. Sen är kanske inte alla lika nöjda längre...

* Calvin 060413 *
  • delphy
    tinis71 skrev 2006-09-24 11:21:47 följande:
    Vi hade bara använt vår stol i 3 veckor då ratten till "vipp" funktionen slutade fungera. Hände ingenting hur mycket man än vred på den.Var inne hos försäljaren som sa att det var ett vanligt problem och det tog 2 veckor innan de fick hem en ny ratt + att de var tvugna att plocka av hela klädseln när de skulle byta den.Tog ca 1 tim.Är sådär nöjd med vår stol.
    Samma sak hände med våran stol. Vi åkte tillbaka till Baby Proffsen, där vi köpt stolen, och fick det åtgärdat på 15 min. De måste byta hela stommen så de "strippade" en ny stol och satte dit resten från våran. Färdigt! Hur smidigt som helst!

TS; Vi är jättenöjda med våran. Liggläget använder vi mycket, speciellt eftersom vi åker mycket längre sträckor och Julia då sover en hel del i bilen.
    Johanna/ Mamma till Julia 051009
  • delphy

Ang. säkerheten; Jag litar till fullo på att den är säker. Jag tror inte det skiljer så mycket säkerhetsmässigt på de stolarna (godkända märken) som finns på marknaden idag faktiskt. De håller allihopa en hög klass.

Johanna/ Mamma till Julia 051009
  • Gloire de Dijon

Vi tänkte köpa en cosmic pga vippfunktionen, men när vi väl provade den med vår son i så tyckte vi inte att det verkade särskilt bra - stolen ändrar ju egentligen inte lutning, utan det är i princip bara rumpan som höjs lite. Vi har därför beställt en Duoflex istället - samma stol fast utan ratt och 700 kronor billigare.

• mind

Kan tillägga att den enda nackdelen som jag ser det, är att den är väldigt krånglig att montera fast + tar stor plats i bilen. Men det kanske andra bilbarnstolar också är, jag vet inte.
    Sen kommer den väldigt högt upp från sätet också så det blir lätt lite krångligt att få in barnet i bilen, och kan ta lite tid.. Tanken har slagt mig att då han blir störr - hur ska han då krångla sig in?

Men somsagt, bortsett från detta är vi nöjda!

• Selmas

Jag har inte en Akta eftersom jag ansåg att vrida på en ratt så att ryggdelen lutar inte är tillräckligt utan valde en Britax Eclipse som man enkelt lutar hela stolen med ett enkelt handgrepp eftersom stolen kanar på en bana & fälls hela den istället.
    Britax Eclipse har oxå den absolut längsta ryggdelen så den stolen kan användas mycket längre tid om man nu inte har för avsikt att vända på barnet tidigt för den stolen är enbart för bakåvänt åkande.

Men som sagt var, smaken är som baken - delad!!!

Ville ändå dela med mig av mina åsikter eftersom jag anser så här om Aktas bilbarnstol modell efter babyskyddet.

Har nämligen deras babyskydd med bas & är helnöjd med det kan jag ju tillägga!!!

• basio

Jag tycker det är en jättebra stol! Vippfunktionen har vi inte använt så mycket, men jag tycker den är lätt att montera och desustom är det bra att den är så hög för vår son ser så bra ut då. Tyvärr är den väldigt kort i ryggen så vår tvååring kommer inte kunna sitta i den så länge till. Han är 88 cm lång och har en lång rygg så till nästa sommar lär vi få köpa en annan stol till honom.

mind: lustigt att du tycker den är svår att montera! jag tycker den är jättelätt, den väger inte alls så mycket som vår Britax Secura heller så den är lätt att flytta på om det behövs.

• mind

basio: ja men dels ska ju stödbenet ställas in, bälte från golvet till stolen, etc..etc.. Och med det menar jag att den kanske inte direkt är något man monterar i och ur mellan olika bilar i första taget. Men som jag skrev innan - "det kanske andra bilbarnstolar också är, jag vet inte."

:)

• Sille

Tack allihop för era svar!

Det verkar ju vara en bra stol enligt er, men stora nackdelen att den är kort i ryggen. När man lägger så mycket pengar på en stol, vill man ju att den ska hålla och passa länge. Ska kolla upp lite andra stolar också.

Men som sagt, tackar!

• basio

mind: ok, jo det är ju lite krångligt... men som du tror så är det likadant på många andra stolar. Vår Britax Secura sätts fast i stort sett på samma sätt förutom att stödbenet sitter fast i stolen. Stödbenet kan man slippa när det gäller en del stolar om man har dem i framsätet.

• Peo

Så jäkla bra tycker vi!! Använder "viloläge" ofta.

• Stora

Vi har gamla modellen utan stödben. (de går även bak). jag tycker att viloläget är onödigt. Vi har aldrig använt det...jag menar man stannar ju inte o vrider på ratten då barnet somnat o sen virder upp dem då de vaknat. Möjligtvis om man vet att de ska vila....
    Sen har vi upptäckt att den till vår långa dotter ger jättedåligt benutrymme i vår bil....

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Smilisen

det som jkag tyckte va lite läskigt va att när vår tidning i östergötland gjorde test på bilbarnstolar så lossnade fästena på actas stol så stolen slungades runt i bilen.... vågade därför inte köpa nån även om jag tycker dom verkar jättebra.....

• Ninette

Smilisen

Det var det testet som stolen var felaktigt fastspänd. Spänner man fast den rätt så kan ite det hända.
    Småtidningarna köpte samma test som även vi föräldrar publicerade, samma test i värmlands folkblad t ex.

• Smilisen

LeAnna: oj, att dom inte informerat om det. dåligt gjort av dom... här har jag gått o köpt en volvostol fast jag eg ville ha en acta.. irriterande...

• Pingo

Vi har en stol av den äldre modellen och nu även en stol som är ny, en i varje bil, vi är jättenöjda och jag upplever att den är stor. Vår son satt i den bakåtvänt tills han var drygt 4 år, han var 111 cm lång då. Nu har vi vår lilla tjej på 1,5 i den och det känns konstigt att hon skulle kunna sitta där i 2,5 år till, men nu vet vi ju att det kommer att funka!

Svar på tråden Akta Graco Cosmic xtp - sämst i test?