• sal

Andas in giftiga rökgaser- SNÄLLA HJÄLP!!!

Igår var vi ute ett gäng fint väder och allt, framåt småtimmarna fixade ett par till en brasa med lite gamla trärester, och där satt jag och andades in den här röken i tre timmar !!!!
    Saken är den att det var plankor från ett gammalt bygge så dom var målade vilket jag nu fått reda på är = giftigt och super farligt att andas in.

Finns det någon som har kunskap om detta eller kanske har en kille/man/sambo som kan svara på detta.

SUPER OROLIGT!!!!!!

• Svar på tråden Andas in giftiga rökgaser- SNÄLLA HJÄLP!!!
  • MosterFia

Jag tycker att du ska ta det lugnt!!!

Nämligen, den eventuella skadan är redan skedd, du kan inte göra något åt det. Men däremot, om du stressar upp dig och oroar dig så är det inte så bra för dig eller barnet.

• MissBlaise

Gammalt bygge? Var det ett gammalt hus eller? Tänkte om det är dte å målat med typ röd färg så e de nog inte så farligt. Har oxå tänkt på det där med gaser, själv målade jag med signal färg i två veckors tid på jobbet men försökte att inte sniffa i mig så mycket och använde andningsskydd.

• sal

JA, gravid och har snart gått halva tiden

• Banny

Vet du mer exakt vad det var för kemikalie? Man kan ju söka på kemikalieinspektionens hemsida www.kemi.se och kolla upp specifika kemikalier. Tror ämnes databasen bäst. Satt du nära eller en bit ifrån brasan? Gaserna späds ju ut ganska fort och den normala instinkten när man får rök i ansiktet brukar ju vara att man flyttar sej, och då får man ju inte i sig så mycket. Kolla med BM eller sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull. Tror dock ev effekter hade varit värre i början när bebisens organ fortfarande utvecklades, nu växer de väl mest? Men jag är ingen expert.
    Lycka till *kramar*

• sal

Hej bunny,

Ser att du har utbildning i ämnet jag satt nog runt en fyra meter i från och det var ju ingen svart rök jag fick i ansiktet men kompisen tror att det var olja i färgen då röken var ruskigt svart.... Ringde sjukvårdsupplysningen men hon kunde inte svara på min fråga ... suck!

• Banny

Jag är absolut ingen expert, men jag tror inte att det är någon fara för barnet. 4 meter var ändå rätt långt borta. Kan kolla lite ang olja och fosterpåverkan. Återkommer

• sal

han säger också att det antagligen inehåller det giftiga ämnet arsenik som frigörs vid förbränning och som är mycket giftigt att inandas. men det bör ju spädas ut av luften....

• Banny

Hej, hittade detta varuinfoblad om träolja www.sto.se/service/varuinf/liwatraeolja40.pdf, funkar inte länken så kan du ju kopiera och klistra in den i sökfönstret, inget om att just olja skulle vara skadlig för foster. Jag sökte på träolja + påverkan på yahoo.com. Tyvärr blir det ju lite knepigare när man inte vet vad det var för kemikalie. Lite longshot, men om ni visste det kom från ett bygge kanske ngn där vet vad träet var behandlat med. Men som sagt det har ju spätts ut innan du ev andades in några ångor.

Jag brukar alltid gå undan när jag tankar bilen, för besninångor känns inte så hälsosamt. Fast det gjorde jag redan innan jag var gravid.

• sal

Tack banny, det är halten arsenik i röken som är den farliga men det är ju svårt att veta om den halten jag var utsatt för var farlig.....

• Banny

Mmm, arsenik är ju inte så trevligt. Men spontant i alla fall så tror jag inte det är någon fara, är ju värre om man skulle sitta framför brasor dagar i streck. Kram

• sal

Men är det sant kan jag slappna av nu.... du är kanon tusen tack ... många kramar till dig
    Och lycka till med din lilla ser att du ockås väntar i mars.

• Gose

Ring till din BM så kan hon nog ge dig idare råd samt lugna ner dig. Kramiz och lycka till!!!

Svar på tråden Andas in giftiga rökgaser- SNÄLLA HJÄLP!!!