• vill bli mamma meddetsamma

Farligt att dricka kaffe?

Hej!

Är det farligt att dricka kaffe när man är gravid? Om man dricker måttligt, ca tre koppar om dagen?

Ni som mått illa av kaffe när började ni känna det? Än så länge (är i vecka 5) kan jag dricka kaffe utan problem.

• Svar på tråden Farligt att dricka kaffe?
  • April Mamma

Det är rekomenderat att dricka 3 koppar per dag.

• Lottia

Inte farligt med kaffe om man begränsar till max 3 koppar per dag. Själv mådde jag så illa i början att jag var tvungen att sluta men började igen runt v 16. Faktum var att mitt första grav. tecken var att jag tyckte kaffet smakade pyton och skällde på min sambo för att han lagade äckligt kaffe. Sedan när jag fick reda på att jag var gravid förstod jag att det var anledningen till att det inte var gott

• MissBlaise

Jag är i v18 och dricker kaffe utan atrt må dåligt. NEj men rekomendationerna är ju att hålla sig till högst tre koppar så varför skulle det vara farligt?

• solalven

jag klarade inte av kaffe från vecka nio tio nån gång. Tappade sugen helt enkelt.
    Rekomendationerna i sverige är att dricka måttligt i andra länder som USA och England ska man helst inte dricka kaffe alls.

Undrar lite om VARFÖR man inte får dricka kaffe? Vad är det som gör att det är skadligt för emnryot?

• eilenna78
    Koffeinet är inte bra för bebben!
    För stort intag av koffein har förknippats med missfall, låg födelsevikt, för tidig födsel och enstaka missbildningar.

Kanske ska överväga att sluta dricka kaffe då.

• eilenna78

Du KAN dricka kaffe, men disponera ut kopparna jämt under dagen och drick inte mer än 3 normalstora koppar bryggkaffe. Om du går på cafe' och tar en espresso kanske du bör räkna den som 2.

• Lotta21

jag drack kaffe under hela min graviditet!! Så gott

• mewe

Har låtit bli att dricka kaffe. Vet vilken hjärtklappning jag kan få av det ibland och vad ska inte pyret få då! Hörde dessutom häromdagen att kaffe, the och mörk choklad försämrar kroppens förmåga att ta upp järn och att det är därför som man som gravid inte är nå sugen på det. Kroppen sköter sig själv

• heldine

I måttliga mängder som dom andra skriver..

• surfer girl

hej,
    mitt tips är att börja dricka pulverkaffe - det innehåller nämligen bara hälften så mycket koffein!

• Gose

Om det nu är farligt med kaffe vad säger de om cocacola?

• JeanneDArc

Det är ju inte farligt med kaffe i måttliga mängder, så att dricka coca-cola i farliga mängder blir svårt. Då får man hinka i sig ett antal liter.. Tror bebisen mår minst lika dåligt av att mamman stressar kring vad hon ska/ inte ska stoppa i sig som av att hon dricker ett par koppar kaffe per dag.

• fru2006

Oj då... jag som dricker kaffa mest hela tiden. :-| Det ska jag sluta med på en gång och bara ta någon kopp i bland (är i v6 nu).

• Zarah Zofie

Är i vecka 9 och har nu börjat få motbjudande känslor för kaffe. Dricker te istället. Det är min tredje graviditet och jag har alltid avskytt kaffe under graviditeterna.

Senaste graviditeten var det så illa att jag sa till våra gäster att om de ville ha kaffe fick de koka själva. Var min man hemma kokade han. Jag kunde bara inte öppna kaffeburken utan att få kväljningar och sen spy.

Svar på tråden Farligt att dricka kaffe?