• Chania

Hur frysa äppelskivor?

Har massor av äppel och vill inte laga äppelmos eller kakor just nu. Däremot skulle jag vilja frysa ned äppelskivor till vinters äppelpajer och äppelkakor. Bör man lägga socker på eller kan man lägga dem som de är, skalade och skivade i en frysburk, osockrade? Nån som vet?

• Svar på tråden Hur frysa äppelskivor?
  • Microlys

På jobbet har vi frusna äppleklyftor, de är osockrade, kommer från fabrik. De verkar vara styckfrysta. Kanske ska du prova att lägga äppleklyftorna på en bricka och ställa in i frysen? Jag tror att jag skulle ha lagt dem i en skål först och blandat i lite citronsaft, så att äppleklyftorna in blir bruna. På fabrik har de säkert snabbfrysar och där hinner ju inte äpplena bli bruna. Men sådant har ju inte vanliga provatpersoner.

• Elfan

Jag brukar frysa dom skalade och skivade med lite socker och kanel så är det bara att plocka fram när det är dags för paj

• Chania

Elfan

Brukar du lägga nån citronsaft på för att göra att de inte blir bruna eller klarar de sig ändå? Lägger du alla i burk på samma gång eller styckfryser du dem först?

• Elfan

Lägger direkt på en plåt och in i frysen - packar sen i plastpåsar.

• Chania

Tack för era tips!! Ska sätta igång genast!

• Chania

Microlys

Hur mycket citronsaft ska man sätta? Drar de inte åt sig smak av dem?

• Microlys

Ingen aning... inte för mycket i alla fall... hmm hur mycket är då "för mycket"? Svårt att säga... det är ju inte farligt om de blir lite bruna så det gör inget om du får för lite citron heller... skvätt på lite bara Lite kanske de drar åt sig smak, men det blir ju bara friskt. Sen när du ska använda dem sockrar du väl i alla fall. Du kan ju även sockra innan du lägger in dem i frysen, socker har också en konserverande verkan precis som citron. Lycka till!

Svar på tråden Hur frysa äppelskivor?