• Jordgubben81

Katten kräks!

har en honkatt som kräks rätt ofta när hon får blötfoder. Kyckling smak har vi slutat ge henne för det kräks hon av både om det är blöt- och torrfoder. Tycker hon har blivit smalare. men det kanske bara är kattunge hullet som är på väg bort, eller? Hon är 2 år nu.
    Nån som har nån idé på vad det kan bero på att hon kräks?
    Hon är kastrerad och avmaskad.

• Svar på tråden Katten kräks!
  • Jordgubben81

Går det att odla kattgräs på bomull?! Det visste jag inte. Det måste nog testas!

• porslinsd0cka

morsans katter spyr när dom har ätit blötfoder och får torrfoder i samband med det.. om du kanske ser till att hon inte äter de båda just efter varann..
    det är bra att katten får både torrfoder och blötfoder.. nackdelen med torrfoder är att de lättare utvecklar olika problem som tex gallsten..
    fördelen att de slipper tandsten

• porslinsd0cka

och just det, en av mina kissar gick ner i vikt jätte mytcket ett tag.. sen fick han lite rått kött och började genast "krya på sig".. tror att det var protein han saknade..

• Mizuki

Kärkningar kan vara ett tecken på njur-problem och tillsammans med viktnedgång skulle jag definitivt kolla upp det.

• Jordgubben81

Ok. Tack för alla svar.

• Annettiz

Min ena kisse kräktes jätte mkt en period. Det var inga hårbollar, utan bara efter maten.. Sökte upp en veterinär då och dom trodde bara inte att hon gillade maten (då jag gav henne "skitmat" från ICA) alltså sånt man hellst inte ska ge katter. Så bytte jag till ett fint torrfoder från djuraffären (royal canin) och hon slutade på en gång....

Fick aldrig nån vettig förklaring till varför, men maten var inte bra helt enkelt. Hon fick väl massor av brister, då sån mat inte innehåller någonting alls vettigt. Prova att byta foder tycker jag. Blir det inte bättre, skulle jag kolla upp henne. kanske mask i magen?

Kattunge hullet försvinner mkt tidigare än det, så hon är nog smal för att hon inte får i sig tillräckligt.

Hoppas ni hittar orsaken
    lycka till

• Sani

Min katt kräktes ALLTID om hon fick tex Whiskas eller annan "vanlig" mat. Det är något i som hon helt enkelt inte tål. Det började när hon var runt 2 år och hon blev verkligen liten och tunn.

Numer äter hon endast Royal Canin torrfoder (helfoder) + färsk fisk eller kyckling då och då när vi äter det. Hon gick snabbt upp i vikt. 'Oral Sensitive' eller 'Sensitive' har vi kört med ett tag och det funkade superbra. Inga mer spyor. (Eller spyr bara normalt mycket nu, någon/några gånger i månaden eller så.)

Fråga i djuraffären så får du rätt sort för din katt.

• Zenobia

Om katten är för glupps så kan de beror på det att hon spyr. Min katt gör så hemma. Men ja började ge torrfoder i blötmaten och det funkar. Sen att inte ge för mycke på en gång.

• Zenobia

Sen kan dom vara allergiska eller spy av viss torrfoder eller blötmat för magen inte tål det. Så är det här hemma med, mjaus nya kattmat i kartong den gillar dom inte.

En annan sak ja börjat med också är att om ja öppnar en burk med blötmat. Så ska inte maten ligga kvar i burken får då allstrar det ett gift.

• Jordgubben81

vi ger våra katter royal canin torrfoder. Ibland kan dom få nåt annat torrfoder.. Å blötfoder så brukar det vara whiskas. Jag brukar ge lite tonfisk då jag själv äter det. Katten som kräks älskar tonfisk. Får inte ens öppna nån konservburk för då tror hon att det är tonfisk å är framme å vill ha..=) Men det är nog mycket att hon är glupsk. Vi ska sluta med blötmaten å bara ge lite kokt fisk då vi äter det eller så tonfisk.

• Anne277

En del katter tål helt enkelt inte viss mat. Jag har själv en känslig hona - hon kräks dels när hon äter för fort, men hon är också våldsamt allergisk mot skaldjur och en del fisk. (Då kräks hon direkt - inte som mer normal fiskallergi som brukar yttra sig i hudutslag.)

Så, när du märker att katten kräks och du kan anta att det inte bara är för att hon ätit för fort (då kommer det ju upp helt osmält), byt foder. I synnerhet blötmaten - ge nån annan sort, och se om du märker någon skillnad.

• Smultron och glass

Min ena katt spydde väldigt mycket för ett tag sedan. Vi tog henne till veterinären och hon slog fast att lillkatten hade magkatarr. Det är tydligen väldigt vanligt att katter får det. De får samma sugande känsla i magen som människor kan få, och blandar lätt ihop det med hunger. Vilket resulterar i att de äter alldeles för mycket alldeles för snabbt, och då kräks de.

Små portioner vid fasta tider är det som hjälper.

• Jordgubben81

Ja, maten brukar va osmält då den kommer upp.. Hon är ju inte jämt å äter. kl 16 så är det hennes middag. Då kommer hon alltid och hämtar antingen mig eller husse att nu är det dax för mat..=) Spelar ingen roll fast dom redan har mat i skålen..det ska hällas dit lite iaf bara för syns skull. Sen under dagen när vi jobbar så äter dom knappt nåt. Dom äter frukost när jag äter. Så det är ändå på rätt bestämda tider dom äter.

Svar på tråden Katten kräks!