• smultronbubbla

Era bästa städtips

Håller på att bli tokig, är så dålig på att städa!
    jag har en etta och det tar två timmar för mig att städa, och då städar jag ändå varannan, var tredje dag, ibland en gång i veckan, och då blir det ändå inte grundligt rent! (då kanske badrumsskapet är kvar att rensa och så är det dammigt på badrumskaklet)
    Min lägenhet dammar något så otroligt! Efter två dagar är det massor damm under sängen, på datorbordet, på datorn mm.
    Visst, jag är kass på att hålla efter. Diska är hemskt, så jag får väl skylla mig själv lite, men ändå, vad har ni för tips? hur gör ni? Jag vill känna att jag kan kunna ta hem folk närsomhelst utan att skämmas.
    Jag får fint då jag väl har städat, men jag vill ju ha det så varje dag, plus ännu renare!

Så hur gör ni? Dammusger ni varje dag? Vad använder ni för mirakeldammtrasor? Sköljer ni av dem och hänger upp på tork? Hur städar ni toaletten? Själv använder jag rengöringsdukar, men vet inte om det är så effektivt.
    Tips, tack

• Svar på tråden Era bästa städtips
  • buffe

Tja.
    hm lite tips från en städgalen.

Badrum: Spola av med ducsh slangen var annan dag. hinner du inte det ta en liten handuk å torka av alla ytor, använd handuken 1 gång sen tvättkorgen, så drar du inte runt all smuts.

Kök: Damsug å skura golv var annan dag, diska samt torka alla ytor varje dag.

V-rum: Damsug å skura golven var annan dag, ha en separat trasa som du torkar alla ytorna med.

Dammet kommer väl för att det e dålig cirkulation i lgh så kännde jag när vi bodde trångt.
    Köp en fläkt det ger lite extra cirkulation.Typ en bords fläkt.

Byt dammsugar påsar 1 ggr i v, kan verka dyrt men då drar du inte runt skiten
    Byt moppen var 14e dag så den inte samlar bakterier.

Använd bra rengöringsmedel typ Ajax, inga billiga märken.

Lycka till.......

• Tjomsan

Kolla www.grumme.se

Där finns tips om allt från "panikstädningen" när gästerna är påväg till storstädningen. Och lite annat skoj...

Är verkligen ingen städexpert (städar inte i samma liga som buffe) men jag tror att det är bra om man kan försöka ha någon sorts städdiciplin, typ en viss dag i veckan och att man försöker plocka undan i köket på kvällen (trevligare på morgonen!) och inte går in med skorna på och liknande. Och att man får övriga familjen engagerad. Lättare sagt än gjort

Kan olika lägenheter damma olika mycket? Vi har en större lägenhet nu men mera damm. Ffa i badrummet där man ju klär av och på sig mest, fixar med håret osv. Kan det bero på olika typer av ventilation? Numera har vi egen tvättmaskin och den kanske också bidrar? Man håller ju på med textil i badrummet betydligt mera nu.

Tror inte att den bordsfläkt är någon bra lösning. Dammet fördelas ju bara om, eller...?

Är det någon som testat "städroboten" som finns på Elgiganten eller om det var OnOff? En rund sak med en kula i mitten... Det verkar ju för bra för att vara sant.

• buffe

nja det var väl mest för att sprida lite luft. om nu luftkonditoneringen är dålig.? dammet kommer väl fram endå....
    när vi öppnar våra ventiler i lgh så fryser vi ihjäl.
    Så dom e stängda, tyvärr.
    Bara städa som gäller tror jag.
    Har tänkt på en sådandär skälvgående damsugare jag med.
    dyra men kanske bra?

• smultronbubbla

buffe

WOW, tänk om jag hade din disciplin!

Bra tips med handduken, ska det vara något på den? enbart vatten eller något medel också? Använder du den handduken till toan då med?

Vad har du för trasa och dammar med? Ibland kör jag emd en torr "mirakeltrasa" och ibland med en disktrasa, men disktrasan blir ju så ofräsch med en gång.

Tjomsan

Tack, ska kolla länken

Jo, jag skulel vilja få in en rutin då jag bara måste göra vissa saker, men det är så svårt! Det är därför jag vill veta hur ni gör

Tack för era tips!

• buffe

tjoho. handduken min iaf brukar vara torr. Då drar du med dig allt bara istället för runt runt.
    Men om fläckar ska bort så ta lite rengöringsmedel.
    Jo gör handfatet först, sen badkaret sen på toalettsitsen å emaljen. Resten med toaborsten å vanligt papper.
    Fan vissa säger att jag e knäpp men jag e som du vill kunna ta hem folk närsom utan att behöva skämmas.

Kör hårt!!!

• buffe

jo dammvippa kör jag med.
    Sen när man är klar är det bara att tvätta den i ljummet vatten å såpa sen låta torka....

Har oxå provat olika trasor men nej det funka inte för mig.....

• smultronbubbla

buffe

Ja precis, klart man vill ta hem folk närsomhelst! Och trivas själv... För jag kan verkligen inte koppla av när det inte är rent hemma, men jag njuuuuter när det är det

• smultronbubbla

Dammvippa har jag provat, men tyckte mest den vispade runt dammet. Fast det är nog värt att prova igen. Går fortare plus att man når överallt med. Ska dammvippan vara torr?

• PitraPi

Dammsuga o torka golv varannan dag, då ligger jag i lä VERKLIGEN... Är kass på att städa, däremot bra på att plocka o rydda.

• buffe

jo torr ska den vara. tycker den fungerar klockrent. bakom element osv.
    Fan man skulle ha en städtant här varje dag. gud va skönt!!!!

• PitraPi

Städtant ska jag helt klart ha när vi skaffat barn o hus. Hoppas innerligt att jag kommer ha råd med en bara...

• Nickedockan

Jag gillar verkligen när det är rent och hyfsat undanplockat runt mig, men har aldrig tid (prioriterar inte iaf..) och lust att städa... Städar ordentligt (med mina mått!) varannan vecka ca, där emellan dammsuger jag vid behov och torkar av toalett och vissa köksytor när jag tycker att det måste göras...eller om jag vet att det kommer folk...

Jag vill gärna kunna ta emot gäster när som helst och inte skämmas! Jag har upptäckt att för min del handlar det om att ha ganska nydammsuget i kök/vardagsrum, där vi vistas mest samt ingen odiskad disk! Det är bl a därför det är dessa saker jag lägger mest krut på.

Jag tror att alla har sina egna nojjor, typ damm i hörnen, WC, diskbänken, smulor under köksbordet. Antingen får man se till att hålla undan det som retar en mest eller så får man helt enkelt lägga ner mer tid på att städa... Och det vill inte jag!

• Pink Rose

Själv kan jag inte leva utan mina microfiber trasor. Fungerar till allt, oavsett om det är att göra rent en spegel eller dammtorka. När den sen är skitig så är det bara att stoppa den i tvättmaskinen så är den som ny igen

• Rokka Jill

jag torkar bara golven en gång i veckan.. damsuger typ 2 ggr i veckan..
    putsar fönster ca en gång i halvåret.
    mitt tips e gör inte allt på en gång.. putsar man fönster kan damsugningen vänta.
    badrummet e najjs.. ut med allt.. spreja rengörning överallt.. sen tar man duschslangne o sprutar loss

• smultronbubbla

Pink rose

Har för mig att jag provat microfibertrasor, men att det inte fungerat för mig. Inget fungerar ju för mig.

Rokka Jill

Haha, jag trodde jag var den enda som körde badrumsgrejer väldigt smidigt faktiskt, men orkar aldrig göra det. Eftersom man måste ta ut grejerna fast idag gjorde jag det, befriande!

Hur rengör ni era datorskärmar och tangentbord?

• Danbala
    smultronbubbla skrev 2006-09-24 22:16:22 följande:
    Så hur gör ni? Dammusger ni varje dag?
    HA! Det är ju så trist att dammsuga om det inte SYNS och HÖRS att det blir rent. Det ska rassla ordentligt i dammsugarröret. Så, här blir det väl dammsugning nån gång i månaden, varannan månad, sådär.

Skurar ett par gånger om året (lite mer i kök & badrum).
    smultronbubbla skrev 2006-09-24 22:16:22 följande:
    Vad använder ni för mirakeldammtrasor? Sköljer ni av dem och hänger upp på tork?
    Jag dammsuger istället för torkar damm, oftast. På glasyter oetc. använder jag wettex och diskmedel...

Men...
    Hur i hela världen får du såp mycket damm? Damm på badrumskaklet!? Eller letar du med förstoringsglas efter det?

Det är roligt att läsa på FL, man inser hur annorlunda folk är.
    [...fnord...]
  • smultronbubbla

Danbala

Oj, skulle jag dammsuga en gång i månaden skulle man simma i damm här
    Jo, det dammar faktiskt på kaklet. Inte häpnadsväckande mycket, men ändå så det stör.
    Jag vet ärligt talat inte varför det dammar så mycket här, men det är väldigt jobbigt. Kan ju inte skylla allt på katten liksom

Svar på tråden Era bästa städtips