• turpis

vetekorn eller ris i hemsydd värmekudde?

Läser ibland om riskuddar -alltså en risfylld kudde som kan värmas som en vetekudde. Funkar det lika bra? Vilken typ av ris använder man om man ska sy själv?

Ytterligare en fråga: någon som vet var i Sthlms-området som man kan köpa billigt vete om man väljer att fylla med det? Har sytt mindre kudde tidigare och då köpt på konsum, men det blir ju dyrt om man ska göra en större kudde.

Glad för alla svar!

• Svar på tråden vetekorn eller ris i hemsydd värmekudde?
  • Zumna

Jag har provat båda delarna och jag tycker nog att det fungerar lika bra med ris som med vete. Med den lilla fördelen att riset inte luktar lika illa som vetet... (bara min egen åsikt...)

Jag har använt vanligt rundkornigt grötris i mina kuddar...

One voice raised against the void celebrates it?s own existence
  • Emeliee

Ååååh....kan man göra en sådan kudde själv? - har ju inte smarta jag tänkt på, *ska genast hem & tillverka en*
    =)

• temple of love

Jag sydde en fär ett par veckor sedan. Var så trött på den vi hade hemma, för liten med bara ett "fack" så jag satte mig ner och började knåpa. Sydde en stor med 5cm breda kanaler på tvären och extra tyg med knytband så att man kan njuta av värmen även när man är uppe och går. Jag använde vanligt ris( det billigaste jag kunde hitta på ica att fylla med.

Tänk på att fylla lite i taget och nåla och testa hur det känns. Det är lätt att man fyller för mycket så att den blir på tok för tung, för hård för att kunna ligga skönt på och svår att vika ihop för att den ska få plats i micron. Ett annat tips är att sy med dubbelt tyg och inte något syntettyg utan bomull eller linne som klarar värmen.

• turpis

Tack för svaren, här kan man verkligen alltid få hjälp!

Ja, kanaler är super, speciellt om man ska ha den på magen eller ryggen. Jag har sytt en ganska tunn som har ungefär samma form som framdelen på ett par trosor, kan stoppas innanför ett par inte för tajta byxor när man har mensvärk (oj, känns avlägset nu)

Nu tänkte jag sy en ganska stor (med kanaler på längden) som kan värma ryggen med när man har ont samt framförallt använda sen när man får värkar. Det finns ju såna att köpa, då fäster man med kardborrband på magen. Tänkte vara lite lat och bara låta "örngottet" fortsätta runt sidorna för att övergå i kanske 1 dm breda långa band som kan knytas på magen, borde ju också funka.

Men vilket ris som helst låter det som man kan använda, då? Bra om det luktar mindre!

Svar på tråden vetekorn eller ris i hemsydd värmekudde?