• Kejo

Hyra andrahand, vilka frågor ska ställas?

Hej,

Jag ska hyra en lägenhet i andrahand och ska snart skriva på kontrakt. är bara lite osäker på vilka frågor jag bör ställa innan? Ngn som vet om det finns en checklista el dyl på saker som man bör gå igenom?
    Har kollat på Hyresnämnden utan att hitta ngt...

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hyra andrahand, vilka frågor ska ställas?
  • snillis

Skriv ett "riktigt" kontrakt. Finns att köpa i bokhandeln.

• Kejo

Ja, det är klart att vi skriver ett riktigt kontrakt. Vill bara full koll på läget innan jag skriver det riktiga kontraktet

Jag menar, ett kontrakt sägerju inte allt.
    Det finns säkert massor av praktiska saker som jag kommer att glömma att fråga om...grannar, lyhördhet etc, sådana saker.

• Sefyria

Det finns viktiga saker att ta upp när det gäller andrahandskontrakt:

Hemförsäkringen - ska du teckna ett eget från inflyttningsdagen eller ska den "riktiga" hyresgästens försäkring fortfarande gälla?

Möbleringen - hyrs lägenheten ut möblerad (helt eller delvis) är det brukligt att hyresgästen tar ut 10 % mer i månadshyra.

Uppsägningstiden - kom överens om x antal uppsägningsmånader för dig. Men hyresgästen har rätt till sin lägenhet innan den perioden oavsett kontrakt.

Några punkter som jag kom på.

• snillis

Elabonnemaget - kommer kontraktsinnehavaren att säga upp sitt elabonnemang eller kommer du att ta över det. Likadant med telefon.

• Runguska

Om du är med i hyresgästföreningen finns blanketter och mer information om andrahandsuthyrning på deras hemsida.

• Kejo

tack alla ni för tips. skulle vara så snöpligt att komma på ngn viktig fråga efter att kontraktet är påskrivet.

• Kejo

Okej, dessa praktiska punkter har jag på min lista än så länge (alltså den info som ej täcks av kontraktet)

-hemförsäkring
    -el, tele, tvabonnemang - sägs upp av lägenhetsinnehavaren eller kan det tas över?
    -parkering
    -grannskapet, lyhört

Har ni några mer bra praktiska saker som kan vara bra att veta om sin nya bostad innan kontrakt skrivs?

• littletiger

Hur ska hyran betalats? Vet att dem flesta låter inbetalningskortet komma till hyresgästen och att du isåfall betalar in direkt. I andra fall vill dem kanske att nån annan ex. föräldrar betalar in hyran och att du sätter in pengarna på nåt konto till dem.

• Kejo

Hehe, jag är hyfsat säker på att förstahandskontraktägarinnan vill betala in själv, då hon tar ut lite extra utöver den ordinarie hyran. Hon vill väl inte dema för mycket att jag betalar mer

• littletiger

Jo, vilka övriga saker ingår i lägenheten? Allt som han/hon lämnar kvar, skriv en inventarielista och gå igenom den tillsammans och skriv under på två exemplar. Så vet ni båda vad som fanns/finns vid in resp. utflytt.

• Runguska

Se till att besiktiga lägenheten med den du hyr av och gör en lista på de brister och skador som finns innan du flyttar in. Annars är det svårt då du flyttar ut att bevisa vad som var innan och så vidare.

Svar på tråden Hyra andrahand, vilka frågor ska ställas?