shiloh: Jag tycker inte det är så komplicerat faktiskt, när man kommer igång :)
1. Skaffa dig en basaltemperaturmätare (den är noggrannare än en vanlig febertermometer)
2. Mät din temperatur på morgonen direkt då du vaknat, innan du gjort något annat (stigit upp, ätit, druckit, gått på toa). Bästa och jämnaste resultaten får du då du tar tempen varje morgon exakt samma tid. Ställ klockan och somna om om inte annat.
3. Efter ägglossningen utsöndras progesteron som höjer basaltempperaturen. Vanligen innebär detta att din temperatur stiger DAGEN EFTER ägglossning. Tempen hålls sedan hög tills nästa mens, och om du blivit gravid hålls tempen fortsättningsvis hög.
4. En massa olika saker kans ske i en kurva, implantationsdippar och stegringar här och där, mera information om dessa växlingar finns på fertility friend.
För att ha koll på äl och sånt genom att tempa är det ju egentligen bäst att tempa några cykler, så att man kan börja se ett mönster. På fertilityfriend.com har de ganska enkal och tydliga anvisningar för hur man gör upp sin kurva.
För mig har tempning varit alldeles supernyttigt, eftersom jag inte har några som helst äl-symtom, och dessutom ganska oregelbunden mens. Jag använder därför både äl-stickor och tempning för att ha koll på min ägglossning. Jag har fått mycket större koll på hur jag fungerar genom att tempa, så jag rekommenderar det nog varmt! (Vissa tycker att tempning och äl-testning är stressande och så, men jag är så otålig att jag bara måste försöka hålla nånslags koll!)
LYCKA TILL!