• Opehlia

Helt omöjligt att få bort "busarna" ur sonens näsa, hur gör ni ??!!

Hej !

Min son som är 8 mån blir helt hysterisk när jag försöker göra rent näsan på honom. Det går inte ens när vi är 2 som försöker (den ena håller fast honom o den andra försöker göra rent).

Behöver tips på hur ni går tillväga !!!!

• Svar på tråden Helt omöjligt att få bort "busarna" ur sonens näsa, hur gör ni ??!!
  • Stora

Jag droppar i Renäsans koksaltlösning (finns pipetter på apoteket)  o låter verka sen brukar de nästan komma ut av sig själv om man "masserar" lite på näsan. Annars tar jag till Näsfrida en nässug. Den är suverän. Visst de tycker inte om det men med sugen går det snabbt...

Victoria - Ella och Edvins mamma
  • Neko

Hittills har han fnysit ut dem själv och då får man vara snabb och ta bort dem innan han suger in dem igen :P

• Eliama

Om du ammar kan du alltid prova med att spruta in lite bröstmjölk i näsan på honom (använd en doseringsspruta från apoteket) och sedan lägga honom på mage. Då brukar det rinna ut ganska lätt.

• Dalkulla74

Att ha i lite vatten i näsan brukar göra att de lossnar och åker ut av sig självt. Annars har jag använt baksidan på en sån där vanlig tunn hårnål (fick tipset av någon här på FL) och fiskat ut kråkan, funkar mycket bättre än en stor fet tops i liten barnnäsa men kräver att man har en liten som ligger still.

• Ia 75

Jag har en "näsfrida". Ja, den heter faktiskt så. Det är en sug som man själv suger i utan att få snoret" i munnen. Den finns på babybutikerna. Inte på apoteket. Den är en av de bästa sakerna jag har när Frida är förkyld

• lenfre

Näsfrida!! vi brukar ta en tops och pilla lite försiktigt så kommer de ut ..

Glöm inte bort att jag finns Tänk på att jag allting minns
  • Amandamamman

I love snorbusar!!!!
    Brukar få ut dem med topz eller med en papperstuss som jag kör upp och surrar.

• Joona

på h&m köpte jag minitopz som är en 3 del så tjocka som vanliga topz, funkar utmärkt! Men löser ju tyvärr inte besväret med ett snurrande barn som vill ha kvar sina busar

• Mamsen23

Jag brukar fiska lite med en tops, det som är menat att komma ut kommer ut då och det som blir kvar ska nog vara kvar.;)
    Nä men lite snor har inget barn dött av och jag har hört att man ska vara försiktig med nässug eftersom det kan irritera på slemhinnorna i näsan och bara leda til mer snor. Ungefär som om man själv snyter sig för mycket så producerar näsan bara mer.

Blir han galen att ni pillar så skit i det och vänta tills han grinar då brukar det komma ut av sig själv.

• Stiina

Vi brukar droppa i Renässans näsdroppar. Det löser upp och han blir arg och frustar. Då kommer de oftast ut av sig själva. Annars använder vi Näsfridan eller petar lite försiktigt med tops.

• Lindis31

Hej,
    Jag fick världens bästa tips för att få ut busarna. Man tar baksidan på en säkerhetsnål, den runda ringen ni vet, och fiskar ut busarna. Om man tar tops är risken stor att man torkar ut slemhinnorna i näsan. Lycka till!

• Tjohalia

renessans koksaltlösning finns som nässpray med, superbra, det löser upp kråkorna. Jag brukar ge lite sånt och sedan tar jag näsfridan och suger ut det upplösta snoret. Sen får hon vanligt nässpray om det behövs (oftast bara till natten när hon är förkyld).
    Min dotter är 1½ och tycker inte alls om den här behandlingen (går lite bättre just nu efter närmare en veckas förkylning då hon vant sej), men vi får hålla fast henne ordentligt helt enkelt, hon kan inte sova om hon är täppt i näsan, hon blir ju sur och grinig men är man bara snabb så går det över då vi släpper henne igen.

Joline ska få ett syskon i februari
  • Opehlia

Tack snälla ni för alla era tips !

• krakel

min svägerka brukar passa på när hon ser att barnet ska nysa då håller hon för den andra näsborren sp poff flyger de ut, har dock aldrig funkart för oss

annars tar jag tops eller en hårnål men va försiktig så det inte slinter....

• zmalvaz

Hårnålen är en toppen "uppfinning" till den lille näsan
    Men som sagt.. passa så man inte slinter å se till att den inte är vass... Lycka till med "buspillet"

Svar på tråden Helt omöjligt att få bort "busarna" ur sonens näsa, hur gör ni ??!!