• ThUma

Var bo i London med barn och ha relativt nära till stan?

Ja, det närmar sig . Vi har börjat titta på bostad inför flytt till London i november. Områden vi fastnat för är bl a Highgate Hill och området kring Hampstead Heat. Hörde i dag att någon rekommenderade östra London för där var det nära till havet(!?), och snabbare tågförbindelser till stan (Waterloo station). Kan det stämma? Norra linjen är tydligen känd för att vara krånglig och långsam. Har också tittat på Barnes och Richmond men tycker det verkar lite väl bullrigt av flygen till Heathrow.

Vi funderar på att att bo i hus/lägenhet med 2-3 bedroom, trädgård och vill gärna ha nära till bra dagis/skola, parker och snabb transport till city (max 30 min). Vill inte vara för långt ut på landet. Förmodligen kommer vi båda arbeta och vill då snabbt kunna ta oss dit och hem. Trivs bra att vara mitt i smeten (är trots allt city-brutta i hjärtat), men ändå lite lugnt och avsides (!). Havet låter ju helt underbart om det vore ett alternativ.

Ni som bor/har bott/tänker bo/känner någon som bor/bara vet ändå Har ni några favoritområden och varför?

• Svar på tråden Var bo i London med barn och ha relativt nära till stan?
  • apelsin

Det ar ju en smaksak, men jag har bott pa manga stallen i London, dock utan barn. Highgate, Hampstead eller Muswell Hill hade jag nog valt. Havet ligger nog lite val langt borta om du inte vill ha alltfor lang pendeltid.

• ThUma

Har suttit och surfat runt lite och återkommer hela tiden till just Highgate och Hampstead. Havet låter underbart, men hittar inte något som verkar passa. Tror du har rätt med avståndet. Vår bekante måste ha menat att det är närmare att ta sig till havet om man bor österut...Kanske bättre då trots allt med de ponds som finns i Hampstead Heath och få närheten till city? Detta är inte lätt. Mäklarfirmorna vi pratat med har också börjat ringa nu, men eftersom vi inte vet vår budget kan vi ännu ingenting göra. Kanske finns det andra mysiga, bra områden som vi inte känner till. Lätt att snöa in sig när man hittat något man gillar.

• Nillax

Richmond ar underbart, flygen stor inte precis...massor av bra shopping och Richmond Park ar sa vacker, tom radjur att titta pa! Svenska skolan ligger ju i Barnes och det ar inte sa langt om ni vill att barnen gar dar. Tag fran Richmond till Waterloo brukar vara helt ok.
    Kolla pa www.findaproperty.co.uk for huspriser etc.
    Lycka till. London ar underbart! Nillax

• Morrizz

Alltså, bo nära havet och bo i London - det beror ju på vad man vill ha ut av havet...för att kunna åka o bada? Vi brukar åka med bil till en badplats strax söderut som heter Camber Sands. Tar ungefär 1½ timme med bil. Det är iaf den närmaste acceptabla havsbadplats enligt min engelska sambo. Kan tillägga att man ser ett kärnkraftverk som ligger inte alls så långt ifrån badplatsen...hehe...det skulle nog aldrig funka här i Sverige...

Se till att ni har grönområden i närheten, det finns ju gott om fina parker runtomkring stan. Vi var och hälsade på kompisar som bor vid Greenwich Park, kanonfint område och vilken stor underbar park. Nära in till stan med, tar ungfär 10 minuter med tåg in till stan.

• Trollis

Jag har bott pa lite olika stallen i London och England och jag maste saga att Richmond ar min favorit helt klart. Du ar centralt och har allt du behover i Richmond. Tuben aker utan stopp rakt in till waterloo pa nolltid och det finns aven alternativ.
    Du har park, thames och massor av saker att gora med barn i just Richmond.
    Flygplanen ar inte sa hogljudda i Richmond, jag bodde i Osterly i 3 manader (precis under flightpath och det vande man sig vid anda!!!)
    Sa ?Richmond ar en absolut parla!!!!

Ni kommer att alska det, just med park och grona skogar och angar samtidigt som ni har affarer och allt sant.

lycka till

• ThUma

Tack för inspirerande inlägg! Richmond verkar jättemysigt, men är det verkligen så att planen inte stör?? Har hört så mycket om det. När vi var dit i somras på snabbvisit var det ibland 4 plan i luften samtidigt på rad, man kunde nästan se passagerarna sitta och dricka thé i kabinen, så lågt flög de..

Ska verkligen ta mig en funderare igen. Havet är borta redan innan det hann plantera sig Får skaffa badbassäng i trädgården istället Richmond. Barnes. Hmmm. Hmmm. Hmmmmmmm...

• Trollis

jag lovar inom ett par veckor sa kommer du inte att hora planen. du vanjer dig och de ar inte sa mycket.

• Heranell

Jag har bott i Richmond, och man vänjer sig faktiskt vid alla plan. Även utan dubbelglasfönster!

• lexa

Jag kan tycka att det är lite väl mycket svensk koloni i just Barnes på grund av svenska skolan. Ska ni bo här länge? Jag vet många kompisar till mig som bott i Richmond /Barnes men tröttnat för dom lärt känna en massa vänner som sedan flyttat hem. Men både Barnes och Richmond är jätte fint.Och jag är säker på att ni kommer att trivas om ni väljer det. Men en del flygplan.

Vi bor i ett område som heter Stroudgreen som ligger jätte bra tycker jag lite "up and coming" så man får bra valuta för pengarna. Postkoden är N4 om du söker på nätet. Vi hyr en STOR två med en gigantisk trädgård för 265 i veckan....Och det är en fin lägenhet..

Ligger när finsburypark så man lätt kan ta tuben in till stan. Med victoria line är det 3 stationer till oxforcircus.

Man kan ta buss både till Hampsted, och Crouchend som ligger lite innan Hampsted som är ett fint område det okså.

Sen kan man om man vill ganska lät ta sig till BRENTCROSS som är ett mega shoppingcenter. Samt att vi bor nära tågstationen. 3 stationer till Kingscross och därifrån har vi åkt på många utflykter, Vi trivs jätte bra och jag var väldigt skeptisk till att flytta ut på landet vi bodde mitt inne i stan innan.

När du kollar glöm inte att kolla såna saker som mataffärer och inte att för glömma bra skolor. Jätte vikitgt om ni ska bo här länge. Vi har en bra statlig skola tvärsöver vägen där vår tjej ska få börja. Om Richmond och Barnes vet jag bara att det finns väldigt bra privata skolor... Oj vad långt det blev.. lycka till kram

• Salt Groda

Jag skulle kunna tänka mig att bo i Fulham om jag flyttade tillbaka till London med barn. Massa parker och lekplatser i närheten, och trevliga playgroups och sånt. Nära till stan är det också. Det bor många barnfamiljer där. Jag jobbade som nanny i det området och tyckte det var toppen för barn!

Svar på tråden Var bo i London med barn och ha relativt nära till stan?