• Plopp1

Glittrar framför ögonen

Nu senaste dagarna har jag vid ett fåtal tillfällen haft typ glitter framför ögonen, efter ca 30 sekunder har dessa glitterprickar försvunnit. Tänkte inte direkt på det förrän alldeles nyss, förr har jag haft lite sånt också men nu har de kommit varje dag... Kan kanske ha med graviditeten att göra?! Nån som känner igen sig?

• Svar på tråden Glittrar framför ögonen
  • Jenny 1976

Jag vill inte skrämma upp dig bara tala om vad jag hört. Det är ett av symptomen dom säger man ska hålla koll på för havandeskapsförgiftning. Blodtryck, äggvita i urinen och flimmer/stjärnor framför ögonen.

Hoppas det inte är detta och vil som sagt inte skrämma dig vill bara uppmärksamma dig.

Lycka till!

• Plopp1

Är i vecka 36 nu...

Jenny:
    Jo, det var också vad jag hört...därför började jag fundera. Ska till bm om en vecka för kontroll men borde kanske ringa henne i morgon för en tidigare kontroll.

• Jenny 1976

Jag hoppas att det inte är det men som du sa, bäst att kolla upp det snarast. Kan du inte kolla ditt blodtryck innan dess kanske?

• skogsbär

Jag ser också "silverprickar" rätt ofta, gjorde det tom innan jag blev gravid och jag har alltid haft extremt lågt blodtryck, har lågt nu under graviditeten också, behöver inte alls vara en tecken på havandeskapsförgiftning.

Och får man havandeskapsförgiftning så börjar det oftast mycket tidigare än vecka 36. Frågade min BM om detta förra veckan, då jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten. (Tror det började kring v. 26-28) Sen så samlar man på sig rätt mycket vätska också, fötter, händer och ansikte. Men om du inte hade alarmerade högt blodtryck på förra kollen så tror jag inte alls du behöver vara orolig..!

• mästerkattenistövlar

Men... om man har silverregn för ögonen, extrem vätskeansamling i kroppen (med hög viktuppgång då) vad kan det vara?
    Jag har inte högt blodtryck, och ingen äggvita i urinen.

• Penta

Jag har också silverregn framför ögonen då och då. Men ingen vätskeansamling och hade normalt blodtryck på senaste kollen. Kan inte minnas att jag såg det innan jag blev gravid....

• skogsbär

Jag ser mina silverprickar om jag reser mig hastigt, eller lägger mig. Tror själv att det beror på att jag har lågt blodtryck. Inget jag direkt reflekterar över, det går ju över efter ett par sekunder..!

• Plopp1

Jag brukar ha väldigt lågt blodtryck. Förra veckan hos bm var det som vanligt dvs lågt och ingen äggvita i urinen.

• skogsbär

TS: Jag är ingen barnmorska, och har inga övriga "sjuksysterkunskaper" men tror jag kan säga med ganska stor sannolikhet att du inte behöver vara orolig för havandeskapsförgiftning i alla fall...

• MiaBu

O Gud har oxå haft dessa blinkande sakerna framför ögonen...

Tur att jag ska till barnmorska i överimorgon. hoppas det e inget...

• Lina Jansson

hejsan!! jag fick havandeskapsförgiftning med min dotter när var i v 35ca... då hade jag ögonflimmer/stjärnor framför ögonen.. det var derför jag ville veta vilken vecka du är i.. det första symtomen jag hade var att jag svullnade väldigt mycket..det gör ju många när dom är gravida... men börjar man bli svullen i ansiktet så då är det oftast havandeskapsförgiftning..

• Ageton

Jag tycker att man ska fråga sin bm om detta iaf. Även om det inte skulle vara något så dämpar det oron :D

• Lillgreta

Känner igen symtomen. Det har jag bara haft när jag är gravid. Även del av synfältet har försvunnit. Skulle vara någon slags migrän, men ring din bm.

• Brittney

Hur tidigt i grav kan man få havandeskapsförgiftning??

Svar på tråden Glittrar framför ögonen