• Pokergirl

Vår hund har så ont - kan vi ge ngt?

I helgen knäckte vår hund en klo på ena sporren. Vi var till veterinären igår och dom drog bort den, nu ligger pulpan helt öppen, han är bandagerad och har så ont. Finns det ngt man kan ge honom? Finns magnecyl eller alvedon för hundar? Tycker så synd om honom...

• Svar på tråden Vår hund har så ont - kan vi ge ngt?
  • Jonna S

NEJ! Inga människovärkpreparat till hund - de kan stendö på studs!!! Ring veterinären och be honom/henne att ringa in värkmedicin till ett apotek där du kan hämta ut det.

• Pokergirl

Okej, tack! Jag tänkte att det kanske fanns ngt hundanpassat preparat på apoteket. Får ringa veterinären.

• DalaPetra

Stendö på studs är överdrivet men det är inte lämpligt för djur med Alvedon och Magnecyl bara i yttersta nödfall har jag blivit lärd at man kan ge Magnecyl.....och när är det nödfall med sådana mediciner? Undvik helst.....

Har oxå haft en hund med knäckt klo och med pulpan frilagd. Han fick smärtstillande tabletter i några dagar efteråt av vet.

Sen hade vi på Xylocain salva på pulpan några minuter innan vi bandagerade om för att göra stället lite bedövat iaf.

Hör gärna av dig om du undrar över nåt jag kanske kan veta.....

• veronicaermanbriks

jag tror inte ts menade människopreparatet alvedon. som jag förstod så undrade hon om det fanns något likvärdig för djur på apoteket...

• sockenos

Magnecyl kan man ge hundar, utan problem, är det en mindre hund kan du ju de en halv tablett.

• pyttanopysen

Sluta och ge värdelösa råd! Tabletter till människor ges inte till djur!

• Pokergirl

Självklart förstår jag ju att människopreparat inte är lämpliga, tänkte bara att det fanns ngt jämförbart preparat till hundar att tillgå. Har nu fått tips om xylocainsalva, ska prova det i samband med omläggning. Har försökt komma fram hos veterinären men inte lyckats ännu.

• DalaPetra

pyttanopysen: sluta påstå att råden är värdelösa. Magnecyl får ges till hundar efter samråd med vet, just det vi har gjort tidigare.... Men du kanske går emot veterinär råd oxå?

• DalaPetra

Dodisens mamma: ja jag måste hlet klart hålla med att det var konstigt att vet inte skrev ut smärtstillande

• Pokergirl

Nu fick jag tag på veterinären och dom ska ordna ett recept i eftermiddag, skönt, då slipper man lida av att höra vovven yla en natt till.

• veronicaermanbriks

hoppas det löser sig med det då ts!!!

• Nalle Puh73

Du kan ge magnecyl till hundar, det är helt i sin ordning. Ge däremot aldrig alvedon, panodil och Ipren. Dom skulle enligt min veterinär INTE VARA OK. Veterinärna brukar rekomendera att man kan prova med magnecyl. Doseringen är jag inte helt säker på, men jag tror att det var en halv tablett jag fick ge min hund (han väger runt 36-37 kg). Hur ofta är jag inte säker på, men morgon och kväll är då helt OK. Tror man kunde ge oftare, men det kan man ju lätt kolla med sin veterinär.

• Hallonsaft

Pyttsanopys: Magnecyl är helt ok att använda till hund, det rekommenderar tom vet.

Men självklart är det viktigt att man kollar med en vet innan man ger något till hunden. Man kan inte lita blint på vad någon på ett forum säger.

• Pokergirl

Nu har hunden fått lite smärtstillande, och han mår så mkt bättre, verkar inte ha lika ont alls! Skönt!

• DalaPetra

Pokergirl: va skönt Krama om vovven

• Pokergirl
    HelleGbg skrev 2006-09-27 06:44:04 följande:
    härligt med 100 olika råd när man frågar en sak.,...
    Visst är det! Men jag kan varmt rekommender xylocainsalva, fungerade jättebra i samband med omläggningen! Den smärtstillande tabletten är också riktigt effektiv, han mår så mycket bättre. Nu har Rocky fått en liten söt sko också så nu ska inte bandaget bli blött ute i regnet.
  • solstråle84

Hundar klarar inte av alvedon eller många andra människo tabletter, man får ringa veterinären och få nått utskrivet ist.
    En gång när min hund blev illa getingbiten fick jag råd av en vet. att ge en halv magnecyl för att blodet skulle bli tunnare, så han fick det och blev bättre ganska så snart.
    Hörde vid ett senare tillfälle med en annan vet om magnecyl till hunden, men då var det strängt förbjudet det tålde visst inte hundar...?
    Ibland undrar man vem man ska lyssna på..

• Puff01

min hund hade super ont i sina leder och veterinären rekomenderade magnecyl 50mg till 50 kg hund. Som jag gav tills jag fick en tid till veterinären

Svar på tråden Vår hund har så ont - kan vi ge ngt?