• PeEk

Barnkalas för 6-åring

Våran dotter fyller snart 6 år och jag har inte en susning om vad jag ska hitta på. Fika är ju givet med saft, bullar och glass/tårta, samt fiskdamm med godispåsar (som är ett måste enligt dottern). Men sen då??

Kan tillägga att jag inte är någon direkt "lekmamma" (får väl några tokryck ibland) och maken är inte speciellt intresserad av att närvara på kalaset över huvudtaget. Så vad ska jag hitta på? Har ni några bra förslag som inte innebär en massa förberedelser och dyra kostnader så tar jag tacksamt emot dem.

Vi har ett lagom stort hus på 130 kvm och trädgård på 1500 kvm så det finns plats både inne och ute för lekar.

Hoppas på lite tips från er som har "vanan inne".

• Svar på tråden Barnkalas för 6-åring
  • Nennesann

skattjakt...!!!!
    Göm nåt till alla i huset eller ute!!!

• halstabletten

Hela havet stormar!

• noona

Beror ju lite på hur många barn du bjuder och hur länge kalaset ska hålla på. Två timmar brukar ju vara det vanliga i alla fall på de kalas som min dotter varit på. Hon är också sex år.
    Tar ju tid att fika och öppna presenter. Ofta leker ju barnen själva efter det. Men om du vill hitta på någon lek håller jag med nennesanns förslag om skattjakt! Det är också ett alternativ till fiskdamm, att leta efter godispåsarna istället. Du kan också sätta på lite musik så kan de dansa lite! Brukar vara kul!
    Har ni så stor trädgård och det är fint väder så funkar det ju också att leka ute!
    Tror inte som sagt att du behöver organisera så mycket, det brukar gå så fort ändå på kalas! Lycka till!!

• PeEk

Tack för svaren.
    Skattjakt låter okej de har de haft på en del kalas som hon har varit på, hoppas bara att vädret är fint så vi kan organisera det hela ute i trädgården (blir ju lite större ytor att röra sig på då). Jag tror också att barnen kommer att leka mycket själva men det är ändå kul att ha några lekar och styra upp med som alla kan vara med på.

Någon som har fler tips?

• Äppellunden

den där leken när man går runt stolar och så vrider man av musiken.

obs, en stol mindre än antalet barn.

De som åker ut får i turordning sköta musiken, för att inte bli "petade" direkt.

tänk på att inte ha för långt kalas, de blir snabbt rastlösa om det är många bjudna.

/äpplet

• halstabletten

Äppellunden-
    Den leken kallas "hela havet stormar", det var den jag tipsade om ovan

• Missnööjd

Nåt som jag minns jag älskade i den åldern var "smak-leken". Vet inte vad den heter egentligen. MAn har ögonbindel, och så ska man gissa vad det är för nåt man får på skeden i munnen. (Typ vaniljsocker, mjöl, potatis m.m.) Gissar man fel åker man ut, till slut har man en vinnare.

• halstabletten

Missnöjd- i den leken ska man dock ha benkoll på eventuella allergier. Inte så lyckat att ge mjöl till en glutenallergiker, tex.

• PeEk

Tack för era svar. Ja med smakleken får man vara försiktig i så fall, men det är absolut en lek som jag ska fundera vidare på. Man får satsa på "säkra" smaker. Knorr på grisen är också bra...
    Vad och hur mycket ska man ge till gästerna tycker ni? Ibland när dottern har varit på kalas så har hon fått ballong o dyl förutom godispåsen.

• Äppellunden

Vi har gett bort ballongerna vi haft som dekoration, så blir man smidigt av med dem också.
    annars räcker det väll gott med fiskdamspåsen du skrev om... tycker ajg!

/äpplet

• halstabletten

I fiskedammspåsen fick vi ofta mandariner och de är ju riktigt goda just nu...så blev det inte bara slask. Vi kunde också få med en ouppblåst ballong i påsen. Sedan kan du ju stoppa ned någon klubba, "50-öres tuggummi", om ni bor nära ÖB kanske någon minipåse och en tablettask. Sådana där godisarmband brukar vara roliga.

Svar på tråden Barnkalas för 6-åring