• tjorven80

faktura och fakturering??????

finns det någon här som har en mall på hur en faktura görs och ser ut,
    jag har sållt lite bilder som privat person och skall nu fakturera ett företag för de bilderna men vet ju inte hur jag skall göra fakturan..
    går även bra att maila mig på
    vanessareynolds@yahoo.se

• Svar på tråden faktura och fakturering??????
  • sommartorpet

Du kan inte skriva en faktura om du är privatperson. företaget får betala lön till dig istället, jag hoppas för din skull att de vet om det.

• tjorven80

de påstår att jag som privatperson skall fakturera dom sammt bifoga A skatt sedel??

• Laire

Vet inte vilka lagar som gäller, men om du behöver en faktura så kolla om du har programmet Microsoft Excel (brukar finnas om du har word), där finns det massor med mallar, bl a fakturor.

Då fyller du bara i dina uppgifter istället för mallens.

• sommartorpet

Du kan inte fakturera oavsett vad företaget säger. du får väl istället bara lämna in ett lönekrav typ som en lönelista även om där bara står ett belopp istället för timmar. En faktura ska nämligen innehålla bl.a organisationsnummer, momsregistreringsnummer, besked om att du har F-skatt och det ändå du har av detta skulle då vara organisationsnummer som är ditt personnummer (enskild näringsverksamhet).

• Hoppentoss

Jag tror tyvärr sommartorpet har rätt....
    Ring till skattemyndigheterna och fråga...

Lycka till..

Kramis

• mry

Hej!

Jodå det går bra att fakturera men det krävs ju som sagt en A-skatt sedel vilket innebär att du måste starta en enskild firma... Det är mycket stök för "bara" ett par bilder imho.

Om det är ett mindre belopp (större belopp kan ju alltid göras om till mindre belopp) så kan du sälja mot handskrivet kvitto så kan det lösa sig. Hänger oftast på revisorns välvillighet.

• sommartorpet

A-skatt har alla människor, det innebär att arbetsgivaren drar skatt och betalar sociala avgifter. F-skatt heter den skattsedel man har som företagare och det är ju det jag skrivit innan att utan företag kan man inte fakturera.
    Det är väl knappast revisorns välvilja det hänger på om företaget ska betala svarta pengar eller ej. Vistt vet jag också att inte revisorerna går igenom alla leverantörer och kollar upp deras F-skattsedlar men om någon fakturerar utan att ens ange ett momsreg. nummer och pengarna ska sättas in dirket på konto istället för via bg/pg så är det ju rätt uppenbart att det rör sig om en privatperson.
    Men jag kan inte se problemet här egentligen. Ett företag har vänt sig till någon för att köpa några bilder. Företaget måste ju veta att det är en privatperson och måste då naturligtvis ha klart för sig att det är en löneutbetalning som ska göras. Om man vill göra det enklare så vänder man sig till typ www.dinfirma.se eller www.bolagskraft.se och låter dem fakturera åt en.

• cast77

företaget har nog blandat ihop vad en faktura är för något. All människor har A skatt och de vill nog bara att du skall skriva upp vad du vill ha betalt och ditt personnummer och banknummer, adress.

lycka till!

• abnocto

Har du inte fått tag på en enkel fakura kan jag maila dig en ikväll när jag kommer hem. Det är en jag gjort i vår ideella förening.

Svar på tråden faktura och fakturering??????