Inlägg från: WhiskeyRiver |Visa alla inlägg
  • WhiskeyRiver

Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän

Kemisk kastrering borde vara en självklarhet vid första våldtäkten/övergreppet. Händer det ytterligare en gång (eller flera) borde fysisk kastrering tillämpas.

F ö anser jag att förövarens bakgrund ev kan förklara brottet, men inte försvara det.

• WhiskeyRiver

Dr Cox: Självklart kan olika typer av sexuella övergrepp begås utan manlig erektion, men vanligast förekommande är väl ändå just den typen av tillvägagångssätt, eller?

Den kemiska kastreringen skall naturligtvis kompletteras med terapeutisk behandling.

I Canada (Mc Gill) pågår i skrivande stund en studie där just förövarna behandlas med kemisk kastrering och terapi. Det är dock för tidigt att i nuläget dra några hållbara slutsatser, men än så länge verkar resultaten goda, dvs få återfall har registrerats.

Pedofiler och andra förövare av sexuellt våld är annars mycket svåra att behandla med långsiktigt resultat, dvs återfallsrisken är mycket hög.

Är det då inte samhällets skyldighet att med alla tillgängliga medel söka skydda sina medborgare från denna typ av våldsbrott?

• WhiskeyRiver

Ejnie: Jag har aldrig uttryckt en önskan om avrättning.

I Sverige praktiseras inte dödsstraff och därför är det inte heller ett tillgängligt medel enligt dagens lagutformning. Rätta mig om jag har fel, men diskussionen handlar väl om den kemiska kastreringens vara eller icke vara..?

Svar på tråden Tvångskastrering/Peddo/våldtäktsmän