• Emelie82

Vad göra om bebis får lock i öronen - pga flyg?

Vi ska ut och flyga med vår två månaders plutt på lördag och jag undrar om någon vet om man kan göra nåt om han får lock i öronen? Vet att man ska amma vid start o landing och har tänkt göra det, men tänk om han inte vill amma just då osv..
    Kan man göra nåt eller måste man vänta till det går över själv, o hur lång tid kan det ta?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad göra om bebis får lock i öronen - pga flyg?
  • Jennie Brunflo

Amma amma amma amma...det är nog det enda som går...eller om han vill suga på ert finger eller napp eller nåt.

• Amorella

Det sägs att så små inte får lock i öronen. Om han får det lär han börja skrika och få då inte panik - det är helt enkelt hans eget sätt att tryckutjämna. Om han har napp kan han suga på den; annars är amning också bra. Men är han inte sugen på att ammas - strunta i det! Ni kan också testa att ge näsdroppar precis innan resan. När vi flög med vår tjej när hon var så liten, sov hon hela resan. Ju större barn, desto jobbigare flygresa.

• Redbit

Som jag förstått det är det bättre om småbarn sväljer än om de bara suger. Om ni känner efter hur ni själva tryckutjämnar så kan en sugning snarare förstärka tryckproblemen!
    Skulle avråda från napp också, men det är jag...

• Emelie82

Tack för era svar! Satsar på att amma, det är juh inte ofta bebisar tacker nej till bröst

Är det så att om dom får tryck kan dom då själv tryckutjämna, som du amorella skrev?

• Senap

Har flugit flera gånger med sonen och det har inte varit några problem alls.

Det är svårare att tryckutjämna när man landar än när man lyfter (för då "måste" man aktivt tryckutjämna själv)
    Ett sätt att tryckutjämna är att svälja. Men det är svårt att amma eftersom man av säkerhetsskäl måste sitta med barnets rygg emot sig under lyft och landning. Jag hade en vattenflaska och napp med mig - fungerade jättebra.
    Om barnet är förkylt så är det svårare att tryckutjämna pga snuva så då är det bra att ge näsdroppar innan man går på planet.
    Sedan är det som sagt ingen fara om det blir lite skrik heller.

Lycka till!

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Amorella

Det är min mamma som har sagt det och hon har jobbat på BB och är van vid små barn. Fast det kan ju vara en myt som så mycket annat. Och Redbit har kanske rätt - att napp inte hjälper? Min tjej tog aldrig napp så jag har inte testat det.

• Emelie82

Ja hur har ni andra egentligen gjort när ni ammat, bebisen ska juh sitta fast spända som shoegirl skrev.. hrm nu blev det klurigt

• Amorella

De första gångerna flög vi med SAS och deras kabinpersonal behagade inte tala om för oss hur vår baby skulle sitta fastspänd. Så då ammade jag.
    Sedan har jag ammat precis när säkerhetsbältslampan släcks. Före dess bara hållit om och vyssjat om hon varit ledsen.

• Senap

Jag ammade också så fort lampan släcktes. Hade flaskan med vatten innan dess.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
  • Sussela

Det finns som öronproppar att köpa som ska vara tryckutjämnande, vet inte om det även finns till bebisar men det går väl att söka efter i google.

Svar på tråden Vad göra om bebis får lock i öronen - pga flyg?