Vilken kattras är de största katterna?
Hejsan!
Jag och en kompis sitter och funderar över vilka katter som är störst.. Alltså inte lejon och sånna, utan dom raser som man får ha hemma som en vanlig katt.
Nån som vet?
Tack på förhand!
Hejsan!
Jag och en kompis sitter och funderar över vilka katter som är störst.. Alltså inte lejon och sånna, utan dom raser som man får ha hemma som en vanlig katt.
Nån som vet?
Tack på förhand!
ragdollen är väl mkt mindre än maine coonen ändå?
ragdoll verkar vara tyngre men mc större?
Kort klipp från www.sverak.se
Det är en MAINE COON och inte en...
norsk skogkatt - som är påtagligt lik men som är kortare och har ett huvud som är mer ?trekantigt? än den rektangulärt formade maine coonen. Ibland kallas maine coon Amerikas svar på norsk skogkatt.
sibirisk katt - som är mindre än maine coon och har inte lika markerat nosparti och lika stora öron.
Om rasen MAINE COON
Det florerar otroliga historier om maine coonens vikt och storlek. I verkligheten väger en fullvuxen hane mellan sex och åtta kilo, en hona väger mellan fyra och sex kilo. Lägger man till dessutom till cirka fem centimeter päls kan resultatet bli en katt som ser mycket stor ut. Som de flesta större kattraser utvecklas även maine coon relativt långsamt och det kan ta flera år innan den nått full fysik.
I min kattbok står det att ragdollen väger mellan 3-8 kg. Så de kan bli stora.
Och enl boken kan en bengal väga 5,5-10kg! Har nog aldrig sett någon SÅ stor bengal..
På Maine Coon står det 4-10kg
Main Coon
main coon är störst... brittisk korthår är fetast
men min husis sötast
britter måste va tyngre än ragdoll??
Sibiriska katter då? är inte dom stora? *funderar* fina är dom iaf ;)
Pixie bob är en stor kattras, hanarna väger i genomsnitt 8-10 kg, det är kisse det
Är pixien godkänd i sverige?
många sibiriska hanar väger uppåt 8-9 kg, mammas och pappas gjorde det, var en riktig bamsekatt. skitsnyggt med stora katter.