• Ozone

Vad betyder "Tillsvidareanställning" ?

På många jobbannonser på ams så står det: "Sysselsättning: tillsvidareanställning"

Är det någon som egentligen vet vad de menar?
    Någon sa en gång till mig att uttrycket "Fast jobb" inte finns kvar, utan numera heter det "tillsvidare", men inte kan det vara detta de menar när det står så i en annons, eller?

• Svar på tråden Vad betyder "Tillsvidareanställning" ?
  • Jempisen

Ja en tillsvidareanställning = Fast jobb

• linlöv

Tillsvidareanställning = fast anställning!

• spaceman

så fast det nu kan vara... om det blir varser och uppsägning pga. arbetsbrist så gäller sist in = först ut.

• spaceman

Rätstavvningg: varsel*

• Cantina

Jo.
    Det betyder att man inte har ett stopp på arbetet som vid tex ett vikariat som oftast sträcker sig över en viss, tidsbestämd period.

Men har du ett jobb tillsvidare så betyder det att du har jobbet tills du blir uppsagd (pga tex platsbrist) eller tills du säger upp dig.

Jag är fast anställd och på mitt avtal står det tillsvidare...

• Mrs Jane Doe

Tillsvidare är i princip fast anställning.

Men sen finns det tjänster som rubriceras: tillsvidare, dock längst t o m "datum"...

• Cantina

Oj, vad många som hann svara medan jag skrev mitt inlägg!

• Ozone

Okej, vad roligt med så många enhälliga svar
    Min följdfråga då, är det alltid 6 mån provanställning om inget annat anges i annonsen, tror ni?
    För inte får man väl fast på en gån när man börjat?
    Förstår att detta kan variera en massa, men bara undrar lite iaf....

• MalinI

Generellt brukar det vara 6 månaders provanställning om inget annat står.

• Gizmo 75

Står det inte provanställning så är det inte det, utan då gäller "tillsvidare anställningen" direkt!

• Piwa

står det bara tillsvidare gäller inte provanställning, det måste de i så fall säga till dig

• Carisma95

Mrs Jane Doe:
    "Men sen finns det tjänster som rubriceras: tillsvidare, dock längst t o m "datum"..."

Aldrig hört talas om! Varför i all världen formulera det så, istället för "visstid, dock längst t o m...." ?

• Mor till solsken

Provanställning används inte alltid. Däremot kan det vara en fördel för både dig och arbetsgivaren.

• Poena
    Carisma95 skrev 2006-09-26 18:30:10 följande:
    Mrs Jane Doe:"Men sen finns det tjänster som rubriceras: tillsvidare, dock längst t o m "datum"..."Aldrig hört talas om! Varför i all världen formulera det så, istället för "visstid, dock längst t o m...." ?
    Så kan man ju inte säga.. Är det tills vidare så finns inget slutdatum, annars är det ju en tidsbegränsad anställning! Fast det är ju i ofs många arbetsgivare idag som inte känner till LAS m.m.
    - Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Carisma95

Poena:
    Nej, jag tyckte också det lät konstigt...?

• Mrs Jane Doe

Det är faktiskt en ganska vanlig formulering...

En visstidsanställning (som det ju i princip är) kan en arbetsgivare inte säga upp i förtid, men genom att istället skriva det som en tillsvidareanställning med tillägget "längst t o m" kommer arbetsgivaren runt detta...

Har ingen bra länk just nu, men sök på t ex arbetsrätt eller liknande så hittar ni säkert uttrycket...

• Carisma95

Mrs Jane Doe:
    Hur gör de om de vill personen LÄNGRE än den datumen....?

• Mrs Jane Doe

Då använder de sig inte av formuleringen "dock längst t o m"...

• Carisma95

Mrs Jane Doe:
    Varför behöva skriva så för att säga upp i förväg förresten. Tills vidare innebär ju ändå att man kan säga upp nån när som helst..?

Och jo, man KAN säga upp nån på visstid om man skriver med formuleringen (t.ex.) uppsägning från båda håll gäller enligt HTF:s regler".

Svar på tråden Vad betyder "Tillsvidareanställning" ?