Tjocktarmsröntgen
Någon som gjort en tjocktarmsröntgen? Är det obehagligt/gör det ont? Ska gå om några veckor, är lite nervös...
Någon som gjort en tjocktarmsröntgen? Är det obehagligt/gör det ont? Ska gå om några veckor, är lite nervös...
Menar du coloskopi ? Det har jag gjort. Lite obehagligt men ingenting du behöver oroa dej för.
Gjorde det för 3 år sedan...det tog 30 min själva undersökningen,låg på en stor platta,som de vände i olika vinklar.Innan fick man något vitt insprutat,och luft...obehagligt...röntgen i 25 min minst...gick bra.Värst var nog förarbetet med en hel dag med lavemang och fasta...
Coloskopi är ingen rtg, då går man upp med en kamera i ändtarmen en rtg går till så som mammatillfem beskrev!
Jag har gjort koloskopi med,samma år,2003...förarbete med fasta och lavemans,sedan en smal slang bak,upp genom tarmarna,man får se på en tv-skärm inuti....
Coloskopi är när man för in en kamera i ändtarmen och vidare in i tjocktarmen för att se hur tarmen ser ut invändigt.
Colonröntgen innebär att man tittar på tarmen genom att man genomlyser den med röntgen och tar bilder.
Innan undersökningen får man inta laxermedel hemma så att man tömmer hela tarmen från dess innehåll och när man kommer till röntgen så får man ta av sig kläderna och får ta på sig en rock eller något i den stilen istället.
Därefter får lägga sig på röntgenbordet och sedan kommer en sjuksköterska eller läkare att föra upp en pip in i ändtarmen och när det är gjort fyller man upp en balong som sitter på pipen med luft så att den inte skall fara ut.
Sedan får man ett läkemedel injicerat direkt i blodet som verkar avslappnande på tarmen.
När pipen är på plats kommer läkaren att börja fylla på kontrastmedel i tarmen genom pipen som han har satt in i ändtarmen och i samband med detta får man ändra position ett antal gånger för att kontrasten ska kunna fylla tjocktarmen. I samband med att läkaren fyller på kontrast så kommer han att genomlysa med röntgen för att se hur kontrasten har fördelat sig i tarmen samt ta bilder. Läkaren kommer att genomlysa och ta bilder från flera olika håll så röntgenröret kommer flyttas fram och tillbaka en hel del.
När han är nöjd så kommer han att låta kontrasten rinna tillbak i påsen så tarmen töms så gott det går och därefter kommer han eventuellt att pumpa in luft genom pipen så att tarmen spänns ut och sedan tar han nya bilder igen.
När undersökningen är klar så får man gå på toaletten så man kan tömma tarmen från kontrastmedlet som finns kvar sedan är det bara att gå hem. Det man ska tänka på efteråt är att man ska dricka mycket vatten eftersom kontrastmedlet kan verka förstoppande.
Du kan läsa mer om colonröntgen på:
www.ltkronoberg.se/templates/LTKPageWithPicture____4696.aspx
Vill du läsa mer så kan du prova att söka på google efter colonröntgen eller tjocktarmsröntgen
Får man fråga er varför ni gjorde/ska göra undersökningen?? Själv ska jag också undersökas därbak.. en rektoskopi med andra ord. Fy, har gråtit hela dagen och är så jävla orolig. Hemskt!!
Konstant krånglande mage. Har nu fått diagnosen IBS.
Det finns väl olika skäl till att man får genomgå en colonröntgen en är att man vill se om man har diventriklar d.v.s. utbuktningar i tarmen där avföring kan samlas och i förlängningen leda till infektioner. En annan anledning är att se ifall det finns inbuktningar eller olika typer av hinder i tarmen som gör det svårare för avföring att passera.
Det är klart att orsakerna till undersökningen kan vara många.. försöker bara få svaren som säger mig att det inte alltid är fråga om cancer.. vet ju att det inte alls är säkert att jag är så sjuk men jag är verkligen livrädd för cancer!!!
Jag tror inte colonröntgen är ett förstahandsval om man söker efter cancer då tror jag man använder sig av datortomografi eller magnetkamera istället fast jag har ingen koll på det om jag ska vara ärlig.
Ja, alltså nu är det ju en rektoskopi dom ska göra på mig.. Spyr nästan när jag tänker på det. Dom får söva ner mig helt enkelt!!
Fast gastroskopi är nog 100000 ggr värre ändå.. en får va glad för det lilla!
Nä gastroskopi, coloskopi och tjocktarmsröntgen är väl inte de roligaste undersökningarna man kan göra men man får bita ihop, det tar ju som tur är inte så länge att genomföra.
Ta och ring till sjukhuset och säg som det är att du är orolig för att genomföra den då kanske de kan ge dig något lugnande före undersökningen men de lär knappast söva dig för en sådan undersökning.
Jodå, det går alltid att fixa till en liten narkos. Kompisen söver på sjukhuset dit jag ska.. eller du kanske har rätt, en rektoskopi kanske man fixar med en stesolid men ska dom längre upp i grejerna o rota så måste jag sövas!! Har du varit med om något sånt och vet hur obehagligt det där är. Det har jag och då var dom ändå inte långt upp. Fy sjutton säger jag bara!
Nej jag har inte genomgått en sådan undersökning men jag känner folk som har det och de tyckte väl inte att det var jättekul direkt men det gick bra ändå i slutändan. Sedan vore det rimligt att de ger något som gör att tarmen slappnar av tycker jag så det går lättare.
Tack för svaren! Känns lite lugnare nu när man vet lite mer... Elis... Jag har IBS och dom vill göra en undersökning bara för att kolla att allt ser rätt ut, så dom inte missar något och tror att allt beror på IBSen. (Jag har blödit lite och det har kommit lite slem när jag gått på toa.) Det är väl egentligen en rätt vanlig anledning att dom gör sådana undersökningar, inte för att dom misstänker nåt utan bara för att utesluta att det är något. Så tycker jag det verkar iaf. Gjorde rektoskopi häromdagen, inte roligt men det var inte så farligt. Mest att man känner sig lite utelämnad, och så fick jag lite magknip när dom pumpade upp luft. Men det fixar du! Lycka till!
Elis
Har gjort både rekto ock coloskopi, rekto är inget jobbigt alls faktiskt. Man tar bara en microlax och tömmer på så vis ändtarmnen sedan kollar dem där men det går snabbt och gör inte ett dugg ont, känns liiite obehagligt.
Coloskopi däremot tyckte jag var jobbigt som f..n, drack 4 liter lavemang och sket och spydde om vartannat i 4 timmar. Det var det äckligaste jag varit med om, sedan gjorde undersökningen svinont...usch!