• Anonym (Ont)

Herpes, hur länge?

Jag TROR att jag har fått könsherpes. Eller rättare sagt, jag blev nog smittad för ca 3 år sen, men har inte haft några speciella bekymmer av det och aldrig tagit mig till en gynekolog när jag har haft ont. Nu har jag verkligen ont, och ser "bubblor" (ser ut som när man har rakat sig, och det blir prickar när håret ska växa ut) Det känns precis lika dant också, det är bara det att jag inte är nyrakad så det kan inte vara det. Jag har mens nu, så jag kan inte gå till en gynekolog.
    Hur länge tar det innan blåsorna försvinner, om det nu är herpes? Finns det någonting receptbelagt som man kan smörja på?
    Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Herpes, hur länge?
  • Anonym

Hej...
    De kan väll stanna ganska länge beroende hur pass "krafti" herpes du har blivit smittat av...(vecka eller mer)
    De kan komma upp då och då utan att du behöver medicin eller om den är så illa så kanske du måste ätä piller varje dag att det ska läka och inte komma upp igen.
    Min sambo har tyvär det så han måste ätä medicin helatiden att han ska vara "frisk".
    Minskar också risken att smitta säger de, själv har jag inte haft några symptom.

• Anonym

jag fick reda på igår att jag har herpes.
    har precis som du misstänkt det förrut, hade blåsor för några år sen men sökte aldrig. men nu fick jag det igen, precis som du beskriver. jag fick ett recept i fall att jag får mycket besvär. men eftersom jag har haft det så lindrigt så trodde hon inte att det skulle bli värre. och enligt henne försvinner det sen efter några år. har man lindrigt så går det snabbare. är visst väldigt olika från person till person hur mycket man får

• Anonym

En gång herpes alltid herpes. Det bryter ut någon/några gånger per år och varar då i cirka 6-10 dagar. Då ska man inte ha sex för det finns inget bra skydd. Kondom räcker inte alla gånger för många får det även på rumpan.

• Anonym (Ont)

Men du, Annonym: Gick du till gyn och fick det konstaterat? Hur kollade dom det? Behöver man uppge vem man har haft sex med även vid herpes, ungefär som vid klamydia?

• Anonym

hon såg direkt att det var herpes. hade som små sår. började som blåsor. sen tog hon även prov på såren.
    nej, man behöver inte berätta nåt för nån om herpes. är inte som klamydia, även om det smittar.

• Anonym

jag kan berätta att när jag får mina utslag av herpes , så kommer de på nedre sidan av ryggen ,det tycker jag är jätte konstigt ??? sökte hos läkare men de kunde inte svara på varför det kan bli så..........jag har haft det så i flera år .men det försvinner och kommer tillbaka ca 2ggr om året.

kram

• Anonym (me to!)

Hej!
    Jag har konstaterad könsherpes men typ 1 den som finns vid munnen i vanliga fall. en snäll variant mao. det finns inga salvor man kan ta när man har det utan man får åka till akuten och få recept på Aciclovir, tabbletter som man tar 5 ggr om dagen i 10 dagar har jag för mig. dom är billiga dom tabbleterna oxå, en hundralapp för två kurer, det som läkarna skriver ut heter något annat och kostar 1000!!!!! kronor för EN kur så kolla nmoga att de tar aciclovir!! fråga om du undrar ngt men vänta inte för läånge för det tar mycket längre tid innan det försvinne rom du väntar

• Anonym (me to!)

Och ja just det, att ha sex det vill man ju oftast inte ha ändå MEN forskning säger att det smittar även om man inte har aktiva blåsor. Herpes är ett virus som öligger i kroppen hela livet. en stor del av befolkningen har det. jag har ju som sagt typ 1. den brukar man bara få en gång i livet sen visar den sig inte mer om man inte retar huden kraftigt.

• Anonym (virus)

bra att denna sidan finns har  en del fråger som jag inte har vågat fråga gyn om pinsamt  så in kanske kan hjälpa mig  jag har fått herpes för några år sedan jag blev så lak va  typist kondomen sprak  och vipps så hadde man det som inte försvinner häller ligger latent  i kroppen jag hadde bars första gången besvär krafftigt   nu  kommer det sällan det finns en jätte bra kappsel som man kan ta en gång blå är det 

så mina fråger  smittas det vidare  jag vet att det smittas via sex  men  om min kille tryp  är nere i musen kanske han fick det på munen sedan kanske han kysser mig  så får jag det på  munen och man vet inte om det att man kan smitta andra sedan  komer min dotter  och pussare på mig  får hon det då på munen    för hon har nått som kommer typ på vinten vissa tror det är nare  hon stackan har så besvär av det och jag blir lässen för det ser inte bra ut hon fåste ha serat salva mm jag känner mig så hämsk  tänker det är mitt fel har jag smittat henne men jag vet ju inte vad det är opch jag viste ju inte om det går till så
     sedan om min kille har sek med mig och jag inte vet att jag smittar för det är när man har blåser man smittar och sedan suger av han får jag det på munen då      en sak till han vet inte om att jag har herpes jag är rädd att han  ska lämna mig eller tro att jag har varit otrogen mmm delema kan någon hjälpa mig

Svar på tråden Herpes, hur länge?