Jag fick herpes för lääänge sen, tog reda på en massa saker då.
Det finns två typer av Herpesvirus - typ 1 och typ 2. Typ 1 är VANLIGAST runt munnen, typ 2 är vanligast på könsorganen. Man kan dock smittas av typ 1 på könsorganen och tvärtom (t ex via oralsex).
En jättestor andel av befolkningen bär på herpesvirus (jag tror att det är en tredjedel). Tidigare trodde man att det bara smittar när man har utbrott, som det kallas, men det verkar inte vara riktigt så enkelt. Man kan ha blåsor som inte syns, och vissa smittar utan att de ens vetat om att de hade herpes.
Den första infektionen (utbrottet) brukar vara kraftigast (jag fick feber och så svårt att kissa att jag blev inlagd på sjukhus i flera dagar), och sedan kommer utbrotten allmer sällan och blir lindrigare och lindrigare. Det sägs att det är vanligt med ungefär ett utbrott om året när man haft det ett tag, men jag har faktiskt inte haft något utbrott på 4-5 år nu. Viruset bär man på hela livet. Tjejer får oftast mycket svårare symptom och utbrott än killar.
Herpes går INTE under smittskyddslagen, alltså ska och kommer vårdpersonal och liknande att skita i vilka du haft sex med. Det finns receptfria salvor, men jag är osäker på om man kan smörja med dem i underlivet.
Till TS, jag tycker att du ska ringa och prata med en gyn! Det låter helt klart som herpes, och ju tidigare du får behandling desto lindrigare blir dina besvär. Att du har mens tror jag inte gör något? Men säg det till gynekologen för säkerhets skull. Det finns flera receptbelagda mediciner att få, och de hjälper!