• Anonym (Ont)

Herpes, hur länge?

Jag TROR att jag har fått könsherpes. Eller rättare sagt, jag blev nog smittad för ca 3 år sen, men har inte haft några speciella bekymmer av det och aldrig tagit mig till en gynekolog när jag har haft ont. Nu har jag verkligen ont, och ser "bubblor" (ser ut som när man har rakat sig, och det blir prickar när håret ska växa ut) Det känns precis lika dant också, det är bara det att jag inte är nyrakad så det kan inte vara det. Jag har mens nu, så jag kan inte gå till en gynekolog.
    Hur länge tar det innan blåsorna försvinner, om det nu är herpes? Finns det någonting receptbelagt som man kan smörja på?
    Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Herpes, hur länge?
  • Anonym (aj)

Jag fick herpes för lääänge sen, tog reda på en massa saker då.

Det finns två typer av Herpesvirus - typ 1 och typ 2. Typ 1 är VANLIGAST runt munnen, typ 2 är vanligast på könsorganen. Man kan dock smittas av typ 1 på könsorganen och tvärtom (t ex via oralsex).

En jättestor andel av befolkningen bär på herpesvirus (jag tror att det är en tredjedel). Tidigare trodde man att det bara smittar när man har utbrott, som det kallas, men det verkar inte vara riktigt så enkelt. Man kan ha blåsor som inte syns, och vissa smittar utan att de ens vetat om att de hade herpes.

Den första infektionen (utbrottet) brukar vara kraftigast (jag fick feber och så svårt att kissa att jag blev inlagd på sjukhus i flera dagar), och sedan kommer utbrotten allmer sällan och blir lindrigare och lindrigare. Det sägs att det är vanligt med ungefär ett utbrott om året när man haft det ett tag, men jag har faktiskt inte haft något utbrott på 4-5 år nu. Viruset bär man på hela livet. Tjejer får oftast mycket svårare symptom och utbrott än killar.

Herpes går INTE under smittskyddslagen, alltså ska och kommer vårdpersonal och liknande att skita i vilka du haft sex med. Det finns receptfria salvor, men jag är osäker på om man kan smörja med dem i underlivet.

Till TS, jag tycker att du ska ringa och prata med en gyn! Det låter helt klart som herpes, och ju tidigare du får behandling desto lindrigare blir dina besvär. Att du har mens tror jag inte gör något? Men säg det till gynekologen för säkerhets skull. Det finns flera receptbelagda mediciner att få, och de hjälper!

• EmmaEmanuelsson

Tycker du ska uppsöka ungdomsmottagningen eller mödravården, dom kan hjälpa dej, men herpes går aldrig bort det kan uppstå igen, de ligger latent i kroppen! Kram

• Anonym

Och du måste ju berätta för din sambo!

• Anonym

Håller med föregående Anonym (inlägg 13).

Även om det inte är lag på att berätta för sin partner tycker jag att man ska göra det av respekt för sin partner, så att h*n kan bestämma själv vad h*n vill utsätta sig för.

Min sambo har herpes typ 1, som han tror han fått av sitt ex eller exet innan dess (eller så var exet otrogen, men det kan jag ju inte säga till honom). Iaf, så berättade han det för mig innan vi hade sex första gången, med tårarna strömmande nedför kinderna. Han kände sig så smutsig och oren! Vi använde kondom över ett år, men oralsex hade vi inget skydd med. Har tjatat mig till blodprov på gyn, som är himla motsträviga med det av någon mystisk anledning. "herpes är ju inte så allvarligt" typ...

Nuförtiden skyddar vi oss inte för herpesen, och jag har fortfarande inte blivit smittad. Det är han och jag och vi ska gifta oss. Och visst, det är inte så allvarligt att få herpes, men som sagt, man ska få bestämma själv vad man vill utsätta sig för.

• Anonym (16)

Anonym nr 14. Kan tala om att jag även berättade det för min sambo innan vi hade sex, så han visste vad han gav sig in på, då jag har det. Det var SVÅRT men jag skulle aldrig vilja att min partner fick det av mig utan att han visste att jag har det.
    Och hur vet du att du inte får det, du kan väl inte lämna blodprov med jämna mellanrum?
    Själv kommer jag att må skitdåligt om min partner skulle få utslag, förhoppningsvis får han det bara latent så att det aldrig bryter ut, som det är för de flesta. För att han en dag får/har det råder ju ingen tvekan om när vi inte skyddar oss heller.
    Och jag kan hålla med om att det inte är allvarligt att få det men fy sjutton vilken skit det är om man har utslag ofta. För att äta medicin i tid hinner man inte alltid med. Och ofta är ju första gången värst, jag kommer aldrig att glömma då det bröt ut på mig första gången. Jag trodde aldrig att jag skulle överleva, så hemskt var det då det ofta visar sig på många sätt första gången, och inte bara som utslag

• Anonym (14)

Anonym (16)>
    Nej det är klart att jag inte vet om jag fått eller inte hela tiden, men efter flera års oskyddat sex och inga antikroppar i blodprovet senast i våras, så verkar det ju inte vara så smittsamt från just min sambo. Sambon har den latenta varianten, aldrig någonsin haft utslag säger han, men det smittar ju ändå som jag förstått det.

Min gyn sa att vissa inte blir smittade oavsett hur exponerade de är. Vet inte hur sant det är, eller om jag isf skulle höra till de få lyckligt lottade, men det är som det är.

Man ska iaf få gå in i sånt med öppna ögon.

• Anonym (M)

Jag fick konstaterat i januari att jag har fått herpes (har fått det av min sambo som haft det i ett par år, och han talade självklart om det för mig innan vi hade sex första gången).

Har en undran...Jag brukar ibland få utbrott i samband med mensen, vilket ju är vanligt, men de senaste månaderna har jag även fått utbrott i samband med äl! Nån mer som fått det?? Jag blir bara såå frustrerad, för vi försöker bli med barn, å det är ju inte så lätt när de där förbannade blåsorna dyker upp! :-/ Kan det ha med stress att göra, eller kan det vara nåt hormonellt?

• Anonym (J)

Anonym M - jag har samma problem som dig, har fått herpes i samband med äl, otroligt frustrerande! Jag frågade min läkare men fick inte något relevant svar tillbaka.. men det jag kan tänka mig är att man är ganska motaglig när man har äl samt när man har mens. Men vet inte riktigt...

• Anonym (M)

Anonym J: Jag ska ringa min läkare och höra om jag inte kan få tabletter, för jag vill inte riskera att missa äl! Det är ju tillräckligt svårt som det är att försöka pricka äl, och om inte ens dom förutsättningarna finns...

Svar på tråden Herpes, hur länge?