• Anonym (Ont)

Herpes, hur länge?

Jag TROR att jag har fått könsherpes. Eller rättare sagt, jag blev nog smittad för ca 3 år sen, men har inte haft några speciella bekymmer av det och aldrig tagit mig till en gynekolog när jag har haft ont. Nu har jag verkligen ont, och ser "bubblor" (ser ut som när man har rakat sig, och det blir prickar när håret ska växa ut) Det känns precis lika dant också, det är bara det att jag inte är nyrakad så det kan inte vara det. Jag har mens nu, så jag kan inte gå till en gynekolog.
    Hur länge tar det innan blåsorna försvinner, om det nu är herpes? Finns det någonting receptbelagt som man kan smörja på?
    Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Herpes, hur länge?
  • Anonym (med herpes)

Nej det bästa är om du går till gyn när du har blåsor för det är det dom tar prover på för att se vilken typ av herpes det kan vara. Finns 2. Hoppas det blir bättre snart!

• Anonym (i have it.)

och kan tala om att hade jag varit du hade jag rusat till gyn.. de få ggrna jag haftdet har jag fått många blåsor.. det meest ledsamma e att man har det hela livet.. *suck* någon jag trodde älskade mig gav mig det med ett hånflin..urk för sånna karlar!

• Anonym (Ont)

Problemet är att det på hemsidan harduherpes.nu inte står något om hur länge ett utbrott kan hålla i sig. Men tack för ditt svar!

Anonym (med herpes) Ja, jag kan ju inte gå nu eftersom jag har mens. Det brukar nästan alltid vara just när jag har mens. Hur är det för dig? Kan du se något samband med dina utbrott (om du har några) och mens?

• Anonym (i have it.)

glömde.. vill ju inte skrämma dig eller vara elak..sorry! du får troligtvis tabletter som hjälper till att bli av med blåsorna..lycka till!

• Anonym (Ont)

I have it: Tack. Jag fick som sagt veta för tre år sen att en av de killar jag då var tillsammans med hade det. Men han hade inte berättat det INNAN vi hade haft oskyddat sex. Dumt. Men sen dess har jag inte haft så stora problem. Eller rättare sagt, jag har inte satt dem i samband med Herpes förän nu när jag det de små plitorna. (För blåsor ser det inte ut som) Men visst gör det ont ajaj...

• pluttmaja

ok.. jag läste aldrig på hemsidan. tyckte bara den såg ok ut..

• Anonym (med herpes)

Ja minsta lilla kan utlösa det. Ibland för att jag får mens, ibland för att jag har sex eller bara en förkyldning på gång, men det kan också hålla sig borta lite längre perioder ibland.
    Om det är herpes du har så finns det tabletter att få utskrivet. Dom hjälper men är svindyra.

• Anonym (Ont)

Men är det någon av er som har symptom som vet hur länge de brukar sitta i utan behandling?

• Anonym (med herpes)

Kan tillägga att jag fick blåsor första gången men nu blir det oftast som sår istället...

• Anonym (med herpes)

tja...lite svårt att säga..men nån vecka kanske.

• Anonym (Ont)

Pluttmaja: Hemsidan är fantastisk! Och än en gång, tack! Men det står tyvärr inte det... *Ler*

• Anonym (Ont)

Okey. Tack för era svar. Jag har alltid trott att mina "sprickor"/sår har varit för att man har skör hud. Men då kanske jag har haft mer symptom än jag trott... Är det någon som har kännt att man kan vara öm där det har varit blåsor/sår även när de har läkt? För jag har ett ställe där jag alltid är öm om jag tar, även om "allt är som det ska" just då.

• Anonym (med herpes)

Ja det låter ju som det är herpes, men gå till gyn så dom får titta på dig. Har du dessutom haft det länge så ska det gå att se med ett blodprov om du har herpes. Jag var ganska nere när jag fått det för man blir ju aldrig av med det igen, men nu har man lärt sig att leva med det och det är vanligare än man tror.

• Hannah76

Det är olika från gång till gång o person till person hur länge ett utbrott kan hålla i sig. Tycker att du absolut ska ta dig till en gynekolog o få behandling! Du får medicin att äta under utbrott, o det finns även medicin som kan förhindra eller ge lindrigare utbrott. Du kan gå fast du har mens. Många som har herpes får just utbrott vid mens.

• Anonym (Ont)

Men om man ska gå till gyn när man har mens, "hur" gör man då? Ska man ha kvar tampongen eller? *Dum fråga*

• Danbala

Herpes sitter ju på de yttre könsdelarna, så det borde väl gå att hatampongen i. Annars kan du förstås ta ut den, eller fråga gyn:en när du är där. De har nog sett värre saker än lite mensgegga.

Ang. hur länge - mina utbrott brukar vara envetna, jag har ont i veckor - typ kan inte gå eller sitta alls på två veckor och har ont i två till efter det, och så. Det är nog himla individuellt.

[...fnord...]
  • Anonym (med herpes)

Ja jag tycker ialla fall att du ska ringa och tala om hur det ligger till. Då kommer dom ju säga hur du ska göra. Men lite mens är nog inte det värsta dom har sett.

Det kommer kännas bättre när du väl fått det gjort!

Svar på tråden Herpes, hur länge?