• gräsulv

Vilka spel regler för 7 åring????

Vad har ni för regler för tv/tv-spels tittande??

Tid?
    Dagar?
    sol/regndagar?
    kompis spelande?
    Vardagar/helger?

Det blir lätt för länge, så jag behöver en bra fast regel... men behöver råd på en bra!!!

Hur gör ni, jag har svårt att komma på en bra modell!

HJÄLP!!!

• Svar på tråden Vilka spel regler för 7 åring????
  • lilla my2

det där är jättesvårt......... våran grabb är nio år och vi försöker få honom att varva mellan att vara ute/inne, spela/göra annat. Men det blir vissa dagar några timmar han spelar, fast jag försöker se annat han gjort under veckan då, tex haft innebandy turnering en hel helg eller liknande.............................Men jag har så svårt för att hålla kvar vid regler så det blir lite hipp som happ hemma hos oss, men det är klart att det dåliga samvetet kommer ibland när han suttit för länge men då är det bara säga till!

Inga bra och konkreta råd till dig, jag vet, men det var lite tankar från mig

• halstabletten

Har jobbat som au pair i en familj, den äldsta flickan fyllde sju där. Där gällde Tv max 1 timme/dag, dator max 40 min. De hade inte Tv spel just då men jag tycker att man kan byta ut Tv eller data mot tv-spel om han hellre spelar det...Om de var sjuka så fick de se så mycket Tv de orkade eftersom föräldrarna gärna såg att de tog det lugnt då.

• lövet2

Med de andra barnen har vi haft 2 timmar/dag, att fördelas mellan TV, dator och TV-spel. Extra tid vid dåligt väder eller sjukdom.
    Vår nuvarande 7-åring har andra regler, men det beror på en höftledssjukdom som tvingar honom till att vara stillasittande lite oftare ....

• halstabletten

Lövet- Tycker att det låter helt vettigt!

• Äppellunden

vi har inte det problemet här hemma tack och lov..
    men vi/jag skulle nog tänka

"samma tid framför tv/data som utevistelse"

självklart efter att eventuella läxor är gjorda.

/äpplet

• plutto

Vi har infört 2 "multimedia-fria" dagar / vecka. Dvs. ingen dator, tv-spel eller TV den dagen. Övriga dagar försöker vi begränsa lite grann. Våra barn (5 och 9) sitter gärna vid tv'n eller datorn och ibland känns det som ett problem. Särskilt med lilleman som blir jättearg om han inte får spela när han vill...

• sol1

här har vi som regel att läxorna går först när dem är gjorda så kan det bli tv-spel/data i 1,5 timmar och minst 2 timmar ute per dag oavsett väder då är vi ute allihopa även vi vuxna. Myser allihopa framför tvn en stund med varm choklad tills det är dax att sova det funkar för oss

• osemid

Vi har haft problem med MYCKET tv och tv-spel tid.

Vi införde 10st tv/spel biljetter i veckan som är "värda" 30min var. (En digital äggklocka håller reda på tiden)
    Biljetterna delar vi ut varje Lördag och får utnyttjas när man vill (med lite regler om läxor först och sådär givetvis ;))
    Dessutom får man 1poäng varje gång man hjälper till med små-ting hemma, har man tjänat ihop 5poäng så är det en ny spelbiljett.
    Detta har inte bara dragit ner på tv och spel tid, utan barnen har också lärt sig "spara" och att det lönar att vara hjälpsam samt att hålla reda på dom ;)
    Detta funkar kanon hos oss.......

• saran

Här kör vi med en valfri "multimediaaktivitet" i veckan. Alltså 7-åringen får välja att antingen spela ett dataspel, se en film eller barnprogram på någon av helgdagarna. Oftast väljer han att se en film till lördagsgodiset på lördagen. Funkar fint. Tidigare var det mer ostrukturerat och det kändes som det blev för mycket "multimedia". Men eftersom många av hans kompisar också har den här modellen hemma så har det acceppterats och funkar oftast gnisselfritt. Vid sjukdom kan det dock bli att han får se mer på film.

• solen13

På denna punkten har vi/jag problem. Jag är bara bonusmamma och hatar när min styvson sitter framför datorn och spelar krigsspel. Han är bara 8år och då tycke rinte jag att krigsspel är lämpliga, det finns ju så många andra spel. Men hans pappa delar inte min åsikt, han tycker det är okej med krigsspel.
    Dessutom så kan inte styvsonen leka själv, ibland leker han med sin lillebror som är knappt 2år och med lillebrors leksaker.
    Jag försöker få styvsonen att leka ute eller med sina leksaker men det gå nästan aldrig.

• LyckaJones

Vår dotter får "tjäna" speltid.
    Det gör hon genom att läsa lika lång tid som hon ska spela!
    Oftast handlar det om en halvtimme mot en halvtimme.

• panki2

Vi hade en timme om dagen först men den funkade inte så bra för när timmen var slut så var det svårt att bryta - bara bråk och gnäll. Nu har våra pojkar två speldagar/vecka fast vi håller kollen så att det inte blir hela deras vakna tid efter skolan förstås. För oss funkar det här alternativet bättre.

• teddy

Min son får se på tv när han vill. Men så e han oxå ett sådant barn som oftare e ute o leker än inne...
    Som nu han kom hem från skolan två idag...
    Gick ut o lekte med en komis. Han skulle vara hemma fem , men inte kommit hem än...*grrr* det e ju ett annat problem.
    Men här e det inge problem med för mycket tv:tittande...

Svar på tråden Vilka spel regler för 7 åring????