• Jojo77

Vad kostar det at skriba testamente som kan likställas med att gifta sig?

Min sambo vill inte gifta sig och vi har två barn ihop så jag vill ordna ifall nåt händer någon av oss. Vad kan det kosta att göra detta?

• Svar på tråden Vad kostar det at skriba testamente som kan likställas med att gifta sig?
  • Jojo77

att skiva.....skall det ju vara såklart

• Jojo77

ingen som skivit såna papper?

• Minilott

Vi skrev för några månader sedan på banken, jag har för mig att det kostade 1500 kr

• Jojo77

tack det var billigare än jag trodde, så bra

• MayaS

En sak dock..... et testamente kan aldrig likaställan med äktenskap.... det är bättre än ingenting men det är inte helt samma regler...

• MayaS
    MayaS skrev 2006-09-26 23:42:44 följande:
    En sak dock..... et testamente kan aldrig likaställan med äktenskap.... det är bättre än ingenting men det är inte helt samma regler... www.schobius.se
    Fan vad jag skriver illa.

Ett testamente kan aldrig likställas med ett äktenskap..... skulle det stå.
  • Paggman

det finns templates på testamenten för sambos i juridik böcker kollar , sen behöver ni bara 2 vittnen

• soffi86

lite konstigt att han ite vill gifta sig nar ni har tva barn ihop men lycka till. Forresten tror jag att det ar ett sk samboavtal ni skall skriva.
    lyckz till

• Redbit

Jag rekommenderar starkt att ta hjälp av en jurist (banken brukar kunna hänvisa till någon om de inte har en egen) för att få formuleringarna rätt! Saker som man själv tycker verkar helt självklara kan betyda något annat på juristspråk, och det är juristtolkningen som gäller i längden.

Att skriva ett enkelt testamente mellan sambor ska dock inte ta en jurist mer än ett par timmar, max 3000 kr skulle jag tro.

• Ejnie

Om han vill ha samma regler som om ni vore gifta kanske du ska upplysa honom om att det går utmärkt att gifta sig borgligt på fem minuter gratis och att man inte alls behöver ha fest eller något omkring det... Eftersom ingen av er behöver byta namn och ringar inte är obligatoriskt behöver ni inte ens berätta för omvärlden att ni är gifta...

Skriva testamente är bra men går inte att göra lika vattentätt & förmånligt som äktenskap och dessutom kostar det pengar.

Svar på tråden Vad kostar det at skriba testamente som kan likställas med att gifta sig?