• Titti17

kavkazskaja ovtjarka!

Är det någon här som kan något om denna rasen?
    Vi funderar på att höpa en stor hund när vi flyttar till "vår gråd". Jag har redan nu börjar kolla runt på stora kärleksfulla hundar!
    Jag är ingen nybörjar ägare på stora raser men vill ju såklart att dom är barnväliga!

• Svar på tråden kavkazskaja ovtjarka!
  • Mamma Lotta

Jag vet inte så mycket om just den rasen men en bekant till oss föder upp Estrela mountain dog de påminner en del om kaukasisk herdehund. Deras kennel heter Akaroas sök på google så hittar du dem.

• Birgitta2

Detta är en ras som kräver sin man. De kan vara ytterst skarpa, och är en utpräglad enmanshund. Vill du ha en "kärleksfull" hund kanske inte detta är den ultimata. Vill du ha en stor ras, skulle jag hellre satsa på en pyrenéerhund eller liknande. Jag har en vän som hade den ovtjarka du nämner. Han var heller ingen nybörjare på hundar, men faktum är att hunden blev en handfull för honom. Han hade svårt att närma sig andra människor eftersom hunden vaktade enormt. Den hamnade så småningom i väktarhänder och vaktar nu industriområden.

• Titti17

ja det var just precis detta som jag vill veta innan man går steget till att köpa en hund ras man inte vet så mycke om...
    Uppfödare säger ju inte något som är dåligt även om dom förklarar om raser.

• Birgitta2
    Titti17 skrev 2006-09-27 11:18:24 följande:
    ja det var just precis detta som jag vill veta innan man går steget till att köpa en hund ras man inte vet så mycke om...Uppfödare säger ju inte något som är dåligt även om dom förklarar om raser.
    Jag är inte säker på att det ens finns svenska uppfödare på kavkazskaja ovtjarka ännu. De brukar få importeras. Men om du är mer nyfiken så ring Kennelklubben.
  • Titti17

Birgitta:
    jo, jag har hittat tre uppfödare av kavkazskaja ovtjarka i sverige och alla verkar vara seriösa enligt hemsidorna.
    laxtjärns kennel, reddogs och höglandets ovtjarkor

Jag hittar inget om att det skulle vara en enmans hund, misstänksam mot främlingar står den om det är de du menar?

• Hallonsaft

Titti17: Detta är ingen ras Du ska ha om Du inte har stor hundkunskap! Det finns en hel del skärpa i dessa hundar och kan man inte hantera detta tillsammans med deras försvarslust, då är man ute på djupt vatten.

En seriös uppfödare ska tala om vad som finns i dessa hundar.

Varför inte titta på leonberger, de är stora hundar med vakt i sig, men inte alls på långa vägar som en K.O

• längtarefterbarn

Jag har bara träffat en hund av den rasen och han var riktigt skogstokig! De hade uppenbarligen inte tillräckligt med kunskaper för att ha en sån hund så han tog över hela familjen. Vaktade allt och gick till anfall mot alla som hälsade på. Inget jag nånsin skulle ge mig på.

• längtarefterbarn

Håller för övrigt med om Leonberger. Det är en härlig ras, men med vaktinstinkter och ett stort bullrande skall som kan skrämma vem som helst. Men det är betydligt enklare hund att börja med om man inte är van vid stora raser.

Svar på tråden kavkazskaja ovtjarka!