Något bra och gott recept på fiskgratäng?
Jag har en massa fisk i frysen och har tänkt att göra fiskgratäng. Problemet är att jag aldrig har gjort egen fiskgratäng tidigare och tänkte höra om ni har något bra recept att tipsa om?
Jag har en massa fisk i frysen och har tänkt att göra fiskgratäng. Problemet är att jag aldrig har gjort egen fiskgratäng tidigare och tänkte höra om ni har något bra recept att tipsa om?
Banalt men väldigt gott är att lägga lättfräst färsk spenat i botten, på med fisken, räkor, hälla över hollandaisesås lite ost och gratinera.
Jag brukar lägga físken i en form, salta och peppra. Lägga potatismos runt om, göra en svampstuvning och hälla över.
Gott och enkelt.
i med fisken i en form. rör ihop en eller två (beror på hur mycket fisk du har) creme fraiche med en hackad tomat och lite fryst spenat. på med det ovh in i ugnen 30-40 minuter. smarr!
Hmm.. vad är det för fisk?
Är det en vit fisk så är det super gott att köpa vanlig champinjoncremé på burk, blanda med lite cremefraiche och lägg över fisken. Toppa med svart caviar. Billigt och enkelt.
Ett annat tips är att göra en vit grund sås, slänga i lite vitt vin om du har, och lägga i svamp och räkor. In i ungnen bara så kan det serveras med både ris och potatis.
Hej!
Jag brukar lägga ett fryst fiskblock i botten på en form och göra "festlig smögensås" från blå band. häll den över och in i ugnen i ca 45 min. SUPER GOTT!
Fisk a la madame Junod 3-4 port.
400-500gr fryst fisk av kolja sej eller torsk
1 1/2 tsk Herbemare eller annat örtsalt
2 dl grädde+1 dl mjölk
Lägg det frysta fiskblocket i en trång smord ugnsform. Strö över örtsaaltet och häll gräddmjölken vid sidan av fisken. Sätt in i 200-225 gr ungsvärme i 40-50 min. Fisken ska inte ösas- den blir läckert gyllenbrun ändå. Serveras med pressad potatis och ärtor eller sockerärtor.
Nya Annas mat.
Denna gratäng är busenkel och jättegod.
Ta ett paket torsk och lägg i smord form. På med lite räkor, champinjoner och sparris, burk går bra. Blanda samman en burk creme fraiche med hummerfond och lite dill, bred ut röran på fisken och in i ugn.
lägg ett fisk block i en ugnsfast form. Hacka en gul lök o fräs den i smör i en stekpanna, tills den fått lite färg.salta o peppra fisken, lägg den brynta svampen ovanpå fiskblocket. slå på en burk konserverade champinjoner. Blanda 5 dl grädde med 0,5 dl chilisås. krydda med grönpeppar, salt o svartpepper efter smak. In i ugnen i 175 grader tills att fisken är klar.ca 40 min.
Servera med ris eller potatis o en sallad till.
Lycka till!
Har hittat på recepter själv. Har fått mycket beröm för det. Har även vunnit en tävlig i en veckotidning med dethär receptet.
Skriv gärna o tala om vad ni tycker om receptet om ni provar det.
ett litet fel smög sej in. Jag menar den brynta löken o inte svampen
Här kommer ett gott o smidigt recept.
Lägg fisk blocket i en form.
Gör en champinjonstuvning, och häll sedan över.
Skär sen tomater i tunna skivor och lägg över fisken och stuvningen.
Lägg sen några skivor ost över allting och krydda sen med vitlökspulver på osten.
In i ugnen i ca 35-40 min, och servera sen med potatis.
Såhär brukar jag tillreda fisk i ugnen. Är ingen gratäng precis, men gott tillsammans med potatismos.
Smörj en ugnsform med margarin, strö hackad purjolök på botten. På med fiskbitarna (brukar ha sej), krydda med lite salt, citronpeppar och dill. Häll matlagningsgrädde blandat med lite mjölk över och grädda i 200 grader, ca. 30 minuter.
Brukar servera med potatismos, rivna morötter och rödbetor. En klassisk skolmat!