• JozephineEriksson

potatis över natten

Kan man ge en kokt potatis som stått över natten???

• Svar på tråden potatis över natten
  • Lola Jämtland

Varför skulle det inte gå?

//Blivande husägare!
  • MELIM

Vem ska man ge den till och har den stått ute i rumstemperatur?

• JozephineEriksson

ja ute i rumstemp, till min 5 mån?

• Tildas52

det skulle inte jag ha gjort men

• Lola Jämtland
    Tildas52 skrev 2006-09-27 12:00:49 följande:
    det skulle inte jag ha gjort men
    För att?
    //Blivande husägare!
  • jamtlandsstårs

nja inte om den stått framme.....

• MELIM

Jag håller med Tildas52.Jag skulle inte heller ge det till min 5 månaders och jag är utbildad kock.

Bakterier förökar sig explosionsartat i rumstemperatur, det är inte alltid livsmedlet blir så dåligt att det syns (det brukar dock kännas på lukt eller synas på ytan, men är man osäker så tycker jag att man bör koka ny).

• sturen

nej! maten till små skall kylas fort så inga bakterier bildas.

• Lola Jämtland
    MELIM skrev 2006-09-27 12:05:27 följande:
    Jag håller med Tildas52.Jag skulle inte heller ge det till min 5 månaders och jag är utbildad kock.Bakterier förökar sig explosionsartat i rumstemperatur, det är inte alltid livsmedlet blir så dåligt att det syns (det brukar dock kännas på lukt eller synas på ytan, men är man osäker så tycker jag att man bör koka ny).
    O jag tänker att "det är ju bara en potatis"....
    //Blivande husägare!
  • JozephineEriksson

Jag kokade en ny. Jag har ju trots allt varit på en 3-timmars-anticimex-kurs om livsmedelshygien.

• Tildas52

ja nu har dom svarat för mig här bakterier. jag skulle inte ens äta den själv och då skulle jag aldrig ge den till en bebis.

lola jämtland varför skulle du äta den??

• lövet2

Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som blivit matförgiftad av kokt potatis!
    Solaninförgiftning - men då är den grön, så det syns tydligt.
    Rutten potatis både luktar och är missfärgad.
    Jag skulle absolut äta potatis som legat framme ett dygn!

• Lola Jämtland
    Tildas52 skrev 2006-09-27 12:49:18 följande:
    ja nu har dom svarat för mig här bakterier. jag skulle inte ens äta den själv och då skulle jag aldrig ge den till en bebis.lola jämtland varför skulle du äta den??
    För att jag inte är rädd för att göra det.

Jag tänker som lövet2.
    //Blivande husägare!
  • Tildas52

nog diskuterat TS har kokat en ny Potatis och personligen tycker jag det va bra gjort (en potatis kostar inte så mycket, onödigt och riskera att man blir sjuk)

• Greta05

Jag hade nog ätit...
    men kan vi inte ställa frågan till tjejen som har råkoll på mat..Vad heter hon..Lata kocken Johanna???

• Fii83

jag hade ju inte själv ätit en potatis som legat framme ett dygn... never...

Svar på tråden potatis över natten