• hoffa

    Hemglass!!!

    Nu finns inte hemglass i hela landet, men f-n vad jag avskyr deras signalerande när dom kör runt i området.

    4 (fyra) gånger väcktes vår dotter idag av deras högljudda melodi, sista gången var hon så ledsen att hon inte kunde somna om. Det borde inte vara tillåtet att föra sånt oväsen!

    Visst, jag förstår att dom vill låta alla höra att dom är på gång. Men nån måtta får det ändå vara!

  • Svar på tråden Hemglass!!!
  • hoffa

    Dom borde kunna skruva ner volumen till hälften och folk skulle ändå höra dom bra.

    Kan man inte klaga på detta nånstans?

  • hoffa

    Grenadjären

    Där har vi det, vi bildar en gerillarörelse och bombar alla glassbilar.

    Jag funderade iofs att kasta några ägg på den, men det här är ju bättre!

  • hoffa

    Alla ni som stör er på glassbilen oavsett vilket företag det är, skicka ett email där ni beskriver hur mycket ni stör er på deras melodier. Samt att ni bojkottar deras glass tills melodin tagits bort eller volymen skruvats ner rejält.

    Inte nog med att dom vill ha våra pengar, dom ska spela skiten ur oss också.....

  • hoffa

    Jag fick svar på mitt klagomål på deras melodi:

    "Hej Peter!

    Ditt mail har kommit mig tillhanda och jag svarar enligt nedan.

    Jag beklagar att vi stör sömnen för Era barn.

    Låt mig få börja med en kort beskrivning.

    Hemglass är verksamma i Sverige, Norge, Danmark och Finland och omsätter en dryg miljard på den nordiska marknaden.
    I Sverige finns 240 st. säljbilar, som alla är utrustade med ett nivåreglage från 1-10.
    Det är förstås viktigt att säljaren alltid anpassar nivån och frekvensen till den miljö denne befinner sig i vid varje tillfälle.

    Ljudnivån har undersökts, bland annat av Miljöförvaltningen i Göteborg, och man har där kommit fram till att den inte överstiger det stipulerade.

    Dock är juridik inget som vi vill bygga vår affärsidé på. Vi vill ju glädja och inte förarga. När vi fått synpunkter på signalen, så tar vi alltid hänsyn så långt det är möjligt utan att vi för den skull upphör med verksamheten.
    Exempel på åtgärder kan vara att dra ner ljudet på aktuellt område, flytta hållplatsen eller på annat sätt finna en lösning som kan vara acceptabel för både den som har synpunkterna och för företaget.

    Den tidsmässiga förläggningen av turschemat är en mycket komplex historia. Säljaren skall arbeta 8 timmar/dag och bästa säljtid är mellan17.00-20.00. Att få in alla hållplatserna på ett dagschema är inte alldeles så enkelt. Dock skall vi alltid sträva efter att besöka barnfamiljer, så tidigt som möjligt. Och hänsyn skall vi alltid ta."

    I slutet på brevet står det lite kontaktuppgifter, telenr osv som jag inte tar med här.

  • hoffa

    mrsnelson

    Jodå, problem har jag så det räcker och blir över.
    Hemglass störande melodi är ett av dom.

    Och jag är tydligen inte ensam när Hemglass har ett färdigskrivet brev till dom som klagar. Och se alla som skrivit i denna tråd om hur störande melodin är.

  • hoffa

    Alla ni som formligen älskar den sabla melodin, tycker ni det inte gör något om någon kör runt med en Harley Davidsson utan ljuddämpare? Det är alltså en motorcykel som är lite känd för sitt mäktiga motorljud.

    Skulle ni inte bry er?
    Jag anser att det är samma oljud. Varför kan det inte få vara någorlunda tyst istället? Att sänka volymen på melodin innebär inte att ingen hör bilen.

  • hoffa

    teskedsmamman

    "Det är det jag vill komma fram till och det är absolut inte dig som person jag ifrågasätter utan beteendet gnälla och sedan inte göra nåt åt det som jag ifrågasätter, och vad jag har sett är det ett genomgående beteende hos de flesta skrivarna i tråden."

    Eftersom det inte går att göra något åt, Hemglass vägrar ju sänka volymen på sin melodi och dom förmodligen har tillstånd för det. Då återstår det bara att gnälla
    Blir man tillräckligt många så kanske det händer något, vad vet jag.

    Men du menar alltså att vi inte får skriva hur mycket vi ogillar en sak utan att ha en lösning på det?
    Hur ska man annars kunna förändra något utan att uttrycka sitt ogillande?

  • hoffa

    Nix, men jag har pratat med cheferna och det är ju deras ansvar så...

  • hoffa

    Men vänta lite nu, om chefen inte har något ansvar, vem är det då som ansvarar för verksamheten? Det är cheferna som har det ansvaret och jag ska inte behöva ta den diskussionen med hemglass-försäljaren. Och vad händer sen om dom byter försäljare? Då måste jag gå ut och snacka med den också?
    Nej, då är det bättre att det kommer order uppifrån så löser man det en gång för alla.
    Om cheferna då är intresserade av lite god PR förstås.

  • hoffa

    Det var inte så förut iallafall, en kompis till mig var anställd av Hemglass. Sen kanske det har förändrats, vad vet jag.

  • hoffa

    dannii

    Vårt barn är van vid ljud, men inte denna helvetesmelodi (med hög volym) som Hemglass håller sig med. Alltså, bilen parkerar utanför vårt hus och tutar för fulla muggar vilket väckte vårt barn en gång. Efter det räcker det med att hon hör melodin några kvarter bort för att hon ska bli ledsen.

    Hade det varit något utryckningsfordon som tutat så skulle dom ha stängt av sirenen när dom kommit fram. Men inte Hemglass som står stilla och tjuter på full volym.

    Förstår du inte att det är irriterande?

  • hoffa

    "Du vet inte hur bra du har det o har nog aldrig haft ett RIKTIGT problem är jag 100% säker på därför har du inget annat att irritera dig på.."

    Såna här svar är väldigt typiska för FL. Man måste vara knivskarpt tydlig för att ingen ska misstolka och vara nedlåtande mot en.

    Självklart har jag många andra och viktigare problem än en glassbil som pinglar. Men det är bara förbaskat irriterande att barnet blir rädd och inte kan sova pga ett företag som inte vill sänka volymen på sin melodi.

Svar på tråden Hemglass!!!