• Splach

HUNDBUR.. vilken storlek ska man ha? lite hjälp, råd och tips tack..

Hejsan, undrar vilken storlek på hundbur till bilen jag ska ha?

ska vara så att en vuxen schäfer får plats i den, men samtidigt ska det inte vara en dubbelbur, då jag måste få plats med barnvagnen bredvid..

Vi har en volvo 855 om det spelar någon roll?

Skulle behöva tips på burstorlek, bursort, vart man köper, och vad det kostar?..

Kollade i djuraffären här, den minst gick på 2500kr så jag vågade inte kolla på dom större

Enormt tacksam för svar..
  • Svar på tråden HUNDBUR.. vilken storlek ska man ha? lite hjälp, råd och tips tack..
  • ChinChin

Hej!
    Jag köpte min bur på en hundutställning, det brukar vara specialpris då. Storleken kan då försäljaren hjälpa dig med, exakta mått för en schäfer vet jag inte. Men om buren bara ska vara "ett säkerhetsbälte", ska den vara ganska liten. Ska hunden kunna vara där långa stunder, måste han få mer utrymme, å andra sidan flyger ju hunden längre vid en inbromsning. Tänk på att låsanordningen ska vara mycket enkel att få upp. Den som "räddar er" ska ju också begripa sig på låset, så det får inte vara komplicerat.
    Och gärna fler än en lucka! Om man har en krock och bilen är tillknycklad ska det ju gå lätt att få ut hunden, kanske en sida på buren är blockerad!
    Så , det var vad jag kom på i rappet! Lycka till!

• Mirris

O ett par jag känner har bara ett galler i mitten till sina 2 shäfrar!
    Dom har satt galler mot baksätet.. och sen delat av bakluckan med ett galler... Den varianten dom köpt går att "bygga på" med luckor så mot bakluckan! Men än så länge har dom bara satt in en del av det!

• längtarefterbarn

Måste du har bur? Kolla typ www.jeppe.com isåfall men de är dyra. Men ska du har bur så köp en som är krocktestad, annars gör den mer skada än om hunden är lös.

Vi har 2 hundar och oxå en 855. Vi har köpt volvos hundgaller, eller lastgaller kanske de kallade det. Mellan baksätet och bagaget. Kostade 600:- Volvo har även galler man sätter i mitten så det blir 2 halvor i bagaget, tror den kostade 3-400:-

Sen har vi grindar från www.ke-produkter.se/ De kostade 1500:- inkl. frakt och är dölätta att montera och ta bort.

• Splach

Jag vill ha en hundbur, pg av att jag vill kunna ha barnvagen för sej, så den inte blir allt för hårig, vill även kunna ställa in matkassar etc...
    Sedan vill jag att hunden med ska åka säkert, och det kan vara praktiskt att kunna ha skuffen öppen om det är varmt ute och man står still någonstans..

Men tackar för alla tips, ska gå in och kolla

• längtarefterbarn

Vi har galler i mitten som sagt och då har vi ju halva bagaget fritt. Men ska du ha luckan helt öppen när det är varmt så köp en jeppe-bur. De är svindyra men krocktestade och de är låsbara. Själva har vi friskluftskrok så vi har en bit öppet på bakluckan, men är det för varmt lämnar vi ju hundarna hemma så det behövs nästan aldrig.
    Det finns ju billiga burar på djuraffärer från Dogman, kostar inte så mkt, men de är ihopfällbara så jag tycker inte de känns så hemskt pålitliga. Köp absolut inte nån lättviktsbur!

Svar på tråden HUNDBUR.. vilken storlek ska man ha? lite hjälp, råd och tips tack..