• Yla

Kattägare, vaccinerar ni era katter??

Jag blir så förvånad över hur många som INTE vaccinerar sina katter.. Att vacc. sin hund är en självklarhet, men inte katten.. Varför?
    Jag hör allt oftare att folk inte gör det för att katten är en inne katt och då behövs dom inte vaccineras... VA???
    Men det är nästan viktigare då det är en inne katt, då dom är "känsligare" för bakterier eftersom dom lever i mer skyddad miljö.. än vad ute katten gör..
    Nä, kom igen vacc erakatter...

• Svar på tråden Kattägare, vaccinerar ni era katter??
  • Majsan70

Jo, men fortfarande skall en av vaccinationerna ha gjorts varje år. Kommer dock inte ihåg vilken av dem det är nu? *funderar* Här så delar de inte på vaccinationerna så mina katter vaccineras varje år mot båda.

• ming
    Majsan70 skrev 2006-09-28 17:00:55 följande:
    dekadsåvida din vetrinär inte har olika vaccinationer för pest och snuva så behöver man fortfarande vaccinera varje år. Men det är fortfarande inte dyrt.
    Enligt SVERAK behöver man bara vaccinera varannat år.
    Lady Ming of Effell
  • Dundermamman

Precis som Majsan70 skriver så är det endast det ena vaccinet som skyddar i 2 år!
    Kommer heller inte ihåg vilket trots att jag frågade veterinären när jag var där och vaccinerade,chippade och beiktigade en kull kattungar förra veckan!
    Jag har fått rådet att vaccinera VARJE år av veterinären!

• myskatt

Jag har innekatter och de är vaccinerade mot kattpest och kattsnuva.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • ming
    Dundermamman skrev 2006-09-28 19:23:35 följande:
    Precis som Majsan70 skriver så är det endast det ena vaccinet som skyddar i 2 år! Kommer heller inte ihåg vilket trots att jag frågade veterinären när jag var där och vaccinerade,chippade och beiktigade en kull kattungar förra veckan! Jag har fått rådet att vaccinera VARJE år av veterinären!
    Det har jag inte hört av min veterinär.
    Menar du att varannat år vaccinerar man med det ena vaccinet, och varannat år vaccinerar man med det andra vaccinet? Men om det bara är ETT vaccin som räcker i två år så borde man ju få två sprutor det ena året, eftersom man isf måste ha den sprutan VARJE år.
    Jag har alltid trott att vaccinet man får skyddar mot både pest och snuva, annars skulle ju veterinären fråga vilket vaccin man vill ta, och det gör de aldrig, de bara tar sprutorna.
    Lady Ming of Effell
  • SusanneSJ

Hos oss är det tre gånger så dyrt att vaccinera en katt jämfört med en hund och däri ligger säkert svaret ang varför så många inte vaccinerar sina katter.

• TerrorMorsan

våran hårboll e vaccinerad

jag kom inte på något bättre att skriva här
  • Maja 79

På tal om innekatter, så kan jag upplysa om att vår innekatt lyckats med att ta en fågel genom ett fönster som stod på glänt..

Så vi hade en fin lite present på golvet när vi kom hem idag, sambon och jag bara stirrade på varandra, katten och den döda fågelm (som desutom var huvudlös..)

Kanske lite svar på varför man bör vaccinera en innekatt...

Man blir faan inte lyckligt utav att vara olycklig..
  • Lizard19
    Jag har 3 katter hemma och de har arit innekatter innan och alla var vaccinerade ändå. Man får ju ta hand om sina katter =)
Svar på tråden Kattägare, vaccinerar ni era katter??