Får ensamstående män adoptera?
Har hört talas om ett antal ensamstående kvinnor som adopterat barn, men får män gör adet? Och om de får rent teoretiskt, har de någon chans att bli godkända?
Har hört talas om ett antal ensamstående kvinnor som adopterat barn, men får män gör adet? Och om de får rent teoretiskt, har de någon chans att bli godkända?
Intressant fraga! Det har jag ocksa funderat pa! Finns det nagon som vet?
Jag vet inte hur det ser ut i den frågan riktigt, men Jag tror det kan vara svårt att bli godkänd som ensam man tyvärr. Dessutom finns det ofta olika krav beroende på vilket land barnet kommer ifrån, och jag tror nog att de flesta länder skulle ställa sig kritiska till det. Konstigt egentligen att män ses som mindre kapabla till att ta hand om barn. Ingen jämlikhet på den fronten?
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp
Hittade den här artikeln. Sa det verkar ga, men inte vara helt lätt.
Ja, då får man det alltså rent teoretiskt. Men vad hemskt att de som söker ska mötas med sån misstro!
Ensamstående får adoptera. Men män har lika svårt att adoptera som ett homosexuellt par. (om inte svårare)
Kvinnor som är ensamstående har oxå svårt att få adoptera eftersom länder gärna ser att de är en man och en kvinna som adopterar.
Men ensamstående kvinnor, inte män, får adoptera utav kina. Många kinesiska flickebarn bor nu hos ensamstående mödrar.
Enligt MIA så får man adoptera som ensamstående man/kvinna. Ja det är svårare men detär inte för att straffa någon. Utan för att man måste försäkra sig om att personen i fråga har tillräckligt starkt närverk runtomkring sig. Sen att man vill adoptera från ett land som inte accepterar ens ansökan kan man inte göra något åt. Så är det för alla. Vi ville adoptera från Korea men vi kan inte.
Ensamstående män FÅR adoptera från Kina. Dock bara pojkar och mannen måste vara minst 40 år.
verkar det inte lite skumt att en ensam man adopterar ett litet barn ??
Jaaa jag har hysterisk pedofil nojja
För fan....pedofili noja å sånt- det e ju sjukt. Då borde två män (homosexuelle) vara dunder kåta pedofiler som bara njter av en 4 åring...eller????????????? För det e ju det vissa tror, att män INTE har fadersegenskaper, vårdande egenskaper utan att de e främst kvinnan som ska stå för det. Män kan oxå längta efter ett barn ,min gör det iaf. vakna å se i almanackan- år 2006, inte 1886
Homosexuella får lov att genomgå en hemutredning och bli utredda som alla andra och de får efter prövningen och allt går igenom ett medgivande att adoptera barn. Så det anses i Sverige vara en rättighet för homosexuella att adoptera men det finns i dagsläget inga länder som accepterar att de adopterar barn. Så det är liksom stopp efter att ha fått medgivandet.
jen7504. Ja det har du definitivt, hysterisk pedofilnoja alltså, om du kopplar samman pedofili och ensamstående män som adopterar/vill adoptera. Hur får du till den där kopplingen, vad grundar du det på?
En man i USA adopterade en flicka och hade henne som sexslav...något som väckte debatten här.
Enligt en undersökning är det väldigt många pedofiler (om man ser till chattrum) som är intresserade att adoptera. Nu är det faktiskt så att den absoluta marjoriteten av sexövergrepp på barn begås att män. Sen är det inte lika vanligt att ensamma män VILL adoptera. Hade det varit jätte vanligt så hade det varit mer debatt. Jätte svår fråga tycker jag, för det är samtidigt otroligt orättvist!
Men om jag skulle adoptera bort mitt barn ska jag erkänna att jag inte hade velat att en ensamstående man som adopterade. Tyvärr ser det ut så att många peofiler faktiskt kallt räknar ut hur de ska få kontakt med barn, många lägger sitt liv efter det (blir lärare ect.) Ett tecken man ska se upp för är ju tyvärr om en man visar ett onaturligt stort intresse för ett barn, men denna reglen gäller inte kvinnor vad jag vet.
Har tänkt på denna fråga innan och tycker det är ett dilemma, och även ett dilemma att jag tycker det är ett dilemma!
Aktris, jag hoppas att du är medveten om att det finns även många kvinnliga pedofiler.
Jennie med ie: Tror du missade följande:
Aktris skrev:
Nu är det faktiskt så att den absoluta majoriteten av sexövergrepp på barn begås av män.
Jag trodde faktiskt inte det var svårare för ensamstående män att adoptera än ensamstående kvinnor. Jag ska sluta försöka få min ensamstående manlige kompis att komma in på det här med adoption alltså. Annars har jag försökt plantera in denna möjlighet i hans huvud, han längtar efter familj men hittar ingen kvinna att leva med.
Aktris, jag talar om din personliga känsla och tanke inför det... "Men om jag skulle adoptera bort mitt barn ska jag erkänna att jag inte hade velat att en ensamstående man som adopterade"
Aha, då förstår jag. Skulle iof inte ha en ensam kvinna som första val heller. Men om jag fick välja mella de båda hade jag valt en ensamstående kvinna. Som sagt jobbigt dilemma att ha ett dilemma över sitt dilemma Men iof talar faktiskt statestiken för en minskad risk att lämna barnet till en kvinna.