• NoE

Era bästa kanelbullar!

Kanelbullens dag närmar sig. Hur gör ni egentligen för att få smaskiga bullar. När jag bakar blir det oftast hårda eller torra bullar. Så i år tar jag hjälp av er för att få äta smaskiga bullar på onsdag! HJÄÄÄÄLP!

• Svar på tråden Era bästa kanelbullar!
  • ModerBlå

oj det vill jag oxå veta....när jag bakar blir dom som du TS säger hårda och torra

Så jag vill oxå ha tips

• Småtokig

Jag gör enligt det receptet som är på Kungsörnens mjölpaket, dock utan kardemumma..

• E l l a

Använd specialmjöl och se till att det är rätt temperatur i rummet, ska vara varmt, så de jäser bra och låt degen ej stå i drag. Men specialmjölet är det viktigaste - de blir superfluffiga!

• innana

Lite mindre mjöl i degen och mycket smör när du bakar ut! Grädda bara så de precis är ljusbruna uppepå!

• NoE

Om man har haft dem stått den tiden degen ska jäsa och den inte jäst särskillt mycket, ska man låta den stå längre då eller?

• ModerBlå

specialmjöl?Står det så på paketet?

• jummie

kanelbullens A o O:

*inte så mkt mjöl som det står i receotet när du blandar degen, får gärna vara lite kladdig

*låt degen jäsa länge o ha inte nåt drag (öppet fönster eller dörr)

*myyyyyycket smör o socker vid utbakning

*grädda dom gyllenbruna o inte mer (lyft på bullen o kolla under så ser du om de är färdiga)

• innana

Javisst ja. Använd jäst för SÖTA degar, de jäser bättre.

• E l l a

Ja, det heter Specialmjöl, finns bland mjölsorterna.

• Kjekjo

Jag använder receptet på mjölpaketet, och använder våg. Och sen har man MYCKET klet i bullarna. Man kan ha kardemumma, kanel, vaniljsocker, mandelmassa, nougat eller tom sylt i. Lycka till vid nästa bullbak.

• maFIA

Det är jättegott med mandelmassa som fyllning tillsammans med vaniljsocker.

• Wonka

Mina smaskigaste bullar har jag fått när jag gjort med dinkelmjöl, och receptet som fanns på dmjölpaketet! Glöm inte att lägga en kökshandduk över bullarna så fort dom är klara så dom får svalna sakta!

• cid

Hmm..ja de flesta har ju skrivit mycket bra tips och kan inte annat än att hålla med...
    Var inte så hypernoga med mjölmängden utan känn efter när degen är lagom...
    Använd RIKTIGT smör både i degen och inuti.
    Strunta i jästider, titta och känn på degen istället, degen ska vara ungefär dubbelt så stor, min brukar få jäsa lite till. När man jäser de "färdiga" bullarna kan man trycka lätt på dom, då ska dom vara luftiga och på ett ungefär återfå sin form..
    Hm...ja det är väl det....

Jag "följer" receptet som finns i den där stora rödrutiga kokboken, där typiska "första-kokboken"...

• lindalake

haha, har samma problem. Använder receptet i "Vår kokbok". Sist gav jag mig den på att de inte skulle bli torra så jag använde extra smör i utbaket. Det resulterade i bullar med utsmält smör runt, men inte fasen var de saftigare för det!
    Ett tips jag fått är att använda en matberedare, sån som knådar degen. När man häller i mjölet ser man när degen släpper från kanterna, det gäller att vara försiktig i slutskedet där.
    Som de andra säger så är mjölet boven i det hela. Hatar recept där det står x antal dl mjöl och sen spara lite till utbaket. Jaha, hur mycket då?
    En annan bra grej för att få goda bullar är att inte låta dem jäsa en andra gång. Alltså man jäser degen, gör bullarna och skjutsar in dem i ugnen direkt. Då blir de saftigare (men lite mindre).

• cid

shadow: hmm...det är ju typ helt tvärtemot mitt....knasigt det där att det kan bli så himla olika...

Förresten såg ett recept på mjölkpaketet för ett tag sen, där skulle man inte smälta smöret utan bara värma mjölken....
    Brukar ni göra så? Jag har aldrig ens sett att man KAN göra så...

• Anderssonskan

Gör som på påsen!

Och blandar smöret kanelen till en tjock smet och har i malen mandel, älskar tjockt klet i bullen *ler*

• Aiwendil

Mycket smör... mindre mjöl

• skogsblomma

INGEN gör så goda kanelbullar som min mamma, jag lovar. Det som jag tror hon gör annorlunda är att hon:

1. Kavlar degen mycket tunt. Då blir det många goda lager, saftigare och mer smak.

Brer rejält med margarin/smör på. För saftigheten.

Strör MYCKET socker och kanel på, jämnt fördelat över hela degen. För saftigheten och smaken.

• lindalake

cid: hehe, men du lyckas ju ;p
    hörde det på radion för ett tag sen, det där med smöret. Tydligen gör det att degen blir luftigare, gäller de flesta bakverk. men...jag testade och jäklar vad jobbigt det var, man får nog se till att smöret är rejält rumsvarmt.

• NoE

Mmmmmmmm....
    De blev JÄTTEGODA

Jag använde mig av alla era tips tror jag. Och resultatet blev kanon-bra!

Tack tack tusen tack från mig och mina "provsmakare"

Glad kanelbulls-dag på er...

Karin

Svar på tråden Era bästa kanelbullar!