• Beatrize74

Har du lång matta i hallen?

Har alltid haft hallmatta av gammal vana. En sådan där lång sak ni vet som det samlas grus och en massa vitt "ludd" i en halvtimma efter att man skakat den.

Nu vill jag hiva ut vår mörka hallmatta som alltid skvallrar om smuts och damm och bara ha golvet bart.

Maken säger "Det ser ju skitkonstigt ut om man inte har någon matta i hallen"

Jag är tveksam. Är uppvuxen med det, men när jag tänker efter är det inte så många av mina bekanta som har de här långa hallmattorna.

Har man det av gamma vana kanske. Förr användes ju mattor för att dämpa ljudet av träskor och skydda golvet under, samt få golvlöss att krypa in dem så man kunde piska och vädra bort dem lätt.

Nu är jag nyfiken på hur många som faktiskt har lång hallmatta eller inte. Om fler än hälften av er visar sig inte ha det så åker skrället ut.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du lång matta i hallen?
  • Sötisnosen

Jepp... lång handvävd trasmatta. För att mitt hallgolv är i obehandlat trä och det är tusen gånger lättare att tvätta mattan än att skura golvet i tid och otid.

• Majsan70

Ja, vi har en lång matta, men den spelar på sin sista visa nu. Jag tror jag skall köpa såna där runda mattor o lägga som prickar i olika färger där istället, för matta behöver vi ha, just för att den skall samla gruset från hunden o barnen, samt att det dämpar ljudet från klorna.

Sen har vi jäkla fult golv oxå förstås.

• Gripan

Japp håller med ut med skiten bara!!
    Är oxå uppvuxen men hallmatta. Men det var då det!!

• lollajapp

vi har bara en matta just innanför dörren som täcker första delen av hallen. Där samlas ju oftast det mesta av skiten som dras in.

• Danbala

Det finns ju en poäng med att den drar åt sig grus.

(Så japps - lång hallmatta = bra-bra. )

[...fnord...]
  • Åsa Ystad

Vi har ganska kort hall. Har bara en dörrmatta.

• Äppellunden

"mellanlång hall" och har dörrmatta ute i trapphuset, linkers första 1½ metern , liten list och sen tarkettgolv.
    Helt utan matta av samma anledning som du skrev, enklare att borsta bort gruset/sanden på en gång istället

/äpplet

• Äppellunden

KLINKERS sak det stå förståss...

Svar på tråden Har du lång matta i hallen?