• Sanna85

Varför tittar folk med avsky på mig och min hund?

Jag har en Amstaff tik på drygt två år och när jag är ute med henne så tittar alla på oss som om dom hatar oss! Jag kan få frågor som om hon är farlig och liknande!
    Detta gör mig otroligt arg då hon är världens snällaste och otroligt lydig till skillnad mot alla dessa små hundar i vårat område! Hadde jag haft en mindre hund hade jag aldrig fått frågan "Är den farlig?!"
    Folk med mindre hundar typ Pappilon lyfter upp sina hundar när de möter oss! Förstår de inte att de sänker deras hundars självförtoende!?!
    Inte bara det... Sen när behöver man inte uppfostra mindra hundar?! Varför är det ok att de skäller men inte ok att min hund som är lite större skäller?!?! Inte för att hon gör det men om hon skulle det så skulle man få ännu värre blickar...!

Jag är så otroligt arg så jag spricker snart!

Finns det fler med samma problem för att de äger en större hund?

• Svar på tråden Varför tittar folk med avsky på mig och min hund?
  • Danbala

Vild gissning är att folk helt enkelt blir rädda för stora hundar, och att anisktena avspeglar det. Frågorna du får antyder ju något sådant.

Jag vet med mig att jag brukar se mer "avskyende" ut mot ouppfostrade småhundar, jag...

[...fnord...]
  • Coursell

Går han lös eller i koppel?
    Jag vet med mig att jag stirrar argt på alla hundägare som inte har hundarna kopplade...men jag frågar förvisso inte om den är farlig.

• reserverad

Tja, en av mina hundar blev svart biten av en stor hund och dog nastan sa naturligtvis haller jag mina hundar borta fran stora hundar idag. Om jag inte vet att just den hunden ar snall.

Tror inte du ska ta det sa personligt.

• Lola Jämtland

Näe..Vi har en Staffordshire Bullterrier men den reagerar inte folk så jättemycket på.

Tack o lov!

Men jag kan ärligt erkänna att jag en gång tillhörde de som trodde att denna typ av hundar är skitfarliga o hugger åt alla som de kommer åt! För det stod ju det i tidningarna ju....

Sen lärde jag känna våran Kim o numer vet jag bättre.

//Blivande husägare!
  • Jempisen

Precis gäller samma fördomar mot små hundar.......!!!

Jag har en dvärgpinscher, och förutom att det är helt okej för alla att kasta sig fram för att klappa henne (som dessutom är reserverad mot främlingar) så tror de flesta att hon är en leksak mer än en hund! Att jag är nån slags Paris Hilton-wannabe Skrikandes osv.

Just nu är det nån slags våg som går om hundar tror jag!

Media skriver artikel efter artikel om stora "farliga" hundar som biter ihjäl barn.
    Och små hundar framställs som någon slags accessoar för kända småbrudar!

Det bästa är väl ändå att försöka upplysa ustället för att fortsätta fördöma andra??

• Packe

Ett enkelt svar på TS fråga. FÖRDOMAR, om en ras det inte vet ett dyft om................

• Rusty

Jag dömer hunden efter husse/matte när det gäller den typen av hundar (stora starka hundar som har rykte om sig att kunna vara farliga om de avlas och hanteras illa, typ amstaff, pitbull, rottis och dobermann). Om husse/matte verkar vara vettig (och japp, där måste jag ju vara fördomsfull döma efter utseende) antar jag att hunden är ok. Men om ägaren ser ut som nån som har för vana att slåss och droga, då drar jag öronen åt mig.

Alla hundar kan ju bli aggressiva om de hanteras illa. Men konsekvenserna blir helt enkelt inte lika hemska när en pappilon får tokspel som när en rottis får det. Därför blir folk inte lika rädd för dem. Man har ju aldrig läst kvällstidningsartiklar om bäbisar som blivit ihjälbitna av grannens chiuaua...

Själv tycker jag att pudlar är läskiga. Den enda hund som nånsin attackerat mig var nämligen en fånig pudel.

• Sanna85

Jag har henne alltid kopplad när vi är ute och hon tittar inte ens åt andra hundar och säger inte ett ljud även om de skäller på henne!
    Hon får vara lös typ i hundgården och liknande ställen om det skulle komma en hund då så lägger hon sig ner och väntar på mig.

Det som stör mig är att folk har så förutfattade meningar bara för att vissa hundägare är idioter! De drar alla över en kam!
    Jag tar det kanske inte direkt personligt men det gör mig så arg! Här kämpar man järnet för att få en "duktig" hund så kommer andra hundägare med noll koll på sina hundar och ser ner på oss?
    Hunden lyssnar ju till och med på min treårings komando!!!

• poch

ååå blir så arg på sånt..det e ju så otroligt fina hundar...
    Detta är iof om en pitbull men det är handlar ändå om folks fördomar
    var ute å gick med mina föräldrars hund häromdagen ( en boxer) då vi mötte två små tjejer som undrarde om dem fick klappa henne. javisst sa vi så berättade den ena tjejen att hennes syster hade en hund och jag frågade vad det var för någon och hon berättade att det var en pitbull. Å sa jag dom e ju så fina, ja men dom e farliga sa hon då.
    men så sa jag att det e dom ju inte om man är snäll mot hunden, dete ju när folk som inte vet hur man gör med hundar so dom kan bli farliga, a ni fattar. så sa hon att min syster e jättesnäll mot sin hund så den e också jättesnäll.

men fattar ni till och med den lilla tjejen som känner en jättednäll pibull tror att dom e farliga, snacka om att ha pratat sönder ryktet om en hund

• kissemjao

Ja visst är det fördomar, men så är ju också Amstaff är ju också känd som en pittförlängarhund hos hundägare som egentligen borde prova vandrande pinne eller liknande som husdjur... Det är ju dessa hundar man läser om media osv...
    Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att folk blir rädda för er och era hundar. Däremot är det ju sorligt för er, som seriösa hundägare, och som kan ta era hundar på rätt sätt så att ni får fina individer...
    Personligen är jag inte rädd för hundar, men för hundägare, och jag kan visst ta en liten liten omväg förbi en Amstaff, Pitbull eller schäfer.

Sad but true.

Kissemiss
  • Sanna85

Jempisen:
    Jag menade inte att alla med små hundar är så det jag menade var att om en liten hund skäller så är det "gulligt" men om min något större hund gör det så är hon livsfarlig!

• sockenos

dom blir väl bara rädda eftersom dom har dåligt rykte tyvärr. sen o, stora hundra skälelr blir man väll rädd för att bli anfallen, en liten hudn skrämmer ju inte en så precis. förstår att du tycker det är tråkigt att folk tittar argt på dej. för mej är det tvärtom. folk skickar fram sina ungar och ska klappa och stannar och pekar och viskar och ha sej. JAG HATAR DET! jag avsky att jag ALDRIG kan gå på prommenad utan att folk ska stanna och klappa och peka.. jag kan väll oxå ha bråttom som ala andra?! sen blirmina hundar rädda när folk bara dyker ner.. bli så arg. varför kan inte bara ALLA hundägare få gå ut med sina hundar ifred?

• Karpet

Anledningen till att fler är rädda för vad som numera kallas kamphundar är väl inte så himla klurig att lura ut. Det är som att fråga varför fler människor är rädda för elefanter än hamstrar. Helt enkelt för att en elefant som inte mår bra gör så mycket mer skada än en ilsken hamster.

Vi som inte har hundvana, eller känner dig som är ute och promenerar med er "kamphund" har ju ingen aning om vilket psyke er hund har och så klart så tar men det säkra före det osäkra och går undan eller lyfter upp sin lilla hund som enkelt skulle kunna bli ihälbiten utav er hund.

Vad skulle ni själva göra om ni mötte någon på stan med en tiger i koppel? Skulle ni tänka att den är säkert lugn och fin som en filbunke och gå fram till den eller skulle ni bli lite skrämda och gå undan? För mig är en rottweiler, doberman, pitbull, amstaff och allt vad de nu heter precis lika skräckinjagande som ett rovdjur, tyvärr.

• veronicaermanbriks

för att folk är tramsiga. bry dig inte!!!

• emmies

vet hur det kan vara..

hade en rottis hane(som vi lämnade bort samband med att vår pojk föddes) och som du säger så får man väldigt ofta sura blickar på sig för att man har en "farlig" hund! enligt mig är det helt åt skogen sjukt..

nu är jag så "hundsjuk" så jag hjälper en tjej att passa hennes hund vissa dagar då hon jobbar, detta är en king charles spaniel hane.
    Jag är inte van vid att gamla tanter ler snällt och att skolbarn dyker på honom för att klappa.. det känns konstigt!

Rottisen vi hade är precis lika snäll som kingcharles bara det att rottisen har haft dåligt rykte tack vare oerfarna/slarviga hundägare.. ( vår rottis var en pudel i rottiskostym )

• Jessickan

Jag tycker det är viktigt som hundägare att inte bry sig om vad andra tycker. Vill de blänga å lyfta upp sina hundar, låt dem göra det. Det är egentligen deras problem. Problemet är större när de släpper fram sina hundar för att de anser att deras hund är snäll och vill hälsa. När man sysslar med inlärning är det ett mycket större problem. Men så länge du är säker på din hund och vet hur den funkar så glöm folks dumma åsikter och tänk på att de är inte mer än människor som läser för mycket tidningar...

Har en granne som har en New Foundland de har ett helsicke, för folk ska alltid slänga sig runt halsen på honom. de försöker sig på inlärning och lugna ner honom, varje gång får de börja om från början....

Människor.....suck!

Svar på tråden Varför tittar folk med avsky på mig och min hund?