Bra recept på kladdkaka?
Jag blev så himla sugen på kladdkaka. Är det någon som har ett bra recept?
Jag blev så himla sugen på kladdkaka. Är det någon som har ett bra recept?
Jag vill med veta, när det riktigt krisar springer man ju till affären och köper en inte allt lika god... :D
Ok, här kommer den, den ULTIMATA kladdkakan!!!
Jag har testat många recept och jag lovar: ingen har kommit i närheten av den här!!!
Blanda: 3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
4,5 msk kakao
Tillsätt 2 ägg och rör ORDENTLIGT tills allt är blandat till en
kladdig deg.
Tillsätt sedan 150 gr smält, och något avsvalnat, smör (ej
margarin!!) Rör ORDENTLIGT tills allt här helt blandat
och smeten är lös och klimpfri.
Häll smeten i smörad form med avtagbar kant.
Ställ kakan långt ner i ugnen och grädda i 200 grader i 18 minuter - inte en sekund mer!!! Njut med lite vaniljglass!
Lycka till!
Varför kan man inte använda margarin?
2 ägg
2 dl socker
100 g smält smör/margarin
1 dl vetemjöl
3/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
Vispa ägg och socker pösigt, blanda i allt annat och häll i smord och bröad form.
rund form 175 grader i ca 21-24 min
jag brukar ofta göra muffins istället, då 225 grader i ca 10 min
gott med tex glass eller vispad grädde med tex nån frukt(banan, nektariner på burk m.m)
Åh! Dessa måste jag testa! :)
Man KAN använda margarin...
Men först och främst blir det mycket godare med smör!!
OCH - efter att ha läst hur man framställer olika slags margariner och om alla de kemiska tillsatser som finns däri...så använder jag ENDAST smör, bregott, rapsolja och olivolja!!
Oj, vad många tips. Då är det bara att börja baka. Mums!!!
Vill ni läsa om HUR man tillverkar tex. margarin och om andra tveksamma livsmedel och om giftiga tillsatser.... gå in på www.utbildningscenter.se , klicka på böcker, klicka på "handbok för den kräsne konsumenten"
Miss - klicka på nyhetsbrev för att läsa just om MARGARINER!!
gud vad jag blev sugen
Cindra: Var bara tvungen att prova ditt recept igår. VILKEN KAKA!:-O Sååå himla god! Tack för receptet!
Cindra: Nu har jag bakat din kladdkaka och den blev gudomlig. MUMS!!! Det var verkligen ett toppen bra recept. Tack för receptet.
Gud va sugen jag blev, får nog baka en kaka idag, då blir ungarna glada!!
Ååååh, vad roligt! Tack för berömmet!!! Ja, visst är den alldeles ljuvlig! Kram på er!
Cindra!!!!! Ditt recept.... mmmmmmmmmmmmmmuuuummmsssss!!! Bakade ikväll åh vad vi mumsade i oss! Har alltid misslycats med kladdkaka men denna blev perfekt!
Den åker in under favoriter direkt!
225 g smör
4 st ägg
0,5 l strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 krm salt
3 dl vetemjöl
50 g mörk blockchoklad
Tillagning:
Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 28 cm i diameter. Smält smöret och låt svalna lite.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, kakao, salt och vetemjöl. Rör ner smöret(175g). Häll smeten i formen. Grädda kakan ca 35 min. Kakan ska vara lös i mitten, men fast i kanterna när den är färdig. Låt kakan kallna helt innan den glaseras.
Glasyr: Smält chokladen och smöret(50g) på svag värme. Bred glasyren över kakan och pensla kanterna.
Servera med frukt eller bär och lättvispad grädde.
SUPERGOD!!!!! åt den varje dag i en vecka! mums=)
Mmmmmmmm Lägger till tråden
Jag har sparat denna tråd, och idag kom den till användning. Tack Cindra för ditt recept. Kanongod!!!