• Mollgansson

Bra recept på kladdkaka?

Jag blev så himla sugen på kladdkaka. Är det någon som har ett bra recept?

• Svar på tråden Bra recept på kladdkaka?
  • Queen Of Darkness

Jag vill med veta, när det riktigt krisar springer man ju till affären och köper en inte allt lika god... :D

• Cindra

Ok, här kommer den, den ULTIMATA kladdkakan!!!
    Jag har testat många recept och jag lovar: ingen har kommit i närheten av den här!!!
    Blanda: 3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl
    2 tsk vaniljsocker
    0,5 tsk salt
    4,5 msk kakao

Tillsätt 2 ägg och rör ORDENTLIGT tills allt är blandat till en
    kladdig deg.
    Tillsätt sedan 150 gr smält, och något avsvalnat, smör (ej
    margarin!!) Rör ORDENTLIGT tills allt här helt blandat
    och smeten är lös och klimpfri.

Häll smeten i smörad form med avtagbar kant.
    Ställ kakan långt ner i ugnen och grädda i 200 grader i 18 minuter - inte en sekund mer!!! Njut med lite vaniljglass!
    Lycka till!

• Mollgansson

Varför kan man inte använda margarin?

• miababia

2 ägg
    2 dl socker
    100 g smält smör/margarin
    1 dl vetemjöl
    3/4 dl kakao
    1 tsk vaniljsocker
    Vispa ägg och socker pösigt, blanda i allt annat och häll i smord och bröad form.
    rund form 175 grader i ca 21-24 min
    jag brukar ofta göra muffins istället, då 225 grader i ca 10 min
    gott med tex glass eller vispad grädde med tex nån frukt(banan, nektariner på burk m.m)

• Scrapmom

Åh! Dessa måste jag testa! :)

• Maraschino
    100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    150g smält mörk blockchoklad
    100g  vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader.
    Smöra en form med löstagbar kant och bröa den.
    Smält smöret och den mörka chokladen i en kastrull.
    Hacka den vita chokladen.
    Rör samman ägg och socker.
    Rör ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    Tillsätt det smälta smöret och chokladen blanda väl.
    Blanda i den vita chokladen.
    Häll all smet i formen och grädda 17–22 minuter beroende på din ugns effekt. För att vara säker på att få en kladdig konsistens bör du känna med en sticka redan efter 15 minuter. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.

Det här är en riktigt god kladdkaka, vill du ha den riktigt kladdig tar du ut den lite innan tiden gått eftersom den blir färdig av eftervärmen!!!!
  • Cindra

Man KAN använda margarin...
    Men först och främst blir det mycket godare med smör!!
    OCH - efter att ha läst hur man framställer olika slags margariner och om alla de kemiska tillsatser som finns däri...så använder jag ENDAST smör, bregott, rapsolja och olivolja!!

• Mollgansson

Oj, vad många tips. Då är det bara att börja baka. Mums!!!

• Cindra

Vill ni läsa om HUR man tillverkar tex. margarin och om andra tveksamma livsmedel och om giftiga tillsatser.... gå in på www.utbildningscenter.se , klicka på böcker, klicka på "handbok för den kräsne konsumenten"

• Cindra

Miss - klicka på nyhetsbrev för att läsa just om MARGARINER!!

• Scrapmom

Cindra: Var bara tvungen att prova ditt recept igår. VILKEN KAKA!:-O Sååå himla god! Tack för receptet!

• Mollgansson

Cindra: Nu har jag bakat din kladdkaka och den blev gudomlig. MUMS!!! Det var verkligen ett toppen bra recept. Tack för receptet.

• latlisa

Gud va sugen jag blev, får nog baka en kaka idag, då blir ungarna glada!!

• Cindra

Ååååh, vad roligt! Tack för berömmet!!! Ja, visst är den alldeles ljuvlig! Kram på er!

• Alyssa

Cindra!!!!! Ditt recept.... mmmmmmmmmmmmmmuuuummmsssss!!! Bakade ikväll åh vad vi mumsade i oss! Har alltid misslycats med kladdkaka men denna blev perfekt!

Den åker in under favoriter direkt!

• mims78

225 g smör
    4 st ägg
    0,5 l strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl kakao
    2 krm salt
    3 dl vetemjöl
    50 g mörk blockchoklad

Tillagning:

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, 28 cm i diameter. Smält smöret och låt svalna lite.
    Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt vaniljsocker, kakao, salt och vetemjöl. Rör ner smöret(175g). Häll smeten i formen. Grädda kakan ca 35 min. Kakan ska vara lös i mitten, men fast i kanterna när den är färdig. Låt kakan kallna helt innan den glaseras.

Glasyr: Smält chokladen och smöret(50g) på svag värme. Bred glasyren över kakan och pensla kanterna.
    Servera med frukt eller bär och lättvispad grädde.

SUPERGOD!!!!! åt den varje dag i en vecka! mums=)

• Näckrosen

Jag har sparat denna tråd, och idag kom den till användning. Tack Cindra för ditt recept. Kanongod!!!

Svar på tråden Bra recept på kladdkaka?