• Annafeb06

Vi som har barn med spalt...

Hej!
    Tyckte att det var lika bra att fixa en tråd för oss med barn med spalt så blir det lättare att prata Så välkomna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-15 20:44:30:
    Koje: Mamma till Nicky 8 år. Vi bor i Skånes Fagerhult i Skåne och vi tillhör MAS i Malmö

Nika: bor i Enköping och till hör UAS - Uppsala

Mollymajs:Mamma till Ella och bor i Mönsterås 4 mil norr om Kalmar och vi gör op US i Linköping

Banky: Mamma till Elin, bor i Lindome, 2 mil söder om Göteborg och tillhör Sahlgrenska

Annafeb06: Mamma till Liam, bor i Solna, tillhör Karolinska sjukhuset i Solna, gör op på Astrid Lindgrens barnsjukhus

KamJo: Mamma till Alicia, bor i Lövånger fem mil söder om Skellefteå, tillhör Umeå Universitetssjukhus

Kami74: Mamma till Tobias, bor i Motala, tillhör US i Linköping

Pilar: Mamma till Linus och vi bor i Västerås, vi tillhör
    UAS -Uppsala

Sussepuss: Mamma till Adam och vi bor i Säffle (fem mil söder om Karlstad). Vi tillhör UAS - Uppsala

Janet(Jtoao)mamma till Vidia bor i Skelleftehamn tillhör NUS Umeå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-15 20:59:39:
    Jenny mamma till Love bor i Uppsala, tillhör UAS- Uppsala

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-28 12:25:53:
    Cathrine heter jag och har jennie född 1999 som föddes med gomspalt. Vi bor i Sollefteå och tillhör Umeå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-29 09:03:00:
    Koje: Mamma till Nicky 8 år. Vi bor i Skånes Fagerhult i Skåne och vi tillhör MAS i Malmö

Nika: bor i Enköping och till hör UAS - Uppsala

Mollymajs:Mamma till Ella och bor i Mönsterås 4 mil norr om Kalmar och vi gör op US i Linköping

Banky: Mamma till Elin, bor i Lindome, 2 mil söder om Göteborg och tillhör Sahlgrenska

Annafeb06: Mamma till Liam, bor i Solna, tillhör Karolinska sjukhuset i Solna, gör op på Astrid Lindgrens barnsjukhus

KamJo: Mamma till Alicia, bor i Lövånger fem mil söder om Skellefteå, tillhör Umeå Universitetssjukhus

Kami74: Mamma till Tobias, bor i Motala, tillhör US i Linköping

Pilar: Mamma till Linus och vi bor i Västerås, vi tillhör
    UAS -Uppsala

Sussepuss: Mamma till Adam och vi bor i Säffle (fem mil söder om Karlstad). Vi tillhör UAS - Uppsala

Janet(Jtoao)mamma till Vidia bor i Skelleftehamn tillhör NUS Umeå

Jenny mamma till Love bor i Uppsala, tillhör UAS- Uppsala

Cathrine heter jag och har jennie född 1999 som föddes med gomspalt. Vi bor i Sollefteå och tillhör Umeå.

Thess Sthlm: Mamma till Dolby. Bor i Stockholm. Tillhör KS. Op kommer göras på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Muskedalen: Lotta mamma till Tilda född med dubbelsidig LKG 061121, tillhör Sahlgrenska i Göteborg. Bor i Tanums Kommun Bullaren.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-30 22:49:16:
    Ann-Louise (Aprilkatten): Mamma till Hanna, född 2006. Bor i utanför Kalmar, tillhör US Linköping

• Svar på tråden Vi som har barn med spalt...
  • Såpan

Hej Lägger in mig. Har en 2,5 årig tjej med LKG- spalt. Hon är op två gånger på Sahlgrenska.

• Annafeb06

Hej på er! Jag har Liam som är 7 månader, han föddes med högersidig genomgående LKG. Har gjort en OP på Karolinska sjukhuset i Solna, i år i juni. Då slöt de läppen + mjuka gommen och fixade till näsan. I februari när han blir 1 år är det dags att operera hårda gommen

• jtoao

Bra ide´ vi börjar ju vara ganska många nu tycker jag.
    Jag heter Janet och har en Vidia som är 7 mån och just har gjort sin andra op. Vidia har spalt på båda sidor + hela gommen. Vi hör till Umeå.

• Annafeb06

jag hoppas att jag har kommit ihåg att skicka till alla jag "känner" om inte kanske nån annan lyckas komma ihåg det man har ju minne som en guldfisk sen man blev mamma om man säger så

• pilar

Hallå!
    Har en kille som är född -04 med total dubbelsidig LKG
    Han är OP i Uppsala.Jag är också kontaktperson i Västerås För familjer med barn med LKG.
    Kul med en "egen" tråd.

• Nika och Co

Hej!
    Här är då jag som nog är nyast igänget. Min skrutta föddes den 20 sep och inte förräns på dag fem, då jag inte fått igång amningen så ringde vi BB ihopp om att få hjälp med den. Då kollar läkaren i munnen och hon säger att det inte är så konstigt att hjon inte kan ammas. Min första tanke vara tt något sitter fast som de bara pillar bort så där så kommer allt funka, men sen så säger hon att hon fattas mjuka- samt en bit av hårda gommen. Vi har ännu inte träffat teamet nu Uppsala, men ska dit på måndag nästa efter helgen. Tror hon har isloerad gomspalt, kanske en stor...

Känner att jag fått mkt stöd här från fl samt att jag sökt upp mkt bra info, men ändå skönt att ha flera att vända sig till.

Just nu dubbelpumpar jag i en hyrd pump från BB, men har redan en son på 2 år som kräver sin tid så kanske avslutar det så sakta inom kort framtid.

• Nika och Co

Jo på Bb frågade de om hon hae legat i säte, men det har hon inte. Skulle det ha ngn betydelse om någon vet, eller varför frågade de det?

Sen undrar jag om de har gomplatta hela livet eller om man operarar igen den med bentransplantaion sen?

• jtoao

Här har vi inte gomplatta alls, dom sluter gommen vid ca 3 år hos oss men det är lite olika.
    Vidia låg alla vägar hon vände sig flera ggr på sista v. Har inte hört att läget ska spela roll.

• pilar

Vet inte varför dom frågade angående säte, men jag tycker att det är många som har gjort det. (däribland min Linus)
    Linus hade bara gomplattan fram till att dom OP ihop läppen.
    Men du kommer få så bra svar av teamet i U-sala när du är där, annars är det bara att ringa till dem efteråt om du har fler frågor.
    Jag slutade dessutom att pumpa för det tog för mycket tid eftersom Linus har en storebror som bara är drygt 2år äldre.
    Det går utmärkt att ge ersättning istället och man blir så mycket lugnare som förälder än stressen att hela tiden pumpa.
    (enligt mig ialla fall, kan ju skilja ifrån person och person)

• Jangle

Hej på er jag kanske inte passar här
    men jag  skriver ändåGlad

Jag heter Jeanette och har en dotter på Snart 3 år ( född i slutet av januari)
    min dotter har 2 gomspeglar  (kom på att jag blev lite osäker på vad  pluppen i svalget heter den som blir svullen då man blir sjuk)

har träffat plastikkirug samt logoped på KS, Solna men det enda de sa var att hon har en mjuk gom i bak men det verkar som om hon har muskler ovanför vi skall tillbaka dit då hon har fyllt 3 för de skall tydligen hör på hennes uttal om det ev skall bli en operation eller ej

Glad

Svar på tråden Vi som har barn med spalt...